maan en de rest

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

Snap je helemaal Wolter, het 1 sluit het ander niet uit, das toch het leuke aan 'discussie' ?
En ik ben te ver gereist en van die pannenkoek afgedonderd, want waar ik nu leef lijkt het toch alsof ik zweef, raar hè????
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

En wat bedoel je met je laatste zinnetje Wolter? 8)
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Nou.... Daar zou ik van alles over kunnen schrijven, maar volgens mij is dat niet nodig :mrgreen:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

treespotter wrote:Nou.... Daar zou ik van alles over kunnen schrijven, maar volgens mij is dat niet nodig :mrgreen:
T is nochtans wassende maan dus je moet je niet inhouden :wink:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

Als je niet beter weet om verketterd en afgezeken te worden, maakt het niet zo veel uit Silversan :wink:
En het zijn niet de bomen of de maan die 'verketteren' hahaha, was het maar waar!
is tenminste duidelijk
thomas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 114
Joined: 07 May 2007, 12:23
Location: Nijmegen
Contact:

Re: maan en de rest

Post by thomas »

Het probleem bij deze discussie is dat wetenschap en geloof door elkaar worden gehaald. In de wetenschap is alles bewijsbaar en verklaarbaar. Er zal best wel meer zijn, maar dat past (nog?) niet in de wetenschap. Als je over maanenergie spreekt, dan worden andere energien bedoeld dan die in de wetenschap. En ja, de maan zorgt voor eb en vloed, samen met de zon. De overige planeten en sterren hebben geen meetbare invloed.

Phille, je het had het over vele triljarden m3 water op de aarde. Dat is een beetje teveel. Er is 1,4 miljard km3 water, dat is 1,4 triljoen liter.
Ter vergelijking, de hele aarde weegt 5972 triljard kg, de maan 74.

En Frans, als je noot snoeit met afnemende maan, gaat die dan weer bloeden bij wassende maan? Of zijn de wonden ondertussen dichtgemaakt door kaboutertjes?
Ik weet wel dat bij biologisch ecologisch tuinieren ook naar de maan gekeken wordt, maar of het ook effect heeft weet ik niet, ik heb mijn naam niet mee.

(Ongelovige) Thomas

Oja, nog een methode om de maanstand te bepalen:
Je voelt jezelf licht, zwevend, hemels - Je bent verliefd, je Maria Juana gebruik is te hoog en/of het is wassende/volle maan
Je voelt jezelf zwaar, slepend, aards - Je vriend/in is er met een ander vandoor, je alcohol gebruik is te hoog en/of het is afnemende/nieuwe maan

(bron: http://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezel ... inkalender)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

thomas wrote:En Frans, als je noot snoeit met afnemende maan, gaat die dan weer bloeden bij wassende maan? Of zijn de wonden ondertussen dichtgemaakt door kaboutertjes?
Hè Thomas, dat weet hij toch niet. De rekening is betaalt en de komende jaren is hij niet meer in de tuin te bekennen. Dus dat ze op een mooie zonnige dag twee weken later toch gaan lekken dat zie je dan niet :roll:
Tien10
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 04 Nov 2009, 19:20

Re: maan en de rest

Post by Tien10 »

thomas wrote:Ik weet wel dat bij biologisch ecologisch tuinieren ook naar de maan gekeken wordt, maar of het ook effect heeft weet ik niet, ik heb mijn naam niet mee.
Ik weet niet of het aan je naam is (ook een kwestie van geloven :mrgreen: )
als ik spreek, doe ik dat uit eigen ervaring; ja het maakt veel verschil als je er iets mee doet (met die maan dan)!

kan een prachtig voorbeeld geven, maar het gaat in deze discussie inderdaad niet over wetenschap VS geloven
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: maan en de rest

Post by jef »

ik volg thomas volledig...
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: maan en de rest

Post by Phille »

thomas wrote:Het probleem bij deze discussie is dat wetenschap en geloof door elkaar worden gehaald. In de wetenschap is alles bewijsbaar en verklaarbaar. Er zal best wel meer zijn, maar dat past (nog?) niet in de wetenschap. Als je over maanenergie spreekt, dan worden andere energien bedoeld dan die in de wetenschap. En ja, de maan zorgt voor eb en vloed, samen met de zon. De overige planeten en sterren hebben geen meetbare invloed.

