(Over)Enthousiaste boomkapper

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

(Over)Enthousiaste boomkapper

Post by WiPe »

Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by ludovanmil »

:shock:
Poeh......gelukkig komen dit soort zaken in NL niet voor ! :wink:
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by WiPe »

Bedoel je daarmee dat het in Nederland nooit voorkomt dat je voor zo'n dwaze streken de rekening gepresenteerd krijgt?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Tom »

OOW shit zeg, dat is dramatisch. Over ijverig? Eeuwig zonde, hopelijk wordt hier straks wel echt iets constructiefs gedaan.
ludovanmil wrote::shock:
Poeh......gelukkig komen dit soort zaken in NL niet voor ! :wink:
Ik herinner me laatst dat vrijzagen van de spoorlijnen nog wel anders :wink:
Take care, there's not much spare!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Pietje »

Tom wrote:Ik herinner me laatst dat vrijzagen van de spoorlijnen nog wel anders :wink:
Ah, ProRail!
Nou, daar gebeurde iets vergelijkbaars als in Herentals:
http://www.ed.nl/regio/geldropmierlo/10 ... -mocht.ece
:roll:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Peterke »

Het zal je maar gebeuren!
Een jaartje terug had ik bijna een gelijkaardig feit voor... een eigenaar waarvoor we een bouwperceel moesten vrijmaken had me aangeduid tot waar de bomen weg moesten omdat dit volgens de kapmachtiging niet echt duidelijk was. Tegen de middag komt de eigenaar van het naastgelegen bos een kijkje nemen en ter informatie duid hij de eigendomsgrens aan. Blijkt dat de buurman (waar wij voor werkten) best wel wat extra bomen van het bos ernaast wilde laten wegdoen omdat anders z'n zonnepanelen deels in de schaduw lagen, maar dat feestje is niet doorgegaan!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by treespotter »

ludovanmil wrote::shock:
Poeh......gelukkig komen dit soort zaken in NL niet voor ! :wink:
Echt wel.
Het laatste bedrijf waar ik werkte was voor een gemeente een esdoornlaan aan het opruimen. De hele laan moet plat? Ja. De hele laan.
Alle bomen plat! En wat blijkt? De laatste bomen van de laan stonden net op het kadestraal eigendom van de VHG. Van wie? Juist de VHG. Daarvan zou je coulance kunnen verwachten omdat de gemeente toch een mooie nieuwe laan zou aanplanten. Nee hoor. Hier moest 'bloed' vloeien.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by boomverzorgingbruno »

lees het artikel nog eens dit is een echte Belgische oplossing . man met bouwplannen , bomen die in de weg staan,oeps exit bomen,boete ok die bespreken we nog wel in de rechtbank, oeps boete is verjaard, oeps er staat een gebouw waar vroeger bomen stonden. dit lijkt voor mij echt geen foutje dit is opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by JasperLeerling »

boomverzorgingbruno wrote:lees het artikel nog eens dit is een echte Belgische oplossing . man met bouwplannen , bomen die in de weg staan,oeps exit bomen,boete ok die bespreken we nog wel in de rechtbank, oeps boete is verjaard, oeps er staat een gebouw waar vroeger bomen stonden. dit lijkt voor mij echt geen foutje dit is opzettelijke slagen en verwondingen met de dood tot gevolg.

Uhm...
De bomen zijn eigendom van de nv De Scheepvaart en maakten deel uit van de typische lijnbeplanting langs het kanaal.

...58.000 Euro, een rekening die De Scheepvaart aan de eigenaar van het aanpalende perceel, een firma met bouwplannen, zal presenteren.

Eigenaar van het aanpalende perceel heeft toch al zijn eigen stuk grond, gaat heus niet op grond van De Scheepvaart bouwen...
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by densmee »

Wat is het groene boekje en hoe kom je dan €58000 euro?
€1000 euro per boom gemiddeld is niet weinig :o
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by honda_power »

volgens mij niks te weinig als je kijkt wat het kost om een leuk formaat terug te planten en vervolgens de eerste jaren weer te verzorgen :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by densmee »

honda_power wrote:volgens mij niks te weinig als je kijkt wat het kost om een leuk formaat terug te planten en vervolgens de eerste jaren weer te verzorgen :wink:
waarom een groot formaat terug planten, jong materiaal slaat veel makkelijker aan.
en verzorgen is alleen nodig ivm veiligheid oid, en ik geloof niet dat NV de Scheepvaart nou echt heel strikt is met VTA
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Pietje »

