startproblemen 200t

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

startproblemen 200t

Post by ludovanmil »

beste collega's, vandaag voor het eerst ( !) problemen met starten van de stihl 200t, was wel behoorlijk koud... -15 of zoiets :wink:
maar goed, toch lastig. Andere zaag (in winterstand) deed het prima.
Kan ik wat doen om hem bij deze temperaturen aan de gang te krijgen en houden ?
Heeft de 200t ook iets van een winterstand voor het filter o.i.d. tot nu toe / van de week (ook koud) deed ie het prima.
tips en advies welkom. bedankt !
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by Treebo »

enige wat ik weet is dat bij erg koude lucht de motor meer brandstof nodig heeft en de inlaat geen valse lucht mag trekken. En controleer het onluchtings systeem van de tank, bij erg koude lucht kan er negatieve vacuum onstaan in de tank (weet niet of dit de goede benaming ervoor is :wink: ) hierdoor kan er niet goed brandstof aangezogen worden.
En misschien een beetje gas bij geven met choke erop onder het starten?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by -WOUTER- »

er zit een winterstand op je machine Ludo.

Op het zwarte gedeelte van de luchtfilterbehuizing zit een schroefje met een hoekijzertje eraan vast. Deze heeft aan de ene zijde een open gedeelte en de andere zijde is dicht. Open gedeelte zit nu aan de buitenkant als het goed is (zomerstand) effe losschroeven en de open zijde in de sleuf doen dan kan de warme lucht van de cilinder naar de carburateur :wink:

niet vergeten terug te doen als het weer boven 0 is :wink:

succes met zagen :D
- climb fast, move slow -
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by Treebo »

ja dat ook :lol: was alweer veel te moeilijk aan het denken :roll:
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by ludovanmil »

en bedankt jongens, zal morgen de machine eens bijstellen. komt het vast weer goed. :)
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by -WOUTER- »

hoeft niets bij te stellen he ludo..... :shock: gewoon effe dat plaatje AAN DE BUITENZIJDE VAN JE MACHINE eraf schroeven en omgekeerd erin terugzetten....

anders krijg ik dadelijk nog te horen dat je heel je MS200T hebt gedemonteerd en zelfs aan de binnenzijde van het Carter de winterstand niet kon vinden.....

anders lees je effe de gebruiksaanwijzing die je bij dit apparaat hebt gekregen of zoals sommige daarover in vaktaal zeggen : RTFM :wink: en die ga ikke niet aan je uitleggen.

suc6 ermee
en hopen dat mijn info niet te laat komt :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by boomverzorgingbruno »

heeft ie heul zen machineuit elkaar . en dan kom jij met deze info af wouter . waarom dient dat fucking zwart stukje nu toch
:mrgreen: :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by NannoB »

-WOUTER- wrote: RTFM
vrouwen kunnen dat veel beter....
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: startproblemen 200t

Post by Freerk »

Heb vandaag nog met m´n 200T aan het zagen geweest op de zomerstand, Een keertje extra aantrkken op de choke, en verder de hele dag, 1 keer trekken en lopen. (´T was vanmorgen echt wel koud daar in Fryslan!! -17 )
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by ludovanmil »

-WOUTER- wrote:hoeft niets bij te stellen he ludo..... :shock: gewoon effe dat plaatje AAN DE BUITENZIJDE VAN JE MACHINE eraf schroeven en omgekeerd erin terugzetten....

anders krijg ik dadelijk nog te horen dat je heel je MS200T hebt gedemonteerd en zelfs aan de binnenzijde van het Carter de winterstand niet kon vinden.....

anders lees je effe de gebruiksaanwijzing die je bij dit apparaat hebt gekregen of zoals sommige daarover in vaktaal zeggen : RTFM :wink: en die ga ikke niet aan je uitleggen.

suc6 ermee
en hopen dat mijn info niet te laat komt :
:lol: :lol:
goed dat je het nog ff zegt.....want ik zou zo de zaak helemaal openhalen (wel leerzaam natuurlijk) En gebruiksaanwijzingen... :oops: die lees ik meestal niet meer door, waar liggen ze trouwens?
ik snap nu ook in 1 keer welk plaatje je bedoeld. Altijd me al afgevraagd wat het daar deed...ha.ha......
Last edited by NannoB on 05 Feb 2012, 11:10, edited 1 time in total.
Reason: ludo heeft nogsteeds wat moeite met quotes
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by ludovanmil »

wordt toch wel benieuwd naar de afkorting
RTFM :roll: , al die afkoringen van jou Wouter....ben het spoor bijster.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: startproblemen 200t

