Boom nog te redden?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
marco
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 22 Jun 2011, 23:46

Boom nog te redden?

Post by marco »

Dag allemaal!

De neef van mijn vrouw heeft gevraagd om zijn perenboom te komen snoeien. Hij wil alle dode takken er uit zodat er alleen nog "groene blaadjes" te zien zijn. Als ik zou doen zoals ik begrepen heb zou hij de hele bovenkant er uit willen. Maar toppen is dodelijk en niet de correcte snoeiwijze.
Zoals je ziet op de foto is deze boom heel ziek. Volgens mij speelt het probleem zich in de grond af. (het nieuwe huis er achter)

Denken jullie, ervaren boomverzorgers, dat deze boom nog te redden is?

Alvast heel fel bedankt,

Marco

Image

Uploaded with ImageShack.us
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by -WOUTER- »

Kroontje fors inkorten is waarschijnlijk de enige optie in dit geval :mrgreen:
Beetje extra zorg voor de bodem in e vorm van een mooi snipper mulchlaagje zou ook geen kwaad doen.
- climb fast, move slow -
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: Boom nog te redden?

Post by jelte »

-WOUTER- wrote:Kroontje fors inkorten is waarschijnlijk de enige optie in dit geval :mrgreen:
Beetje extra zorg voor de bodem in e vorm van een mooi snipper mulchlaagje zou ook geen kwaad doen.
:lol: juist! en bij deze is deze thread afgesloten :mrgreen:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by Tamil »

Als je goed naar de foto kijkt geeft de boom zelf al aan tot waar hij terug gesnoeid mag worden, hij is eigenlijk zelf al een kleinere kroon aan het maken.

Wellicht is verdichting het probleem.

Net als wouter al aangaf, boomspiegel er omheen van snippers (het liefst ook die van zichzelf) en maak deze zeker zo breed als de overgebleven kroon is.

Door snippers krijg je wormen, dus meststof in de grond en word je verdichting tegen gegaan door de mollen die op hun beurt wormen eten.

suc6
marco
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 22 Jun 2011, 23:46

Re: Boom nog te redden?

Post by marco »

Dank u voor de deskundige uitleg!
greetz
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by ludovanmil »

jelte wrote:
-WOUTER- wrote:Kroontje fors inkorten is waarschijnlijk de enige optie in dit geval :mrgreen:
Beetje extra zorg voor de bodem in e vorm van een mooi snipper mulchlaagje zou ook geen kwaad doen.
:lol: juist! en bij deze is deze thread afgesloten :mrgreen:
:lol: :lol:
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Boom nog te redden?

Post by R Schra »

Afgezien van het beeld op afstand en de conclusie ' nieuw huis is oorzaak' , heb je ook de perenboom nader bekeken?

Ik ken talloze oude perenbomen welke slecht staan door van oudsher verkeerd gebruik.

Boomspiegel (wortels, stamvoet, bastschade) vertrappeld door vee (voordat het nieuwe huis er was)

Aspot van de kachel geleegd tegen de stamvoet (door bewoners van bv. oude hoeve voor het nieuwe huis er was)

Afvalberg van erfmateriaal, wat je nog wel eens tegenkomt hier. oude banden, oud ijzer, oude machines etc.

Ook door het afsterven van de onderstam (onverenigbaar va de ent daargelaten) zie ik wel eens gebeuren.

Er kunnen dus meer factoren aanleiding geven voor het beeld wat je ziet. Neemt niet weg dat een nieuwbouw een grote factor in de aftakeling kan meespelen.

Heb je aan de bewoners gevraagd om foto's van de kavel met perenboom voordat er gebouwd werd? Dan is een oorzaak wat makkelijker te staven.
Ronald,

European nogwat
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by -WOUTER- »

:lol: :lol:

Dat is wel een ernstige vorm van boommishandeling om al je oude troep onder de peer te werken... :lol: :lol:

Sorry hoor, maar ik lig effe dubbel....nog nooit zo'n enorme verzameling aan ellende onder een boom tegengekomen.....is dat normaal bij jullie daarzo Ronald ?

:lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by treespotter »

Alles moet daar met een omweg via België worden afgevoerd...Dan maar onder de peer. :wink:
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Boom nog te redden?

Post by R Schra »

-WOUTER- wrote:
Sorry hoor, maar ik lig effe dubbel....nog nooit zo'n enorme verzameling aan ellende onder een boom tegengekomen.....is dat normaal bij jullie daarzo Ronald ?

:lol: :lol:
Ja dat is op veel plaatsen nog vrij normaal hier over de grens. Ook aan onze zijde trouwens, ben nu bezig met een sanering van 7000 m2 oud boerenerf waar 2000 m3 grond gezuiverd mag worden van de oude ondergeschoven schuren. Daarna wordt het terrein als bostuin aangelegd.

Even afgezien van de - voor jou hilarische - opsomming van de voor mij voorkomende praktijken in het dagelijks leven is er denk ik wel een puntje waar je rekening mee mag houden.

Wat verder kijken dan je neus lang is, slechte boom versus nieuw huis = conclusie; huis is de oorzaak achteruitgang boom. Er kunnen legio oorzaken aan voorafgegaan zijn. Daarbij hoef je geen doemdenker als mijzelf te zijn maar even navragen wat de situatie voor de bouw was is wel het minste wat je moet doen.


