Weer wat kijkplezier

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

Ik weet niet of er hier nog meer mensen deze man volgen op youtube, maar er staan weer 2 nieuwe op. Kijk er altijd graag naar in ieder geval :wink:

enjoy.

http://www.youtube.com/watch?v=MaEzKZGDL_4
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Roel »

jep, ik kijk ook af en toe of hij iets nieuws heeft geplaatst. Mooi om te zien hoe hij zijn werk klaart. Snap alleen niet waarom hij zo snel een zware zaag pakt, maar dat is zijn eigen keuze
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Pietje »

Leuk! Met plezier gekeken. Netjes afgevangen (enkel bij 5:00 heeft de grondman een probleempje?).

Maar geef mij maar een gewone DRT-setup met een pantin aan mijn rechter spoor. Meer touwsteun, en wat comfortabelere terugklimmetjes.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Ruud.H »

Mooi filmpje met idd mooi afvangwerk, weer een mooie om op te abonneren :)
Dat blok bleef aardig lang hangen idd, wat me ook opviel was rond 10m30 de vanglijn die tegen zn klimlijn aanschuurt, gelukkig zat er geen spanning op de klimlijn.
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

Pietje wrote:Maar geef mij maar een gewone DRT-setup met een pantin aan mijn rechter spoor. Meer touwsteun, en wat comfortabelere terugklimmetjes.
ja en van die rope wrench ben ik ook nog steeds niet overtuigd.

Hoe doe je dat met een pantin aan je spoor pietje?

gr,

Bo
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Weer wat kijkplezier

Post by justwork »

waarom kan hij klimmen met een enkele lijn? is dit een nieuwe techniek? Wordt er zo ook geklommen in NL?
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by boomverzorgingbruno »

dat noemt dus srt (single rope techniek) of ook genaamd klimmen op 1 lijn.

wat mij vooral opvalt in het filmpje is dat deze jongen zeldzaam zijn kettingrem gebruikt .
laat een oen niet zomaar doen !
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Weer wat kijkplezier

Post by justwork »

boomverzorgingbruno wrote:dat noemt dus srt (single rope techniek) of ook genaamd klimmen op 1 lijn.
Dat weet ik (wordt vaak gebruik om met lijnklemmen omhoog te gaan) maar ik heb nog zelden gezien dat wordt geklommen vanaf een ankerpunt naar bepaalde punten in een boom met een enkele lijn met gebruik van een prusiek of dergelijke andere prusiekknoop. Is ben erg benieuwd wie zo klimt op deze manier in NL en zijn daar filmpjes van?
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by boomverzorgingbruno »

met de unicender (als ik he terug heb)klimmen wij regelmatig srt het leuke is dat je gewoon snel naar boven kan srten en dan gaan werken bv als je uit bomen gewoon wat dood hout moet tikken http://www.youtube.com/watch?v=g22l3A308LI
http://www.youtube.com/watch?v=QhIKI0AhzIY&feature=related
laat een oen niet zomaar doen !
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Weer wat kijkplezier

Post by justwork »

Deze technieken snap ik en daar werk ik ook mee maar in dat filmpje zakt de klimmer naar beneden op een prusiek op een enkele lijn en dat heb ik nog niet veel gezien.

correct me if i am wrong?
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by -WOUTER- »

hij klimt met de rope wrench. een nieuwe gadget die SRT op een enkele lijn met schuifknoop mogelijk maakt. de rope wrench geeft net effe wat (voor)wrijving zodat de knoop net zo functioneert als bij DRT.

Ik heb er gister eentje van onze vrienden van Safety Green mogen ontvangen om uit te proberen en vandaag al ethousiast mee geklommen, is een fijner idee dan de unicender waarbij vooral het dalen andere handelingen vraagt dan het bekende en gewende knoopje :wink:

Foto's en filmpjes volgen.....

climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

hey wouter, werkt dat stellen van dat schroefje een beetje, voor meer en minder wrijving?
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Roel »

Als je toch al je sporen aan hebt, dan spoor je gewoon naar boven. Heb je ook geen pantin nodig.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by -WOUTER- »

Natuurlijk Treebo.....door de schroef ruimer te plaatsen heb je minder wrijving. Daarom zit 't er ook op he :roll:
- climb fast, move slow -
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Weer wat kijkplezier

Post by justwork »

