vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by timo »

vandaag de vraag van een collega: wanneer is een boom monumentaal?
hmmm tja uuum leeftijd meschien. ben zeer benieuwd wat jullie vindingen zijn :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vraagje!

Post by -WOUTER- »

hier in nederland is dat ouder dan 80 jaar :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: vraagje!

Post by timo »

-WOUTER- wrote:hier in nederland is dat ouder dan 80 jaar :wink:
oke en staat dat dan ergens opgeschreven ofzo...?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vraagje!

Post by treespotter »

Wat nou Timo. Nooit gehoord van Google?
http://www.bomenstichting.nl/pagina/2/m ... gistratie/

Maar "monumentaal" is een ruim begrip. Een Populus nigra van 45 jaar is door zijn verschijning al snel een monument. Terwijl ik ook eiken weet te staan van 120 jaar waar je bij wijze van spreken nog geen duppie voor zou willen geven.
Vandaar dat er iets meer bij komt kijken.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: vraagje!

Post by timo »

hee das snel gevonden 8) tja wolter ik ben boomverzorger he! geen computer nerd. :wink: even zonder dollen, ben blij met de twee antwoorden. ik ben geholpen :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vraagje!

Post by Pietje »

Een boom is monumentaal als iemand die daartoe bevoegd is de boom op een lijst heeft gezet die als titel heeft "monumentale bomen". :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vraagje!

Post by treespotter »

Nou Pietje, dan benoem ik jou bij deze bevoegd om mij bevoegd te noemen dat jij bevoegd bent mij jij ik ben bevoegd bevoegd te wezen te zijn bevoegd ik die boom monumentaal gewezen te worden... :roll:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vraagje!

Post by Pietje »

Prima!
En als elke benoeming gepaard gaat met een receptie op staatskosten, nou, dan wil ik daar best een stichting voor oprichten... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: vraagje!

Post by enricovanwees »

Lelystad nog geen 50 jaar heeft ook een monumentale, wilg. Op de dijk bij Lelystad-haven, met watermerkziekte, wat ze (wie??? Weet ik nie) hebben geprobeerd eruit te zagen. De boom wordt wel steeds kaler en korter.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vraagje!

Post by R Schra »

Monumentaal bij bomen heeft geen enkele betekenis zoals bv voor gebouwen onder de monumentenwet. Behalve als die bomen dan weer bij een monumentaal gebouw staan die wel onder die wet valt. Maar dan is het gebouw monumentaal en de boom daar onderdeel van. Of iets dergelijks....

Met alle bomenlijsten, registers en bomenboeken tegenwoordig als onderdeel van de kapverordening blabla heb je ook een enorme diversiteit in criteria.

Ik denk dat monumentaal bij bomen meer de intrinsieke waarde aanduid dan een mogelijke bescherming van rechtswege.
Ronald,

European nogwat
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vraagje!

Post by Pietje »

R Schra wrote:Monumentaal bij bomen heeft geen enkele betekenis zoals bv voor gebouwen onder de monumentenwet.
Precies. Als jij een boom monumentaal vindt: prachtig!
Als ik dat niet vind; ook prachtig!

Maar als de boom gemeentelijke bescherming wil genieten ivm APV, dan kan elke id***t met pen en papier bomen gaan noteren.

Of overslaan. :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by treespotter »

O gelukkig, dan kan ik ook gewoon blijven noteren. Of niet.:lol:
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by Nelis »

HUH?,.......dus ik b en een id****oot ofzo iets,..dankje!!.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by Pietje »

Nelis wrote:HUH?,.......dus ik b en een id****oot ofzo iets,..dankje!!.
Dat ligt er aan.

Ben je bevoegd...? :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by joepiedubbelloepie »

Bij ons in de gemeente werken ze met zgn Witte vlekken = kapvergunning vrij gebied
Alleen soms staan daar bomen in waarbij ik als bomenleek denk, he dat zou wel eens monumentaal (beuk +/- 100jr) kunnen zijn. Maar ja, wit gebied dus zaag maar af.

Andere gebieden zijn beschermde gebieden, je vraagt vergunning aan voor 1douglas 25 meter licht ingevallen stamvoet, echter niet direct gevaarlijk, maar als ie weg was dan mis je niks, want er staan nog zeker een stuk of 7 douglassen daaromheen.
Kapvergunning = geweigerd

200meter verderop dunning in bosgebied 50 % dunning

Het is lastig uitleggen aan inwoners wat het beleid is, en waarom of het zo is vastgelegd.

