website bomenrecht

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

website bomenrecht

Post by Ruud.H »

Dankzij de bomenbanen nieuwsbrief kwam ik aan de volgende nieuwe site:
http://www.bomenrecht.nl
Een handige site waar kort en bondig het hoe en wat over bomen en recht wordt uitgelegd met voorbeelden van uitspraken van rechters. Makkelijk om bv aan een klant te laten zien als ze overlast hebben / veroorzaken zodat ze weten waar ze staan. (en je niet geloven op je blauwe ogen) :wink:
User avatar
Twan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 16 Sep 2009, 23:56
Location: Schaijk
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Twan »

Ruud.H wrote: (en je niet geloven op je blauwe ogen) :wink:
je hebt toch bruine ogen of....heb je al een ruziegeval gehad???
willen is kunnen !!!
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Re: website bomenrecht

Post by Ruud.H »

:lol:
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by enricovanwees »

ja er staat gelukkig ook in, boom snoeien tot behoud van de boom en dus niet in 1 keer de helft boven de erfgrens eraf kan halen. Maar ja leg dat de eisende-klagende partij dan maar eens uit.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Ties H. »

Mooi en nuttige link, Ruud.

Dank!
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by dennis »

ja handig overzichtelijk
ik klim liever ... dan werken
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Pietje »

Weet iemand wat nu de juridische definitie van een boom is? "Een boom die niet boven de schutting uit komt", :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: website bomenrecht

Post by Roel »

Die definitie is nog steeds niet helemaal duidelijk...
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by ludovanmil »

bedankt Ruud,
goede, beknopte en heldere site :)
We hebben het op school goed uitgelegd gekregen merk ik, want ik lees geen bijzonder afwijkende info.
Een goede site ook om klanten op te wijzen.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: website bomenrecht

Post by R Schra »

Pietje wrote:Weet iemand wat nu de juridische definitie van een boom is? "Een boom die niet boven de schutting uit komt", :?
Niet te moeilijk toch? definitie van een boom heeft niets te maken met wel of niet boven een schutting uit komen. Dat staat in relatie met de afstand tot de erfgrens.

Ik heb wel eens moeite niet tussen Belgse en Nederlandse regels te ontsporen.....
Ronald,

European nogwat
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Pietje »

Een boom mag niet binnen twee meter van de erfgrens staan. Maar wanneer is iets een boom?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: website bomenrecht

Post by ivo »

Een meerjarig/overblijvend houtig gewas, met een hoogte van min. 3 meter, en een stamdiam. Van min. 10 cm. op 1,30 m.bij meerstammigheid geldt de dikste stam . ( of zoiets....)je zou 's moeten kijken in het 'blauwe boek' van Mr. Bas Visser. Daar staat het in ,en nog vééél meer.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: website bomenrecht

Post by Roel »

En die 2 meter is niet overal 2 meter. Het kan ook minder zijn. Zo mogen gemeentes in bepaalde plantsoenen bomen dichter bij de grens planten.
User avatar
Bomenrecht
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 18 Jul 2012, 10:44
Location: Utrecht
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Bomenrecht »

Als ik er in mijn eerste bijdrage op deze website meteen op mag inhaken. Er is geen vastomlijnde definitie van een boom in de wet. Het is namelijk o.a. afhankelijk van de onderliggende juridische discussie die speelt.

Speelt het in het bestuursrecht (bijvoorbeeld de omgevingsvergunning vellen) dan is het vaak "houtachtig gewas, min. 10cm (of 20!) doorsnee op 130 cm".
Gaat het om privaatrecht (bv burenruzies) dan worden de variaties groter. Gaat het bv om de verjaring, dan is volgens het gerechtshof een zaadje dat net is ontkiemd al een boom (en begint de 20 jaar al te lopen). Een knotwilg is soms geen boom, met name als hij regelmatig wordt geknot, hoe oud hij ook is. Gemeenten hebben de mogelijkheid de "verboden zone" kleiner te maken. Als ze dat doen, dan geldt ook meteen de omschrijving van de boom in de APV als boom. Zo kan de definitie van een boom per gemeente verschillend zijn! Of een hazelaar een boom is kan afhangen van de grootte van de tuin. Leibomen zijn meestal in de ogen van de rechters, en in tegenstelling van wat veel van de vakmensen menen, wel bomen. Een dode boom hoeft in privaatrechtelijke zin geen boom te zijn, maar als je hem illegaal velt kan het in strafrechtelijke zin wel een boom zijn, en kun je dus vervolgd worden. enz.

Duidelijker? ik kan me voorstellen van niet. Sommige feiten staan op mijn website bomenrecht.nl. Veel meer staat in Bomen en Wet van Bas Visser, die op mijn website nog te bestellen is (en de zesde druk is niet meer blauw). En mocht je dan nog twijfelen, schroom niet om te mailen: info@bomenrecht.nl.

mvg
Jilles van Zinderen
Broekman Advocaten
Jilles van Zinderen
www.bomenrecht.nl
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: website bomenrecht

Post by R Schra »

In de Belgische 'Tuinaannemer' magazine staat een stukje over leibomen. Volgens oud recht mag om het even welke fruitboom als leiboom tegen erfmuren worden aangeplant. Alleen of je de muur mag gebruiken voor verankering is dan weer afhankelijk of deze jouw eigendom is, van de buur of mandelig.

Verder praat men over hoog- en laagstammige bomen waarbij bomen die zonder tussenkomst van de mens hoger kunnen worden dan 3 meter hoogstammige bomen zijn. Dus ook diverse struiken worden hoger dan 3 meter en zijn dan hoogstammige bomen.

Maar soorten die geschikt zijn en waarvan gebruikelijk is deze als haag te planten en te onderhouden mogen tot 50 cm van de erfscheiding geplant worden. (beuk, esdoorn, haagbeuk, meidoorn, leylandii's en overige lelijke kornuiten)

Voor de duidelijkheid, kan (mr?)Jilles aangeven wat de connectie is tussen Bomenrecht.nl en (de uitgave van) mr Bas Visser? Als ik het zo begrijp alleen de verkoop van dat stuk literatuur en mr Bas Visser is niet aan de website verbonden?

date up; Owh, ik zie het al, is er de laatste dagen een update geweest van de website want het lijkt mij voor dat er nu meer informatie beschikbaar is?
Ronald,

European nogwat
User avatar
Bomenrecht
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 18 Jul 2012, 10:44
Location: Utrecht
Contact:

Re: website bomenrecht

Post by Bomenrecht »

Het klopt dat Bas Visser met de website niets van doen heeft. Het boek Bomen en Wet werd voorheen verkocht door de Bomenstichting en inmiddels heeft mijn kantoor die verkoop overgenomen.
Jilles van Zinderen
www.bomenrecht.nl
Post Reply