:mrgreen:
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by treespotter »

R Schra wrote:...ben nu bezig met een sanering van 7000 m2 oud boerenerf waar 2000 m3 grond gezuiverd mag worden van de oude ondergeschoven schuren.
Pas dan maar op voor al het asbest wat je tegen gaat komen.
R Schra wrote:Daarna wordt het terrein als bostuin aangelegd.
Pas dan maar op dat er geen heksenboter gaat groeien. Als dat geen cadmiumvervuiling geeft.... :roll:
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Boom nog te redden?

Post by R Schra »

Verkennend onderzoek door een extern bureau ( in opdracht van de Provincie) geeft aan dat het terrein niet asbest verdacht is. Verder wordt alle puin op locatie geschoond, gebroken en hergebruikt als fundering voor de erftoegang. Met de aannemelijke hoeveelheid wordt die fundering zwaar genoeg voor een snelweg :lol: Historisch onderzoek laat zien dat op lokatie ooit een oude zeeuwse schuur heeft gestaan (gemetselde fundering en stenen vloer met houten kap en aftimmering, riet bedekt) en een loods op betonplaat welke aantoonbaar is gesloopt en verwijderd incl. de asbestplaten voor hergebruik (in de goede oude tijd). Wat er aan stenige materialen aanwezig was is de mestput ingeschoven en in diverse laagtes begraven als ophoging. In feite een 0-0 operatie voor ons. Uiteraard de risico's uitgesloten, zo ook asbest en samenvallende meerkosten of verlet.

Die heksenboter ken ik wel maar meer van zware vervuilde lokaties. Hier zijn zoals overal diverse oude stortplaatsen en vervuilde industrieterreinen. (veelal afgedekt en begroeid met bos van 0 tot 60 jaar) Daar heb ik mij vaak verwonderd over die klodders die zich dus kunnen verplaatsen......Ik heb er vaak mee gespeeld, eens kijken wat het is.... totdat ik wist wat het was, nu schep ik het ruim aan de kant zodat er geen toevallig contact mogelijk is. Of dat nu samenhangt, heksenboter en stortplaatsen lijkt mij sterk. Misschien omdat door de slechtere groeiomstandigheden er meer dood hout is als normaal?
Ronald,

European nogwat
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by Tamil »

treespotter wrote:
R Schra wrote:...ben nu bezig met een sanering van 7000 m2 oud boerenerf waar 2000 m3 grond gezuiverd mag worden van de oude ondergeschoven schuren.
Pas dan maar op voor al het asbest wat je tegen gaat komen.
R Schra wrote:Daarna wordt het terrein als bostuin aangelegd.
Pas dan maar op dat er geen heksenboter gaat groeien. Als dat geen cadmiumvervuiling geeft.... :roll:

Wtf waar heeft ie het over........... maargoed :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenboter

Maar "meer" vervuiling kan het dus niet geven Wolter, en leeft gewoon van dood hout etc, ik snap je waarschuwing niet helemaal :roll: ?
Brandnetels die lekker gaan groeien, omdat jij ergens snippertjes neergooit geven ook huid irritatie toch :roll: :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by treespotter »

Je hebt mij toch ook niet horen zeggen dat er meer vervuiling ontstaat Tamil.
Wat ik grappig vind dat is dat er onderzoek wordt gedaan naar vervuiling van braakliggend bouwterrein, maar wanneer je weet waar je moet 'testen' dan is er in een bosgebied ook af en toe wel een enorm vervuild gebied te vinden. :lol:
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Boom nog te redden?

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:Alles moet daar met een omweg via België worden afgevoerd...Dan maar onder de peer. :wink:
:lol: :lol: :lol:
:lol: :lol:
victim of gnomebashing
marco
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 22 Jun 2011, 23:46

Re: Boom nog te redden?

Post by marco »

Ben vandaag naar de boom geweest.
Er heeft in t verleden vanalles onder de boom gelegen, afbraakpuin, cement, oud ijzer, zink en een deel was onder de boom met tegels toe gelegd tot een jaar geleden... Ook bij de bouw van het huis er achter heeft er een hele tijd grond op een hoop gelegen.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by ludovanmil »

marco wrote:Ben vandaag naar de boom geweest.
Er heeft in t verleden vanalles onder de boom gelegen, afbraakpuin, cement, oud ijzer, zink en een deel was onder de boom met tegels toe gelegd tot een jaar geleden... Ook bij de bouw van het huis er achter heeft er een hele tijd grond op een hoop gelegen.
:shock:
Belgische toestanden daar onder die boom dus !
Dat deden we in NL beter met ons afval, daar gooien we het op een grote hoop en 'zand erover'
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by treespotter »

Bij ons thuis ging aan het eind van de week de fik d'r in. Dat was nog in de tijd dat het verbranden van oude verfblikken en stukken asbest vooral heel leuk was.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by ludovanmil »

Precies Wolter ( nou zijn we wel met oude lullen-praat bezig :wink: ) en ook wat off-topic,maar goed.....maar die smeulende vuilnisbelten vond ik vroeger als kind ook wel heel leuk, maar als je dat nu zegt moet je je daar voor schamen. :oops:

en met je aanhangwagen die giga berg oprijden en dan alles dumpen, geweldig. En daarna ging er dan zo'n mega shovel overheen. Dat waren toch gouden tijden :lol:
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by enricovanwees »

Wat is nu dan de beste actie om de boom te redden? Is toch de vraag / discussie? Misschien is door de nieuwbouw het grondwaterpeil ook veranderd, tjee wat je als boom al niet door moet maken.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Boom nog te redden?

Post by -WOUTER- »

Beste actie wederom, kroontje verkleinen en mulchlaag onder hij de wortels :D
- climb fast, move slow -
Post Reply