ik maak gelijk even gebruik van het stukje over het verplaatsen van de bomen bij strijp-s.
wat is de beste manier om een boom te verplanten?
de aanleiding van deze vraag ligt bij een 3 tal verplante esdoorns die met een stang door de stam heen zijn verplaatst.
2 van de 3 zijn er erg slecht aan toe.
nu vraag ik me daar een aantal dingen over af.
moet je wel of niet het gat afdichten?
zou er niet een manier zijn om enig sinds de vaten weer te verbinden doormiddel van een erg poreus materiaal wat je in het gat schuift?
kort om Brand maar los!
Boom verplanten/verplaatsen
Boom verplanten/verplaatsen
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
De vaten die aangeboord zijn, zijn waarschijnlijk al afgegrendelt dit gebeurt afhankelijk van de periode bijna direct.
Dus ze verbinden zal geen effect hebben.
De beste manier is die met de minste wortelschade en het minste gronddverlies, dus wat je op het filmpje van strijp s hebt gezien het verslepen.
Dus ze verbinden zal geen effect hebben.
De beste manier is die met de minste wortelschade en het minste gronddverlies, dus wat je op het filmpje van strijp s hebt gezien het verslepen.
Even voor de anderen: hiet het filmpje over het verplaatsen van de bomen op Strijp-S:
http://www.ed.nl/video/regionieuws/article4096345.ece
Als er bomen verzet zijn met een gat in de stam, dan zijn ze met een kraan gelift en om te voorkomen dat de schors "afglijdt" binden ze de haak aan een stang om de boom. Daar is iets op te zeggen, want als de schors gaat schuiven gaat de boom zeker dood, met zo'n gat er in niet.
Over het afdichten van dit gat zijn de meningen verdeeld. Mijn gevoel zegt "lekker open laten". Maar ik heb er geen ervaring mee.
http://www.ed.nl/video/regionieuws/article4096345.ece
Als er bomen verzet zijn met een gat in de stam, dan zijn ze met een kraan gelift en om te voorkomen dat de schors "afglijdt" binden ze de haak aan een stang om de boom. Daar is iets op te zeggen, want als de schors gaat schuiven gaat de boom zeker dood, met zo'n gat er in niet.
Over het afdichten van dit gat zijn de meningen verdeeld. Mijn gevoel zegt "lekker open laten". Maar ik heb er geen ervaring mee.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Een gat in de stam voor het verplanten duidt waarschijnlijk op een boom die plotseling in de weg is gaan staan. Je weet wel, aan het eind van de winter 'moet die boom nog even weg' anders kan dat miljoenenproject niet doorgaan.
Dat is geen boomverplanting, dat is het grote geld voorrang verlenen te koste van 'alles'.
Dat is geen boomverplanting, dat is het grote geld voorrang verlenen te koste van 'alles'.