Ik denk nog steeds dat het beter is dat er een mannetje komt kijken, met heldere beleidsregels, die aan de hand van deze regels kan vaststellen of de boom al dan niet weg mag.
Ik denk ook dat er zo geld bespaard wordt, want wat kost het om van te voren al deze gebieden te inventariseren, en wat wordt er aan waarde weggegooid door "vergeten" bomen

Maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by treespotter »

Misschien moet daar eens een raadsvergadering voor worden bijgewoond. Dat is per slot de plaats waar dit soort vreemde praktijken worden 'verzonnen'.
Vaak gebeurt dat goedbedoeld om besparingen te kunnen doorvoeren, maar door zo zwart wit de zaken te regelen gaat er meer mis dan goed.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by Pietje »

treespotter wrote:Misschien moet daar eens een raadsvergadering voor worden bijgewoond. Dat is per slot de plaats waar dit soort vreemde praktijken worden 'verzonnen'.
Het beleid wordt verzonnen door ambtenaren of door hen ingehuurden. Met een beetje geluk heeft de raad er "commissie-zittingen" over gehad (veelal besloten) en voor het afhameren komt het nog even in de raad. Maar dan ben je te laat...

In onze gemeente is in 2002 het bomenbeheerplan (met daarin de criteria monumentale bomen) in de raad ter vaststelling gekomen. Formeel mag je dan nog commentaar geven, maar het is ongebruikelijk dat daar nog iets mee gebeurd. Normaal gesproken krijg je een briefje terug met "bedankt voor uw interesse" waarna je bezwaren, hoe gegrond ook, vrolijk van tafel geveegd worden.
Mijn commentaar besloeg 4 paginas gefundeerde opmerkingen. Ook dat is in eerste instantie weggewuifd met onzin (https://secure.geldrop-mierlo.nl/docume ... t=0&c=7501), maar 1 (notabene assistent-)raadslid vond 2 van mijn opmerkingen absoluut noodzakelijk om te verwerken (tot grote ergernis van andere raadsleden die dit onbelangrijke document snel wilden doorhameren). Zonder zijn stijfkoppigheid was het me niet gelukt iets te veranderen. Uiteindelijk heeft BTL Bomendienst het herschreven en al mijn bezwaren plus nog een paar meer overgenomen.

Nee, met een raadsvergadering bijwonen ben je er nog niet in deze "democratie"... :(

(uiteindelijk heeft deze actie er wel toe geleid dat ik bij de gemeente aan het bomenbeheer kon werken, maar ja, toen het me ook lukte om die scholenverhuizing tegen te houden was de maat bij het college vol. Gemeentes... :roll: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by joepiedubbelloepie »

Welke raad ? die zitten tegenwoordig thuis
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vraagje! wanneer is een boom monumentaal

Post by R Schra »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Misschien moet daar eens een raadsvergadering voor worden bijgewoond. Dat is per slot de plaats waar dit soort vreemde praktijken worden 'verzonnen'.
Het beleid wordt verzonnen door ambtenaren of door hen ingehuurden. Met een beetje geluk heeft de raad er "commissie-zittingen" over gehad (veelal besloten) en voor het afhameren komt het nog even in de raad. Maar dan ben je te laat...
Daar ben ik het dus (deels) niet mee eens... De verkozen gemeenteraad zet e.e.a. op de agenda. Of uit politiek gekonkel om stemmen te winnen of vanuit bezuinigingen en alle andere illustere ideeën. De ambtenaren mogen hier vervolgens mee aan de slag. Afhankelijk van de 'in huis' kennis van deze ambtenaren wordt dit door of samen met externe deskundigen gedaan. Dan kom je snel in de knoei met al je goede wil.... Als een raadslid predikt over versoepeling van de regelgeving door een 1000 bomenlijst wat doe je dan na een inventarisatie waarbij er 4000+ bomen aan de criteria voldoen? Paardenkastanjes eraf want die worden toch ziek.... Populieren eraf want die worden toch maar 40 jaar..... esdoorns eraf want die zaaien als de ziekte...... enz..... Uiteindelijk wordt beleid geloof ik elke 4 jaar herzien en is er mogelijkheid om hiaten in regelgeving uit het zicht van de immer populistisch welwillend scorende politiek te dichten. Bij al die deregulering vergeet men in de gauwigheid dat de boswet onverminderd van kracht blijft en bij specifieke planologische bestemmingen wel een vergunning geregeld moet worden. Voor de gemakzuchtige burger makkelijk, ich habe es nicht gewusst..... Lijkt mij voor de ambtenaar verdubbeling van het werk door de regelneverij, maar dan in omgekeerde uitleg.

bv deze paardenkastanjes, waren met het schrappen in de lijst over het hoofd gezien als monumentaal bij de bomenstichting. De vier aan de oude vlasschool staan nog na een gevoerde kleine actie. (wel heftige emotie op een dorp hehe) http://g.co/maps/b2n9k

ca. 100 jaar oude Acer pseudoplatanus, afgevoerd http://g.co/maps/qs6v7 en http://g.co/maps/4u55w

ca. 60 jaar oude Acer sacchariums als erfbeplanting, afgevoerd http://g.co/maps/44hgh

en echt veel paardenkastanje als erfboom op boerderijen.

Het is dus ook belangrijk als er iets op rol staat (bv aanvraag kapvergunning, wijziging beleid e.d.) om tijdig een visie in te dienen. Je loopt anders risico op een later moment in het traject buiten spel gezet te worden, dus niet meer belanghebbend en kan je geen bezwaar meer maken.
Ronald,

European nogwat
Post Reply