Vergeet begeleidingssnoei niet, rente voor de plant-kosten, kosten grondgebruik en dat over vele jaren.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by densmee »

Pietje wrote:Vergeet begeleidingssnoei niet, rente voor de plant-kosten, kosten grondgebruik en dat over vele jaren.
Begeleidingssnoei zal inderdaad "nodig" zijn, maar andere kosten moeten worden gedekt door hout opbrengsten, en een kleine 60 bomen van dat het formaat wat gekapt is levert maar een goede 40 kuub werkhout op a 35 euro =1400 euro
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Pietje »

:lol:
Jij blijft een bosbouwer, he! :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Philippe »

geloof mij bruno,

Die man gaat zeker mogen betalen!.
NV scheepvaart is aanklager dus er zeker iets van komen.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by densmee »

Pietje wrote::lol:
Jij blijft een bosbouwer, he! :wink:
klopt ik ben geen boomverzorger, maar ik vind het een verrassend hoge prijs voor een 60 bomen. En ik ben dan ook zeker voorstander om de lijn beplanting in ere te herstellen maar het is niet zo dat ze de dorps linde van nuenen hebben gekapt oid

en het gebeurt bij ons ook wel eens dat we een paar bomen te veel blessen meestal wordt dit optijd opgemerkt, wij blessen meestal een half jaar van te voren. Maar normaal wanneer het hout al gekapt is wordt het hout vergoed en wordt nieuw bosplantsoen ingeplant door ons wanneer nodig
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by treespotter »

Die prijs valt wel mee hoor Densmee.
Jij maakt alleen een beetje onhandige vergelijking.
Vergelijk die bomen met huizen. Je koopt een stukje grond, laat een architect een bouwtekening maken, je vraagt een bouwvergunning aan en laat een aannemer het huis bouwen. Vervolgens huur jij een verhuizer in die net met het laatste stukje huisraad naar binnen stapt. Wat gebeurt er? Daar kom ik ineens met een enorme bulldozer de hoek om scheuren en vernietig het volledige huis en maak van het stukje grond een moeras met een eilandje.

Wanneer ik dan uiteindelijk uitgeraasd ben dan tik jij mij op mijn schouder en vraagt mij om een vergoeding.
Gelukkig weet ik nog hoe jij waarde bepaald dus haal ik uit mijn rugzakje een popup tentje, pannetje en een brandertje.

Zou jij daar genoegen mee nemen? Dacht het toch niet. Dan wil jij ook graag terugzien wat jij in het hele project gestoken hebt tot nu toe en niet een vergoeding krijgen voor een opstartje om weer opnieuw te beginnen.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by densmee »

treespotter wrote:Die prijs valt wel mee hoor Densmee.
Jij maakt alleen een beetje onhandige vergelijking.
Vergelijk die bomen met huizen. Je koopt een stukje grond, laat een architect een bouwtekening maken, je vraagt een bouwvergunning aan en laat een aannemer het huis bouwen. Vervolgens huur jij een verhuizer in die net met het laatste stukje huisraad naar binnen stapt. Wat gebeurt er? Daar kom ik ineens met een enorme bulldozer de hoek om scheuren en vernietig het volledige huis en maak van het stukje grond een moeras met een eilandje.

Wanneer ik dan uiteindelijk uitgeraasd ben dan tik jij mij op mijn schouder en vraagt mij om een vergoeding.
Gelukkig weet ik nog hoe jij waarde bepaald dus haal ik uit mijn rugzakje een popup tentje, pannetje en een brandertje.

Zou jij daar genoegen mee nemen? Dacht het toch niet. Dan wil jij ook graag terugzien wat jij in het hele project gestoken hebt tot nu toe en niet een vergoeding krijgen voor een opstartje om weer opnieuw te beginnen.
duidelijk
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by roelce »

@wolter das wel een mooie vergelijking
STIHL timbersports hope to get like jason
Dieter
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 24 Feb 2012, 18:17

Re: (Over)Enthousiaste boomkapper

Post by Dieter »

vind ik ook!
Post Reply