Juglans met bloedingsziekte ????

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Juglans met bloedingsziekte ????

Post by nilsson »

Vandaag bij een verontruste mevrouw geweest die een juglans heeft staan "die bloedt".
15 meter hoog en 50 cm doorsnede geen activiteieten rond de stamvoet de afgelopen jaren.Wel gaf hij vorig jaar heel veel noten ( :roll: )
Een scheur van 2 meter met daaruit komend een roze/zwarte slijm substantie.
Het lijkt op de kastanjebloedingsziekte met dezelfde necrosevlekken (zwart alsof het verbrand is).
Zie foto's
Vuur maar af collegea !!!


http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=upl ... ltipa=true
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by nilsson »

Verkeerde link hier is de goede:


http://www.mijnalbum.nl/Album=MRWC3Z8P
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by Tamil »

Een lengte torsie scheur, die nu als een gek aan het lekken is door de sapdruk net als bij de ABC bomen!

De verkleuring ontstaat door schimmels die van het sap leven.
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by nilsson »

Heb ik ook aan gedacht misschien door de vorst van de afgelopen winter die hier aan de kust nogal wat schade heeft aangericht en nu door de druk uittredend sap tot gevolg heeft maar dan nog zit ik nog met die zwarte necrose vlekken en die bepaalde reuk die eraf komt.
Verder is de boom niet in een topconditie misschien een secundaire aantasting ??

Bedankt Tamil
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by WiPe »

Juglans houdt van een luchtige, humeuze, diepe, bij voorkeur lemige bodem. Verharding in de wortelzone wordt slecht verdragen.
Als ik de foto's zo bekijk, dan zou het me niet verbazen dat de boom onder stress staat omwille van een alles behalve ideale standplaats.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by Ginkgo »

Die zwarte bloedingsvlekken zie ik ook regelmatig op bijvoorbeeld berken of beuken. 9 van de 10 keer gaat het dan om een aantasting van de honingzwam. De boom is in strijd om deze schimmelaantasting tegen te gaan en gaat dan 'bloeden'
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by treespotter »

Op berken is het dan meestal een aantasting van weerschijnzwam Ginkgo!
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by nilsson »

Als ik alles een beetje bekijk is het voor iedereen dus ook een vraag wat het is en wat ermee te doen
Mevrouw zal ik het advies geven niets te doen totdat hij vol in blad staat en dan maar weer eens terugkomen om te kijken of er nog wat veranderingen zijn.
Het zou misschien wel eens vorstschade kunnen wezen met idd Tamil een lengtescheur .
Wordt vervolgd bedankt iedereen voor het meedenken
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by Ginkgo »

Ja op berken kom je ook de berkenweerschijnzwam tegen. Daar heb je gelijk in Treespotter. De berken die ik heb gezien worden ook veelal aangetast door de honingzwam, regelmatig een combinatie van bastbloedingen gezien met rhizomorfen.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by WiPe »

nilsson wrote:Als ik alles een beetje bekijk is het voor iedereen dus ook een vraag wat het is en wat ermee te doen
Mevrouw zal ik het advies geven niets te doen totdat hij vol in blad staat en dan maar weer eens terugkomen om te kijken of er nog wat veranderingen zijn.
Het zou misschien wel eens vorstschade kunnen wezen met idd Tamil een lengtescheur .
Wordt vervolgd bedankt iedereen voor het meedenken
Misschien is het een beter idee om de boom uit te lichten zodat de kruin minder zwaar wordt en de torsiescheur minder belast wordt.
En ik vraag me ook af of het niet beter is om de verharding onder de boom zoveel mogelijk weg te halen. Het lijkt me dat daar een behoorlijk grote oorzaak van stress zit. En hoe verwacht je het probleem succesvol aan te pakken als je de oorzaak van stress niet aanpakt?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: Juglans met bloedingsziekte ????

Post by chestnutnut »

dit is gewoon bacterial wetwood, niets aan de hand
Post Reply