stihl ms201T

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: stihl ms201T

Post by Roel »

Alleen zullen op een gegeven moment ook de onderdelen hiervan opraken, maar dat zal nog wel even duren misschien
User avatar
berre
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 15 Feb 2011, 12:03
Location: engsbergen tessenderlo

Re: stihl ms201T

Post by berre »

probleem is reeds opgelost
heb de veranderingen aan de 201doorgevoerd en hij draait perfect
een tip moet ik nog geven aan alle gebruikers van nieuwe modellen van stihl en dat is dat je hen onder de +5graden reeds op winterstand moet zetten
laat jullie niet misleiden door de stillere uitlaat van de 201;
we hebben hem naast een 200 gezet met alle bij de juiste afstelling en een nieuwe ketting en hij is zeker even snel ,al doet het geluid anders denken

groetjes berre
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Berre,
Ben jij een dealer of gebruiker/klant.
Ik heb als gebruiker/klant namelijk nog niets gehoord over een aanpassing van mijn dealer. Ik mag toch aannemen dat Stihl dit probleem elegant wil oplossen en daar zou een berichtje aan de klanten toch wel bij horen neem ik aan.
tomw
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 08 Feb 2012, 15:12

Re: stihl ms201T

Post by tomw »

alle lichte blokjes van stihl krijgen de olie niet verbrand van aspen en daardoor loopt de carter vol, zelfs bij de br600 bladblazer is het niks als ellende, wij hebben zelf een proef lopen met beide brandstoffen, met de motomix machientjes is niks mis en die op aspen lopen alleen bepaalde modellen, ms200, br series, en de hs series lopen niet goed bij ons op aspen.
kweet niet hoe het bij andere mensen zit????
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: stihl ms201T

Post by Peterke »

Beste collega's,
Vanaf heden mag ik m'n bek opentrekken... :?

Mijn ms201T is een 2-tal weekjes geleden voorzien van een nieuwe zuiger welke door Stihl ontwikkeld werd na de vele klachten. Zo ik vernam waren er maar een 3-tal aangepaste zuigers in België beschikbaar als test.
We hebben de 2 voorbije weken continu de ms201T gebruikt en vorige week vrijdag hebben we onze (positieve) bevindingen aan de dealer doorgegeven.
Stihl zal nu de zuigers masaal aanmaken en al wie wil kan kortelings z'n zaagje kosteloos laten aanpassen.

Op de ms 200-tjes staan bij ons allemaal blaadjes van 30cm. Enkel op de ms 201T staat een bladje van 35cm. Ik moet zeggen dat we sinds de verandering van de zuiger zeer tevreden zijn van de prestaties... dat was voordien wel anders!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

En hoe is de koude start na de ombouw (ook al is het nu niet zo koud)? Moet je nog steeds lang warmdraaien voordat de machine goed op toeren blijft?
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: stihl ms201T

Post by Peterke »

De koude opstart is niet zoals bij de 200-tjes, toch nog 30 seconden volgas voor hij vinnig gaat reageren. Eens warm gaat alles naar wens.
We stelden al wel vast dat de motor bij stationair draaien een paar keer afsloeg zonder reden. Het leek wel alsof er een "energy saver-functie" op zat... na X aantal minuten valt de zaag uit.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by -WOUTER- »

1 probleem blijkbaar opgelost en nu de andere problemen waar ik collega's over hoor klagen nog :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Peterke wrote:na X aantal minuten valt de zaag uit.
Mmmm. Dan ben jij er dus zo eentje die minutenlang een zaag stationair laat draaien??? Foei toch. Wel eens gedacht aan de enorme overdosis geluidoverlast voor de buurt en collega's? Of al die uitlaatgassen die om en langs jou lichaam onnodig omhoog krullen en daarna het milieu vervuilen?
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by -WOUTER- »

en niet te vergeten je zaagbroek die zo erg warm wordt....oh ja, daar hadden ze wel over nagedacht, die zit op de 201T beter verstopt :wink:

in ieder geval geen vierkante schroeiplekken meer op je achterste....... :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:in ieder geval geen vierkante schroeiplekken meer op je achterste....... :lol:
Ach Wouter, dat was eigenlijk alleen echt een probleem met die oranje gietaluminium deksels van de Stihl 020AV waar tijdens het 'snoeien' (ok ok, het botsen tegen de takken) de zijkant waar die grote uitlaat onder zat afbrak. Die was echt heeeeeuuuul heet.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by -WOUTER- »

'k weet het....die heb ik ook ooit nog eentje gehad :wink:

en snel afscheid van genomen.....kreeg iedere keer een oplawaai van de uitschakelaar en de antivibratie zat alleen in mijn handen en niet op de zaag :lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Mooi hè. En dan te bedenken dat wij in die tijd volop met één hand aan de zaag aan het werk waren, met een zaagje wat eigenlijk volledig in onbalans aan je pols hing. Een dun glad bovenhandvat en dan boven je macht, haaks voor je met de bovenkant van het blad een waterlotje afzagen. :?
Zo'n zaagje heeft ooit vliegles van mij gekregen omdat hij niet wilde starten doordat er weer voor de zoveelste keer een pareltje tussen de elektroden van de bougie zat. :evil:
Mmmm. En dan nu miepen over een zaagje dat niet goed op toeren wil komen. :lol:
User avatar
berre
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 15 Feb 2011, 12:03
Location: engsbergen tessenderlo

