Arm Vlaanderen...

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
ibuki
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 23 Mar 2010, 08:39

Arm Vlaanderen...

Post by ibuki »

Pulderbos in de Antwerpse Voorkempen...
Een mooi staaltje van Vlaams bomenbeleid.
Ben als boomverzorger echt beschaamd en eigenlijk moedeloos :evil: .
Het is gewoon dweilen met de kraan open hier in dit landje.
360° rond om rond 1 meter diep alle stabiliteitswortels gewoon doorgegraven.
Men vraagt zich af hoe ie nog blijft staan....man man man..

IMG_0446.JPG
IMG_0446.JPG (32.85 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0445.JPG
IMG_0445.JPG (35.41 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0444.JPG
IMG_0444.JPG (44.46 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0443.JPG
IMG_0443.JPG (37.03 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0442.JPG
IMG_0442.JPG (49.34 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0441.JPG
IMG_0441.JPG (46.92 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0440.JPG
IMG_0440.JPG (45.84 KiB) Viewed 12209 times
IMG_0439.JPG
IMG_0439.JPG (47.23 KiB) Viewed 12209 times
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Arm Vlaanderen...

Post by Bouke »

Ben laatst ook bij zo'n klus betrokken geweest.
Heb 15 boompjes weg gezaagd, en 5 bomen gesnoeid.
de 5 die gesnoeid moesten worden zouden ook worden gekapt maar de gemeente verleende geen kapvergunning.
Zij vonden het wel prima om de bomen op 50 cm uit de stam rond te graven voor een grond sanering tot 60 cm diep en daarna het maaiveld te verhogen tot 50 cm boven het oorspronkelijke niveau.

lijkt mij een gevalletje. Poeltje maken kijken wie er het dichtst bij de eindelijke omwaai datum van de bomen kan komen. (ik denk dat ze voor de NKB omgevallen zijn)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by treespotter »

Hier is duidelijk iets mis gegaan op de tekentafel en in de voorbereiding van het project, maar gezien dat het werk al in volle gang is is dat dus een gepasseerd station.

Dat is in mijn ogen een gevalletje onzorgvuldig handelen, maar wie ben ik. Een simpele boomverzorger die ziet wat er mis gaat met 'mijn' boom.
En wat is daar op dit moment aan de hand?
Daar is een wegenbouwer/stratenmaker aan het proberen om zijn straatje zo goed mogelijk aan te leggen. Kun je hem dan kwalijk nemen dat hij ervoor zorgt dat zijn straatje er ook zo bij komt te liggen als afgesproken is? Ik denk het niet. In onze ogen is hij de boel aan het vernielen en in zijn ogen zorgt hij ervoor dat zijn straatje op korte termijn niet vernield wordt.

Wees gerust Ibuki, dit soort taferelen komen overal voor waar in een voorstadium van een project bomen over het hoofd worden gezien of profielen worden verhoogd of verlaagd.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by boomverzorgingbruno »

Ik heb hier in de straat ook nog mooi werk gezien deze week ik zal zorgen voor foto's 2mega canadas als mega kapstok en een linde hetzelfde als bovenstaande foto het is idd arm vlaanderen
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: Arm Vlaanderen...

Post by berry »

Ik weet niet hoe het in belgie is, maar volgens mij moet je hier in nederland voor zulke graafwerkzaamheden ook een kapvergunning aanvragen, omdat het voortbestaan van de boom in gevaar komt.
Nu heeft deze boom daar alleen niks aan.
Echt zonde! :(
He that plants trees loves others beside himself
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by boomverzorgingbruno »

In belgie niet dus
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Arm Vlaanderen...

Post by Peterke »

Het is zelf zo dat je bij wet het recht hebt om de wortels van je buurman z'n boom welke op jouw eigendom komen zonder toestemming af te hakken. Een tak daarentegen, daar heb je zijn toestemming voor nodig.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by treespotter »

Peterke wrote:Het is zelf zo dat je bij wet het recht hebt om de wortels van je buurman z'n boom welke op jouw eigendom komen zonder toestemming af te hakken. Een tak daarentegen, daar heb je zijn toestemming voor nodig.
Dat is in Nederland precies hetzelfde Peterke.
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: Arm Vlaanderen...

Post by berry »

Dit jaar bij de etw opleiding hebben ze ons geleerd dat wanneer jij handelingen doet (dus ook graafwerzaamheden) waarbij het voortbestaan van de boom in gevaar komt je altijd een kapvergunning nodig hebt.
Vandaag hebben we weer les dus ik zal het nog eens checken!
He that plants trees loves others beside himself
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Arm Vlaanderen...

Post by Bouke »

Bij de meeste aannemers heers het idee dat je pas een vergunning nodig hebt als er gecontroleerd word. zo lang de kans daarop zeer klein is vragen ze dus geen vergunningen aan.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by ludovanmil »

