bemesten peren

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

bemesten peren

Post by ErikSint »

Hallo allemaal,

De vraag:
Welke soort bemesting kan ik het beste gebruiken voor een veterane pyrus communis?

Ik heb eerder oude bomen bemest met schimmeldominante humuscompost en heb daar goede resultaten mee gehaald. Maar kan dit ook met deze boom? Ik vraag het omdat ik niet door slecht te bemesten de boom verder achteruit te laten gaan.

Groeten Erik
daar kun je boom op zeggen
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: bemesten peren

Post by Philippe »

Beste Erik,
Ik zou naast de compost ook een beperkte hoeveelheid organisch mest(in uitgedroogde korrelmest waarin ook sporenelementen in zitten) bij doen.
Echter zou ik de toediening pas doen tegen maart en de hoeveelheid organische meststof zeker niet in te grote hoeveelheden doen.

Groeten
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: bemesten peren

Post by ludovanmil »

in aansluiting op wat Philippe zegt, kan je aan het merk Culterra denken ( korrel in zak)
an sich zou je met de compost al een heel eind moeten komen.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: bemesten peren

Post by WiPe »

Philippe wrote:Beste Erik,
Ik zou naast de compost ook een beperkte hoeveelheid organisch mest(in uitgedroogde korrelmest waarin ook sporenelementen in zitten) bij doen.
Echter zou ik de toediening pas doen tegen maart en de hoeveelheid organische meststof zeker niet in te grote hoeveelheden doen.

Groeten

Als je te veel stikstof bijgeeft ga je in de eerste plaats mogelijke belagers bijmesten. Geduld is een schone deugd en haast en spoed zijn de kortste weg naar de kettingzaag...

Extra stikstof zorgt voor extra groei waardoor de reserves gebruikt worden om weefsel te maken. De boom heeft dan meer weefsel te verdedigen en minder reserves ter beschikking. Op termijn kan de boom, door de extra bladmassa die reserves wel aanvullen, maar.... mogelijke belagers weten die tijdelijke verzwakking optimaal uit te buiten, vaak ten koste van de boom.
Last edited by WiPe on 25 Jan 2012, 19:41, edited 1 time in total.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: bemesten peren

Post by ludovanmil »

WiPe wrote:
Philippe wrote:Beste Erik,
Ik zou naast de compost ook een beperkte hoeveelheid organisch mest(in uitgedroogde korrelmest waarin ook sporenelementen in zitten) bij doen.
Echter zou ik de toediening pas doen tegen maart en de hoeveelheid organische meststof zeker niet in te grote hoeveelheden doen.

Groeten

Als je te veel stikstof bijgeeft ga je in de eerste plaats mogelijke belagers bijmesten. Geduld is een schone deugd en haast en spoed zijn de kortste weg naar de kettingzaag...


:) Dat vind ik nu eens een prachtige oneliner.....
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: bemesten peren

Post by treespotter »

Ludo!
Ik heb nu nog één keer jou bericht aangepast. Let de volgende keer zelf alsjeblieft een beetje beter op waar je die begin en eind quote code laat staan.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: bemesten peren

Post by Pietje »

Het gaat hier vast om de elfenbankjes-peer. :wink:

Voor je kiest om te bemesten, is het misschien effectiever om eerst te onderzoeken waarom de boom het niet-meer-zo-goed doet. En dat geeft misschien andere (betere) oplossingen dan mesten met schimmeldominante compost.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boombeuler
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 24 Dec 2010, 15:00

Re: bemesten peren

Post by boombeuler »

goeie ouwe koemest helpt ook
Last edited by boombeuler on 27 Jan 2012, 18:55, edited 1 time in total.
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: bemesten peren

Post by ERA »

je boom om zeep

:lol: :lol: :lol:
planken zagen ERA vragen!
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: bemesten peren

Post by ErikSint »

de beste man had een grote holte schoon gezagen. de baan die daaronder zat is afgestorven en daar zitten de elfjes op de bankjes zogezegd.
daar kun je boom op zeggen
boombeuler
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 24 Dec 2010, 15:00

Re: bemesten peren

Post by boombeuler »

ik heb het even gevraagt compost is het beste maar hele oude koemest die een jaar of 2 ligt is ook voldoende.gr boombeuler
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: bemesten peren

Post by WiPe »

Ik wil daar graag op antwoorden met een citaat:
The best example of dose is any fast-release fertilizer. A little promotes lush growth while a lot will kill the plant. Is the fertilizer good or bad? Is it a helper or a killer? A professional is a person who understands dose.
Bron http://www.treedictionary.com/DICT2003/ ... ECHEM.html
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: bemesten peren

