enricovanwees wrote:VRAAG aan de kenners en geleerden; is het beter voor de boom om in dit geval de kroon eerst te verkleinen? Zodat de kroon minder wind vangt en minder water nodig heeft?
Nee.
Bij het gebruik van deze machines moet je twee dingen heel goed in de gaten houden.
1. Technisch is alles mogelijk. Fysiologisch zijn er grenzen.
2. Een boomverplanting is iets anders dan het verzetten van een stam met takken wanneer iemand ineens vind dat het moet.
Uitleg punt 1
Kijk de volgende keer eens hoe breed de schep is op ongeveer 30 à 40 cm diep. Deel die afstand door acht. Dan weet je hoe dik de boom maximaal mag zijn om een onvoorbereide verplanting redelijk succesvol uit te kunnen voeren. Deze diameter zal zeker weten kleiner zijn dan de diameter die de aanbieder van de machine aangeeft.
Dat is het verschil wat boomtechnisch mogelijk is en wat een machine technisch aankan.
Uitleg punt 2
dustinvm wrote:Pietje wrote:Beter verplanten dan omzagen, dat kan altijd nog!
Toch ben ik bang dat die Linde het zwaar gaat krijgen met dat kleine kluitje...
de toekomst zal het weten, we konden hem ook niet breder maken ivm leidingen die op 1,5 meter afstand waren. het was dit of de zaag.
Laat mij eens raden. Een wegreconstructie waarbij de wegeigenaar de te verplanten bomen bombardeerde tot schaamgroen?
Ik heb met een vergelijkbare machine ooit net iets te grote onvoorbereide beuken verzet (ook dit was een gevalletje schaamgroen). Van de zes 'verplante' bomen is er uiteindelijk na vele jaren één gehavende boom overgebleven.
De kleine kwekerijbomen die de dode verplante bomen hebben vervangen zijn ondertussen de oude qua grootte en verschijning ver voorbij.