boomverzorgingbruno wrote:Ik heb hier in de straat ook nog mooi werk gezien deze week ik zal zorgen voor foto's 2mega canadas als mega kapstok en een linde hetzelfde als bovenstaande foto het is idd arm vlaanderen
:lol: :lol:
Zeg Bruno......dat wordt toch ondoenlijk al die gekapstokte bomen op de gevoelige plaat te zetten in Belgie ?
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:
Peterke wrote:Het is zelf zo dat je bij wet het recht hebt om de wortels van je buurman z'n boom welke op jouw eigendom komen zonder toestemming af te hakken. Een tak daarentegen, daar heb je zijn toestemming voor nodig.
Dat is in Nederland precies hetzelfde Peterke.
Wolter je vergist je , en daarbij Ik heb t ook echt ander geleerd van 'onze' Gerrit-Jan !! (van Prooijen you know?)
OOK het ongevraagd doorzagen van wortels van bomen mag zeker niet in Nederland ! is an sich ook een logische gedachtengang ; je zit namelijk ongevraagd aan iemand anders eigendom, je zit er niet alleen aan je beschadigd het ook. Da mag nie.
Daarbij om vrienden te blijven met je buren moet je nooit zomaar wat afzagen-breken, plukken of whatever.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:
Peterke wrote:Het is zelf zo dat je bij wet het recht hebt om de wortels van je buurman z'n boom welke op jouw eigendom komen zonder toestemming af te hakken. Een tak daarentegen, daar heb je zijn toestemming voor nodig.
Dat is in Nederland precies hetzelfde Peterke.
daarbij mocht je wel gelijk hebben dan zouden we zo'n 'geluid'mijns inziens als boomverzorgers niet moeten afgeven.
joepiedubbelloepie
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 118
Joined: 02 Jun 2010, 22:16

Re: Arm Vlaanderen...

Post by joepiedubbelloepie »

Helaas en gelukkig zit niet de hele wereld vol met vrienden.
Wortels weghalen op jouw terrein van een boom van de buurman mag zonder toestemming mits het voortbestaan van de boom daarmee niet in het gedrang komt
(Weet die kraanmachinist toch niet)

Of je daar vrienden mee maakt ?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by treespotter »

Precies Joepie. Ludo zal met zijn zaagbroek aan wel weer half hebben zitten slapen in dat warme leslokaal.

Maar als ik het goed begrijp Ludo, dan moeten wij de waarheid maar verzwijgen omdat ons dat als branche even niet uitkomt? :roll:
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Arm Vlaanderen...

Post by Peterke »

Letterlijk uittreksel uit het "Belgische veldwetboek"

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Arm Vlaanderen...

Post by ivo »

treespotter wrote:
Peterke wrote:Het is zelf zo dat je bij wet het recht hebt om de wortels van je buurman z'n boom welke op jouw eigendom komen zonder toestemming af te hakken. Een tak daarentegen, daar heb je zijn toestemming voor nodig.
Dat is in Nederland precies hetzelfde Peterke.
Ho ho! Er staat in het wetboek ook nog zoiets als' naar redelijkheid en billijkheid' .De boom mag oa niet in zijn voortbestaan bedreigd worden en bovendien mag er door ( grove) wortelkap uiteraard geen gevaarlijke situatie ontstaan. Het ligt dus iets genuanceerder!



Edit: ik zag later nadat ik terugkeek naar de vorige pagina dat Ludo ongeveer hetzelfde schreef! Misschien maakt dat mijn reactie wat overbodig.... Maar toch
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by treespotter »

Niks hoho. Jij hebt wel gelijk Ivo, maar wij hadden het toch niet over redelijkheid en billijkheid.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Arm Vlaanderen...

Post by ivo »

Dat klopt, maar er is kennelijk het misverstand dat je het wetboek letterlijk moet nemen ( en dan bedoel ik jou niet persoonlijk Wolter!) ik geef alleen even aan dat de regeltjes iets genuanceerder genomen moeten worden. :wink:
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: Arm Vlaanderen...

Post by berry »

Niet letterlijk, maar als je flinke graaf werkzaamheden uitvoerd waardoor je na een paar jaar de boom weg kan halen en je dit terug kan herleiden naar die graafwerkzaamheden, dan kan je de kosten wel gaan verhalen.

Niet dat de boom hier iets aan heeft.....
He that plants trees loves others beside himself
swa
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 21 Mar 2012, 21:02

Re: Arm Vlaanderen...

Post by swa »

Hela, ik woon (bij wijze van spreken) onder deze boom in Pulderbos.
Een 10-tal jaren geleden kreeg dit prachtig exemplaar al een eerste 'krak'. De straatriolering (waterputtekes en afvoerbuizen) werden toen uitgebroken. En in één van die buizen zat een meterlange serieus dikke wortel van deze boom. Daar haalde deze 'moeras'cipres hier in de droge Kempengrond zijn water. Wortel weg, en daarna begonnen de problemen. In de winters daarop ging bij iedere windhoos één of meerdere stevige takken tegen de vlakte. En toen heeft men er - na enige tijd - een boomchirurg bijgehaald, die nog wat takken heeft verwijderd. Dat verklaart die hap in de boomkruin (zie foto's).
Nu bij de start van de wegwerkzaamheden hebben we ook de gemeente zeer uitdrukkelijk gewezen op dat probleem, en het effect van vorige keer. En toch heeft men wederom een belangrijk deel van de bodemwortels verwijderd. Moeten we nu schrik krijgen dat we wederom dikke takken (of de boom) tegen onze gevel gaan vinden ? En is de gemeente dan mee verantwoordelijk ?
Swa
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by enricovanwees »

ja, gemeente is verantwoordelijk, is eigenaar. fotos
uitprinten en goed bewaren, ook voor buren en toe
komstge bewoners. de boom is al fors gesnoeid, dus
misschien valt (hij niet) het mee..
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Arm Vlaanderen...

Post by treespotter »

enricovanwees wrote:dus misschien valt (hij niet) het mee..
:lol: :lol: :lol:
Die ga ik gebruiken bij de klanten!
Post Reply