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:Ludo!
Ik heb nu nog één keer jou bericht aangepast. Let de volgende keer zelf alsjeblieft een beetje beter op waar je die begin en eind quote code laat staan.
ja ludo let oppppppppppppp
the watching gnome
victim of gnomebashing
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: bemesten peren

Post by boomgnoom »

boombeuler wrote:goeie ouwe koemest helpt ook
paardepoep ook hoor!!!!!!!!!!
the horseshit goblin
victim of gnomebashing
boombeuler
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 24 Dec 2010, 15:00

Re: bemesten peren

Post by boombeuler »

ja ook het is niet zo agressief als koemest
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: bemesten peren

Post by R Schra »

In plaats van er ruksichtloos mest bij te donderen kan je ook een bodemonderzoekje laten doen of het wel nodig is. Bemesten of structuur/bodemverbetering zijn twee verschillende zaken.......

Zoek een gewas/grondlab en breng er een monster heen. Hier kost dat ca. 46,- euries voor een onderzoek voor bemestingsadvies boomteelt. Wat nog niet wil zeggen dat je MOET bemesten aan de hand van de uitkomst.
Ronald,

European nogwat
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: bemesten peren

Post by densmee »

Wij laten bij de blgg altijd onderzoek doen, dit is meestal wel voor andere doeleinden
http://gyazo.com/9f25101f2391eb6c1d8a7b ... 1327778850
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: bemesten peren

Post by boomgnoom »

ja maar onderzoek doen voor een boom ???
is het zelfde als open hart operatie omdat je niet kan poepen
waar is dan het einde
gewoon beetje mest en regelmatig knuffelen
doet wonderen
ImageImage
the loving gnome
victim of gnomebashing
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: bemesten peren

Post by ludovanmil »

:lol:
buiten het feit dat ik het een smerig plaatje vind gnoompie, dat je bij je berichtje zet, ben ik het vandaag eens volmondig met je eens ! Je kan ook te ver gaan met onderzoek en fijne meststoffen en dergelijke....
kijk eens naar een boomgaard van gerenommeerde fruittelers, wat ligt daar bij de bomen ??
Dit begint allemaal wel erg veel aleen op €€€€ verdienen te lijken...an sich niets mis mee, maar wel ff blijven opletten.
en wat de mest betreft, oude stalmest kan je her en der gratis halen, er zijn nu nog wel wat boeren in het land :wink:
En....je kan bij mij ook gratis mest halen, ik bezit namelijk mestquotum ! ja,ja, dat heb je met een vriend als boer :P Af te halen in Berlicum ! (da's ook Brabant)
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: bemesten peren

Post by R Schra »

Zeg leukerds,

Als het gaat om maar wat pleuries bij te verdienen is het wel door zonder onderzocht te hebben wat te doen 'maar wat gaan doen'.

Als ik hier in de regio bij veterane fruitbomen sta weet ik aan de hand van het (totaal)plaatje in 99% van de gevallen wel wat te doen. (of het nu op de klei is of pleistoceen zand). In 90% van de gevallen is het aanpassen van het gebruik binnen de kroonprojectie (geen parkeerplaats meer, of je paard daar staan wassen en borstelen) voldoende om een omslag in positieve zin te bewerkstelligen. Bij 1 % is er al zoveel in de omgeving aangetast (bv door graafwerk e.d.) dat een onderzoek wel nodig is om een uitgangswaarde te bepalen. Zoals ik al zei, een onderzoek met advies kost 46,- voor een (meng)monster aangevuld met een uurtje arbeid? Ja, gooi dan maar gewoon die 50 kg mest erop, kost net zoveel en baad het niet, dan schaad het niet :| .... Fruitboeren en agrariërs in het algemeen strooien ook lukraak in het wilde weg zonder een teeltadvies? Dacht het niet..... Daarnaast is het belang ook even anders, fruitteelt gebeurt niet (meer) met oude fruitbomen. (mijn jaren bij de buurman, een authentieke fruitteler op klompen, betekende chemische meststoffen bij de laag en halfstam en stalmest bij de hoogstam welke nog wel produceerden voor de veiling)

Waar trouwens bij ons heet grootste belang van een bodemmonster in zit is de garantie op ons werk. Met garantie tot 4 jaar op plantwerken is het van wezenlijk belang te weten waarin je aanplant. Alle geproduceerde substraten ten spijt, dat wil nog niet zeggen dat ze het beste groeimedium voor een boom zijn. Te vaak zie je bermen aangevuld met grond uit diepe ontgraving of van een grondreiniging waarbij er totaal geen bodembiologisch leven is en pH waarden van meer dan 7. Bij aanplantingen van 300 bomen in 40/50 kan je schade heel hard oplopen als deze niet in de groei gaan vanwege een pH 11.
Ronald,

European nogwat
Post Reply