Post by densmee »

ludovanmil wrote:wordt toch wel benieuwd naar de afkorting
RTFM :roll: , al die afkoringen van jou Wouter....ben het spoor bijster.
Read the fucking manual
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:En gebruiksaanwijzingen... :oops: die lees ik meestal niet meer door, waar liggen ze trouwens?
Onvoorstelbaar.
Wanneer ik iets nieuws aan ga schaffen dan heb ik vaak nog voordat ik het product binnen heb de gebruiksaanwijzing al ergens gedownload en dat ding volledig doorgespit.
Dat zal nog wel te maken hebben met mijn Lego tik van vroeger. Wij hadden thuis een OMO wasmiddelton vol grote ouderwetse (kromme) Legostukken en heb daar de halve wereld mee gebouwd.
Vriendjes van mij hadden van die moderne Lego met van die briefjes erbij. Van die plaatjes hoe je een 'project' kan opbouwen. Prachtig vond ik dat. Later mocht ik graag hetzelfde doen met de meubeltjes van IKEA.
Het is toch heerlijk om op aanwijzing van een handleiding 'zelf' iets te bouwen of om de kleine 'geheimen' van iets te weten te komen. Zoals bijvoorbeeld weten waarom er zo'n klein hoekijzertje op de 200 zit.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: startproblemen 200t

Post by Freerk »

treespotter wrote:
ludovanmil wrote:En gebruiksaanwijzingen... :oops: die lees ik meestal niet meer door, waar liggen ze trouwens?
Onvoorstelbaar.
Wanneer ik iets nieuws aan ga schaffen dan heb ik vaak nog voordat ik het product binnen heb de gebruiksaanwijzing al ergens gedownload en dat ding volledig doorgespit.
Dat zal nog wel te maken hebben met mijn Lego tik van vroeger. Wij hadden thuis een OMO wasmiddelton vol grote ouderwetse (kromme) Legostukken en heb daar de halve wereld mee gebouwd.
Vriendjes van mij hadden van die moderne Lego met van die briefjes erbij. Van die plaatjes hoe je een 'project' kan opbouwen. Prachtig vond ik dat. Later mocht ik graag hetzelfde doen met de meubeltjes van IKEA.
Het is toch heerlijk om op aanwijzing van een handleiding 'zelf' iets te bouwen of om de kleine 'geheimen' van iets te weten te komen. Zoals bijvoorbeeld weten waarom er zo'n klein hoekijzertje op de 200 zit.

Tsja, zo zie je maar weer dat niet alle mensen hetzelfde zijn (gelukkig maar trouwens ;-) )
Maar het loont absoluut de moeite om de gebruiksaanwijzing eens te lezen Ludo.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by -WOUTER- »

denk dat wij een uitstervende soort zijn Wolter....ik lees ook altijd de gebruiksaanwijzing en heb daar in het verleden ook wel eens krom om gelegen als er in de vertaling stond geschreven dat we bij de borging van de sequoia gordel kruipolie moesten gebruiken en in alle andere talen stond daar toch echt lock-tite.... :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by boomverzorgingbruno »

en je mag met je sthil bladblazer geen bladeren bij je buur blazen :lol:
er staan soms echt leuke dingen in de gebruiksaanwijzingen hoor ludo.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by treespotter »

Mmmmm. Kruipolie gebruiken om te borgen. Tsja, als je de boel weer gemakkelijk (gewild of niet) los wilt krijgen dan kun je inderdaad in alle gevallen beter kruipolie gebruiken. :shock: :roll:
Dat krijg je wanneer een gebruiksaanwijzing is vertaald door een vertaalbureau met haast (en zonder technisch inzicht). :lol:
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by enricovanwees »

Waar staat er trouwens ergens dat je de 200T niet mag gebruiken op de
grond ipv een met achterhandvat? Ik heb alleen gelezen in de gebruiks
handleiding dat een opgeleide boomverzorger de T mag gebruiken, vanwaar dan dat verbod
van menig (hovenier) collega ( chef)???? Vaak zo lekker ( licht) en
makkelijk voor licht uit-snoei werk. Waar staat dan wel eigenlijk, ook deze
moet je in princiepe deze met 2 handen gebruiken.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: startproblemen 200t

Post by treespotter »

Niks van aantrekken Enrico. Ik ben het helemaal met jou eens. Zolang je de tophandle zaagjes maar gebruikt zoals je ze hoort te gebruiken kan er niemand zijn die het jou glashard kan en mag verbieden.
Ik geef ook de voorkeur aan een tophandle zaagje wanneer ik op de grond dun hout aan het opruimen ben omdat deze handzamer is.

Ik snap de redenering (voor een deel) wel. Wanneer ik hoveniers hoor over de MS200 dan is dat altijd in één adem met het feit dat het zo'n handige zaag is waarmee je met één hand kan zagen. Wanneer ik dan zeg dat je dat helemaal niet mag en dat hij daar ook echt niet voor ontworpen is, dan kijken ze mij stuk voor stuk glazig aan.
Ik eindig dan altijd maar met de opmerking dat als je hem zo blijft gebruiken dat je dan vanzelf wel een keer met één hand zal moeten gaan werken.
Post Reply