Phille, je het had het over vele triljarden m3 water op de aarde. Dat is een beetje teveel. Er is 1,4 miljard km3 water, dat is 1,4 triljoen liter.
Ter vergelijking, de hele aarde weegt 5972 triljard kg, de maan 74.

En Frans, als je noot snoeit met afnemende maan, gaat die dan weer bloeden bij wassende maan? Of zijn de wonden ondertussen dichtgemaakt door kaboutertjes?
Ik weet wel dat bij biologisch ecologisch tuinieren ook naar de maan gekeken wordt, maar of het ook effect heeft weet ik niet, ik heb mijn naam niet mee.

(Ongelovige) Thomas

Oja, nog een methode om de maanstand te bepalen:
Je voelt jezelf licht, zwevend, hemels - Je bent verliefd, je Maria Juana gebruik is te hoog en/of het is wassende/volle maan
Je voelt jezelf zwaar, slepend, aards - Je vriend/in is er met een ander vandoor, je alcohol gebruik is te hoog en/of het is afnemende/nieuwe maan

(bron: http://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezel ... inkalender)
Dat moet dan wel een gigantische weegschaal geweest zijn!!!
Dat is het nou net met die wetenschap, al die cijfertjes en getalletjes, bedankt dat je hebt opgezocht nu weet ik het ook.
En of het nu wetenschappelijke energie is of 'andere' energie maakt mij niet uit, ik weet uit ervaring dat die andere energie ook aan te wenden is voor verschillende doeleinden.
Maar laat me duidelijk zijn iedereen is voor mij gelijk niemand hoeft van mij de invloed van die andere energie aan te nemen of erin te geloven.
Ik snoei meestal niet in het donker dus ik ben me niet bewust van de maanstand op die bewuste dag.
Laten we allen op onze manier snoeien en trachten onze bomen zo goed mogelijk te verzorgen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: maan en de rest

Post by Freerk »

[quote="Phille ] Ik snoei meestal niet in het donker dus ik ben me niet bewust van de maanstand op die bewuste dag.
[/quote]


Ik ben vorig jaar twee weken achter elkaar bomen wezen vellen in de nacht, maar ik heb om eerlijk te wezen niet naar de maan gekeken. Ik weet wel dat deze bomen het niet hebben overleefd, want ongeveer een half uur na het vellen stond de stobbefrees erbij ;-)

On topic: Mijn opa had eerder een groentekwekerij, en die zwoer bij het effect van de maan bij het zaaien van de boontjes en de wortels, maar mijn opa is jaren terug al overleden, dus die kan ik niet meer vragen wat voor effecten hij erin zag.....
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
LOG-ic
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 04 Mar 2012, 16:50
Location: Brasschaat (België)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by LOG-ic »

Voor al diegenen die interesse hebben in dit onderwerp, en zich er verder in willen verdiepen (naast al de boeidende bijdragen hierboven), kan u de laatste 2 nummers lezen van Het Limburgs Bosbelang. Zowel het zomernummer (nr 37) http://issuu.com/limburgs_bosbelang/docs/bosbelang_37 als het herfstnummer (nr 38) bevatten een schitterende bijdrage over het kappen van bomen en de maanstand! http://issuu.com/limburgs_bosbelang/docs/bosbelang_38 Veel leesgenot..
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: maan en de rest

Post by treespotter »

Soooheee! Da's geen ouwe koe meer, da's een fossiel. Ik ga die artikelen zeker een keertje lezen.
Post Reply