-WOUTER- wrote:hij klimt met de rope wrench. een nieuwe gadget die SRT op een enkele lijn met schuifknoop mogelijk maakt. de rope wrench geeft net effe wat (voor)wrijving zodat de knoop net zo functioneert als bij DRT.
Als je alleen een schuifknoop op een enkele lijn gebruikt wat gebeurd er dan? trekt die knoop niet vast op de lijn als je gaat hangen?
Last edited by justwork on 10 Feb 2012, 18:43, edited 1 time in total.
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Pietje »

justwork wrote:Als je alleen een schuifknoop op een enkele lijn gebruikt wat gebeurd er dan? trekt die knoop niet vast op de lijn als je gaat hangen?
Als je met je volle gewicht in een schuifknoop gaat hangen, dan trekt die inderdaad helemaal vast. Maar de ropewrench neemt een (groot, maar in te stellen) deel van je gewicht van de schuifknoop af. Dus de schuifknoop "voelt" maar een deel van je gewicht, net zo als DRT.

Ik zou het graag willen proberen, maar Steven laat maar niets van zich horen... :roll: :lol:
(@Steven: Dinsdag meenemen? :D )

[/quote] :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

Roel wrote:Als je toch al je sporen aan hebt, dan spoor je gewoon naar boven. Heb je ook geen pantin nodig.
Ja als de HELE boom weg moet wel ja...
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by boomverzorgingbruno »

EUH klim jij dan met sporen in een boom als hij maar half weg moet soms :?:
laat een oen niet zomaar doen !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by enricovanwees »

Mocht laatst treurwilg knotten met sporen, zoe niet zo erg zijn werd gezegd,
not een nogo dus. Srt omhoog en de rest dubbelloepie. Lekker hoor dat
ijs eronder gewoon droppen en dus niet plons en makkelijk opruimen ook.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

boomverzorgingbruno wrote:EUH klim jij dan met sporen in een boom als hij maar half weg moet soms :?:
ja als er bv een grote zijtak met lengtescheur (noem maar wat) uit moet? dan kun je die toch met sporen doen? Dan ga je toch niet je sporen in het goede gedeelte van de boom zetten?

gr,

Bo
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by boomverzorgingbruno »

en als je dan een topankertje in de boom gooit en vandaar werkt ? zonder dat je sporen in de boom moet planten .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by Treebo »

boomverzorgingbruno wrote:en als je dan een topankertje in de boom gooit en vandaar werkt ? zonder dat je sporen in de boom moet planten .
Ik heb in zo'n geval altijd een topanker. In sommige gevallen krijg je bij zo'n sterk omhoog gegroeide tak een betere/veiligere werkpositionering met sporen dan zonder.
Vooral als je zo'n ding moet afblokken o.i.d.
Maar niet met je sporen in hout porren wat behouden moet blijven nee. Sporen boven pas aan doen kan ook nog :wink:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by boomverzorgingbruno »

of je gebruikt bandslings die je rond de tak choked en waar je dan je voet inzet
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Weer wat kijkplezier

Post by -WOUTER- »

effe nog een verlate reactie op de schuifknoop op een enkele lijn.......


Die pakt of heel erg goed en zit meteen vast of je schuift van het een op het andere moment giga snel naar beneden. Dit is erg afhankelijk van de type knoop die je gebruikt en de gebruikte lijnen :!:

Ik heb met afblokken op een schuine stam vaak in het verleden een lopende paalsteek van het oog van de klimlijn gemaakt en gebruikte de lijn dan "enkel" oftewel SRT. Dit om een vast punt te hebben zodat je niet steeds wegdraait op je sporen op die schuine stam.

Maar mijn knoopjes werden steeds losser en sneller door de nieuwe materialen en op een gegeven moment pakte deze dus echt niet meer met als gevolg dat je gewoon naar beneden zoeft en je handschoenen een rubberspoor op de lijn achterlaten.....

Ander punt is als je een knoop hebt op een enkele lijn die wel pakt en je gaat aan het afdalen op deze knoop zul je ook blijven afdalen en is er geen remmen meer aan. De knoop zal ook 2x zoveel wrijving = hitte verzamelen en als je een gewone prussikstrop hebt brand ie op een paar meter compleet door :!:

Met deze info in je achterhoofd kun je dus beter een extra wrijvings apparaat op de lijn installeren om op een enkele lijn te werken. Dit kan met heel veel diverse constructies en de rope wrench is er 1 van.

Climb safe
wouter
- climb fast, move slow -
Post Reply