zieke kastanje omzagen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
mak20nl
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 14 Dec 2011, 20:04

zieke kastanje omzagen

Post by mak20nl »

ik moest afgelopen vrijdag een zieke kastanje omzagen hij was niet zo groot en kon mooi over de sloot vallen omdat er nu overal ijs ligt.

had de boom goed voorberijdt met kerf enz en het gewicht van de boom lag heel klein beetje aan de verkeerde kant maar prima op de lossen met wiggen zoals ik al veel vaker heb gedaan. Dus ik ging rustig inzagen en de wiggen erin slaan weer zagen en wiggen stukje en toen was ik tot de breuk lijst met zagen en wou de wiggen er nog iets verder inslaan zodat hij zou vallen maar toen ik op me wiggen sloeg schooten ze er heel hard uit wat ik nog nooit heb mee gemaakt. maar doordat de wiggen er voor mijn onverklaar baar uitschoten dreigte de boom verkeert te vallen. wat niet gebeurdt is gelukkig want had voor de zekerheid een band in de boom gebonden zodat we hem nog kunde omtrekken. maar ik kan niet verklaren wat er mis ging ik denk dat het met de vorst te maken heeft waar door het hout harder is en de wig er niet goed in komt? hoop dat iemand hier een verklaring voor weet zodat het niet nog een keer kan gebeuren.

zo kan jeje nog goed verkijken op een klein boompje....

gr maikel
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Tamil »

idd Maikel vorst! Sappen wat makkelijk aan je al bevroren aluminium of stalen wig aanvriest.
en er voor zorgt dat het een ijsbaan word, ik heb het ook ondervonden, als je langer staat te meppen.

Wat mij meer opvalt is de enorm grote hoeveelheden (liters)vocht die vrijkwamen bij het vellen van in mijn geval populieren. Normaal doen ze dit wel, maar nu was het enorm!?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

Kleine boompjes zijn de gevaarlijkste Maikel. Daarvan denken wij altijd dat we die ook nog 'even' kunnen doen.

Jij had het over een zieke kastanje. Probeer die nooit om te wiggen. Als het even kan dan moet je daar altijd een lange lijn zo hoog mogelijk inbrengen.
De inwendige stamschades veroorzaakt door de schimmels als gevolg van een secundaire aantasting kunnen ervoor zorgen dat je een breuklijst overhoud die de klappen van het wiggen niet overleeft.

Wat betreft de wiggen. Ik weet niet met welk model en materiaal wiggen jij werkt. In het verleden gebruikte ik kunststof wiggen en die wilden er bij mij ook nog wel eens uitschieten. Grote kans dat je het bevroren vocht in de boom tijdens het wiggen gedeeltelijk vloeibaar maakte en de wig eruit schoot als een schaats over een ijsbaan.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

Tamil wrote:en er voor zorgt dat het een ijsbaan word, ik heb het ook ondervonden, als je langer staat te meppen.
Ha Tamil, jij was mij net voor...
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Alexander »

Als het even kan dan moet je daar altijd een lange lijn zo hoog mogelijk inbrengen.
Met Ab heb ik ondervonden dat zo hoog mogenlijk ook niet zo'n goed idee is. Met mijn caddy trok ik de hele top eruit. :?
Zieke kastanjes zijn zeer onvoorspelbaar, zet voortaan liever wat lager de lijn vast zodat je nog wat stamdikte hebt.
Ik hark,, dus ik leef.
mak20nl
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 14 Dec 2011, 20:04

Re: zieke kastanje omzagen

Post by mak20nl »

ik had er voor de zeker heid ook een lijn in hangen niet helemaal boven in en was erg blij dat ik die lijn er toch in had gehangen en ik gebruiken de aluminium wig met houten kop en die werken altijd prima met omwiggen maar bij deze boom voor het eerst niet..
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by boomverzorgingbruno »

heb soms al gemerkt dat die wiggen van alu met houten kop nog al snel van dun naar dik gaan en daardoor terug wippen.
werk nu al enkele jaren met de alu wiggen van oschenkopf. deze zijn gans uit alu en gaan zeer goed in het hout.
maar het koude weer zal zeker zijn invloed hebben op jou situatie.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

Alexander wrote:
Als het even kan dan moet je daar altijd een lange lijn zo hoog mogelijk inbrengen.
Met Ab heb ik ondervonden dat zo hoog mogenlijk ook niet zo'n goed idee is. Met mijn caddy trok ik de hele top eruit. :?
Zieke kastanjes zijn zeer onvoorspelbaar, zet voortaan liever wat lager de lijn vast zodat je nog wat stamdikte hebt.
Sorry hoor Alex, maar dan was dat dus niet zo hoog mogelijk, maar te hoog! :roll:
Protree-Ab
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 26 Mar 2009, 22:15

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Protree-Ab »

Nee hoor Wolter hij was niet te hoog. de gehele structuur was gewoon uit het hout verdwenen, de top brak op een redelijk dik punt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

:roll: Dus toch te hoog!
Ik zeg niet dat ik het beter zou hebben gedaan jongens, maar ga nou niet zeggen dat wanneer je de top eruit trekt dat de lijn niet te hoog zat! Dan zat de lijn echt te hoog...
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by -WOUTER- »

of die caddy is echt bere sterk :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Ruud.H »

-WOUTER- wrote:of die caddy is echt bere sterk :wink:
Hadden ze gelijk de stronk er ook uit kunnen trekken, scheelt weer stobbefrees :lol:
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Alexander »

@ wolter, idd bij deze boom was het achteraf gezien te hoog. Ondanks dat deze pas halverwegen de boom zat.
Dus die teks
Als het even kan dan moet je daar altijd een lange lijn zo hoog mogelijk inbrengen.
is wat onduidelijk met zieke kastanjes :wink:
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: zieke kastanje omzagen

Post by ivo »

treespotter wrote::roll: Dus toch te hoog!
Ik zeg niet dat ik het beter zou hebben gedaan jongens, maar ga nou niet zeggen dat wanneer je de top eruit trekt dat de lijn niet te hoog zat! Dan zat de lijn echt te hoog...
Of je breuklijst te dik...... 8)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

Of je trekt te snel :shock: (aan de lijn die in de boom gebonden is :wink: ). 8)
Bij het volgas wegrijden met een T5 gebeuren er soms ook onverwachte dingen. :lol:
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: zieke kastanje omzagen

Post by ivo »

treespotter wrote:Of je trekt te snel :shock: (aan de lijn die in de boom gebonden is :wink: ). 8)
Bij het volgas wegrijden met een T5 gebeuren er soms ook onverwachte dingen. :lol:
O?????
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

Niks bijzonders hoor. Gewoon even een scheefgewaaide zweedse meelbes met een diameter van 25cm rechttrekken om hem daarna te kunnen vellen.
Maar dat rechttrekken werd volledig ontwortelen en uit het plantvak rukken. :lol:
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by Allard »

treespotter wrote:Niks bijzonders hoor. Gewoon even een scheefgewaaide zweedse meelbes met een diameter van 25cm rechttrekken om hem daarna te kunnen vellen.
Maar dat rechttrekken werd volledig ontwortelen en uit het plantvak rukken. :lol:
T5 Powerrrr!! :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zieke kastanje omzagen

Post by treespotter »

:lol:
Was meer een gevalletje van een lomp treespotterke. 8)
Post Reply