Re: stihl ms201T

Post by berre »

het gaat niet over een nieuwe zuiger maar over een aangepaste cilinder,
ik heb er al een 5 tal aangepast ,met zeer goed resultaat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

berre wrote:met zeer goed resultaat
Iets specifieker Berre?
Hebben die zagen nu wel een fatsoenlijke koude start? Hoef je bij die zagen nu niet eerst een halve minuut te gassen om ze fatsoenlijk op toeren te krijgen?
User avatar
berre
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 15 Feb 2011, 12:03
Location: engsbergen tessenderlo

Re: stihl ms201T

Post by berre »

een kleine aanpassing aan de carburator en een aangepaste cilinder lossen het probleem op
maar omdat het om een nieuw type cilinder gaat met een soort van dubbele carburator die een extra luchtlaag in de cilinder pomp moet de zaag onder de 20°HET BESTE OP WINTERSTAND BLIJVEN STAAN
je begrijpt dat een warme zaag die een koude luchtlaag in de warme cilinder krijgt niet echt goed draait
en het is aan te raden elke zaag even laten te draaien voor ze te belasten
ps .wat er veel niet weten is dat een nieuwe zaag pas na een benzine tank of 5 pas haar volle kracht ontwikkelt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Met andere woorden, of om een lang verhaal kort te houden... De koude start problemen zijn nog niet opgelost.
Berre, ik gebruik mij zaag voornamelijk tijdens het klimmend snoeien wanneer de handzaag voor mij iets te vermoeiend is. Dan zit ik niet te wachten op een zaag die je eerst een halve minuut moet warmdraaien voordat hij zijn milieuvriendelijke karakter kan tonen.
Ik kreeg via Van der Poel te horen dat de aanpassingen op het motorblokje en aan de carb alleen het opvoeren van het vermogen bewerkstelligen en niet het koude start probleem hebben getackeld.
BTW, ik gebruik het zaagje sinds afgelopen zomer en er is al een aanpassing gedaan aan de carb. Op een internationaal forum heb ik ondertussen ook al gelezen dat het boren van een gat in de uitlaat ook al een beetje extra vermogen kan bewerkstelligen.
User avatar
berre
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 15 Feb 2011, 12:03
Location: engsbergen tessenderlo

Re: stihl ms201T

Post by berre »

diegene die ik heb aangepast en op winterstand staan (tot +20GRADEN)hebben geen probleem meer met koudstart

ps als jij je machine dadelijk na koud start vol belast wil ik die cilinders na een jaartje wel eens zien ?
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by ludovanmil »

berre wrote:een kleine aanpassing aan de carburator en een aangepaste cilinder lossen het probleem op
maar omdat het om een nieuw type cilinder gaat met een soort van dubbele carburator die een extra luchtlaag in de cilinder pomp moet de zaag onder de 20°HET BESTE OP WINTERSTAND BLIJVEN STAAN
je begrijpt dat een warme zaag die een koude luchtlaag in de warme cilinder krijgt niet echt goed draait
en het is aan te raden elke zaag even laten te draaien voor ze te belasten
ps .wat er veel niet weten is dat een nieuwe zaag pas na een benzine tank of 5 pas haar volle kracht ontwikkelt
:roll: :roll:
goh.....en dat noem je een kleine aanpassing !!! ff het hart van de machine vervangen. ja.....dat is heel vertrouwenwekkende info ! daar beurt een mens van op.
Ik vermoed dat hier een dealer aan het woord is? Berre ?? :wink:
maar goed...het zal wel eens goed komen.
User avatar
berre
Nieuw
Nieuw
Posts: 28
Joined: 15 Feb 2011, 12:03
Location: engsbergen tessenderlo

Re: stihl ms201T

Post by berre »

neen ,geen dealer maar stihl technieker (al <30j)
en het kan ook zonder de cilinder te verwisselen ,het gaat hier over 4/10van een mm

als je moest weten hoeveel er bij de 200t is verandert sins de opstartfase ,de carbu,leidingen enz tot ze het beste resultaat hadden,,,,,,,,,,,,
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Ik heb vanaf 1985 mijn 020AVtjes, 020Ttjes en MS200jes nooit warm gedraaid voordat ik ben gaan zagen. Starten, lopen en werken met die kadavers. Sleetse cilinders zijn bij mij nooit een reden geweest om ze af te danken.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: stihl ms201T

Post by Roel »

Bij ons komen de nieuwe versies 201s volgende week binnen. Ben benieuwd.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: stihl ms201T

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:Ik heb vanaf 1985 mijn 020AVtjes, 020Ttjes en MS200jes nooit warm gedraaid voordat ik ben gaan zagen. Starten, lopen en werken met die kadavers. Sleetse cilinders zijn bij mij nooit een reden geweest om ze af te danken.
;sprak het kadaver dat in de boom hing
the carcass gnome
victim of gnomebashing
User avatar
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 07 Jul 2006, 17:15
Location: wijchen

Re: stihl ms201T

Post by berry »

Gisteren een nieuwe 201t gekregen op het werk.
Hier zou een nieuwe cilinder in zitten.
Natuurlijk meteen even getest en hij heeft zeker een voorruitgang!
Hij pakt meteen op wanneer je gas geeft en houd bij dikker hout ook niet meer in!!
He that plants trees loves others beside himself
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: stihl ms201T

Post by boomgnoom »

berry wrote:Gisteren een nieuwe 201t gekregen op het werk.
Hier zou een nieuwe cilinder in zitten.
Natuurlijk meteen even getest en hij heeft zeker een voorruitgang!
Hij pakt meteen op wanneer je gas geeft en houd bij dikker hout ook niet meer in!!
let op
en hout bij dikker houd niet meer in!!!!
the spelling gnome :lol: :lol:
victim of gnomebashing
Post Reply