Soortelijk gewicht snippers

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Soortelijk gewicht snippers

Post by Peterke »

Een tijdje terug had ik een tabel op internet gevonden met het soortelijk gewicht van snippers. Toen had ik dat helemaal niet nodig, maar nu ik er naar op zoek ben kan ik het niet terugvinden. :evil:
Kan iemand me helpen?
Ik wil berekenen hoeveel een volle aanhanger van 8m³ snippers wel kan wegen.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Freerk »

Hangt er ook vanaf hoe grof de snippers zijn en welk seizoen, niet alleen van de houtsoort. Wij rekenen meestal 3 kuub per ton. Gemiddeld zit je dan redelijk goed.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Ginkgo »

Bij mijn voormalig werkgever hebben we eens op een weegbrug gestaan een werkbus met 5 kuub snippers. Eén kuub iepen-snippers kwam toen uit op circa 700 kg.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by joepiedubbelloepie »

Dit waren 2 snippers :lol: :lol:
ook wij rekenen ongeveer 3m =1ton

Maar inderdaad puur hout iep of beuk is wel 2 ietsie zwaarder
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Peterke »

Allen bedankt om me weer even vooruit te helpen.
Ik zou een 2de grote aanhangwagen moeten aankopen, en bij de berekening van maximale last t.o.v. het volume zat ik dus even vast, maar nu weet ik dat de aanhangwagen met een volume van +/-10m³ met een MTM van 3,5 ton voldoende moet zijn vermits die nooit tot de nok vol komt te zitten met snippers.
(En als die dan tot de nok vol zit... dan vermijden we de plaatsen waar weegbruggen staan) :?
Natuurlijk dat de ene versnipperde boom zwaarder is dan de andere.
Ooit een heel grote taxus verhakseld... de vrachtwagen hing toen bijna op de grond!
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Jurriaan »

Ooit een heel grote taxus verhakseld.
Foei! Dat doe je toch niet? Wat een prachtig hout.....
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Bouke »

Het houd is prachtig. En de volgende keer dat ik er eentje om haal bel ik jou. Kun je het mooi opkopen. Wat doet een m³ taxus hout tegenwoordig.
User avatar
Jurriaan
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 15 Feb 2008, 22:04
Location: Beneden Leeuwen

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Jurriaan »

Oven gedroogd, zonder gebreken en in planken gezaagd - 4600 euro ex btw per m3 bij de Arnhemse Fijnhouthandel.

Nat, niet gezaagd en met barsten/ringscheuren en schorsinsluitingen zul je er geen Hawaii-vakantie van kunnen betalen denk ik.

Taxus is prachtig hout, maar het nadeel voor mij is dat ik altijd eerst de werkplaats schoon moet maken, dan taxus moet draaien en dan weer moet schoonmaken, omdat ik de taxus-snippers beter niet met de overige houtkrullen meegeef aan een paardenhouder...

Maar, als je een hele grote taxus omzaagt en wil gaan versnipperen, dan is verkopen of weggeven aan een houtbewerker altijd een beter idee.
omzagen kan ik niet, houtdraaien wel. Ik maak schalen van 20 to 100 cm diameter. Zie http://www.houtenschalen.nl
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by Peterke »

Jurriaan wrote:
Ooit een heel grote taxus verhakseld.
Foei! Dat doe je toch niet? Wat een prachtig hout.....
Effe een rechtzetting... enkel de takken verhakseld, maar de stam, Ik had'm graag meegenomen voor verdere verwerking, maar daar wist m'n klant wel raad mee :?
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by ERA »

Heb nog wel wat taxus liggen, als er iemand intresse heeft.
Dat kan ook gezaagd worden.
Groeten Erik
planken zagen ERA vragen!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Soortelijk gewicht snippers

Post by R Schra »

http://www.bosgroepen.nl/p232/houtveiling

vaak leuk hout en goede indicatie. Op de online verkoopprijzenlijst staat niet alles. en is zeker geen garantie voor de toekomst ;-) wel een onderbouwing voor je eigen verkoop, in ieder geval nooit naar de klant toe, wat hij kan krijgen hahahaha.

Voor de alle prijzen zal je zelf eens zo'n veilig moeten meelopen en bij het afslaan prijzen schrijven.

Arnhemse houthandel is mooi voor restaurateurs. hebben dacht ik hout van meer dan 400 jaar oud. Heb eens gebeld over een en ander en gaven toen aan eeuwenoud hout op voorraad te hebben ook bv voor heel fijn inlegwerk (restauratie meubelen uit 1700 met hout uit 1700!)
Ronald,

European nogwat
Post Reply