Topsterfte Aesculus carnea

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Topsterfte Aesculus carnea

Post by Allard »

Onlangs kwam ik een Aesculus carnea tegen met dode toppen en het is mij niet duidelijk waardoor dit komt :?
Na een eenvoudig bodemonderzoek (boringen) kwam ik niks afwijkends tegen in de bodem.
De boom staat vlak bij een dijk en de aangetaste toppen komen net boven de beplanting en de schuur uit(zal kijken of ik hier een foto van kan plaatsen).
Nou denk ik dat deze boom ook slachtoffer is geworden van de strenge vorst van februari.
Zijn er meer die dit gezien hebben?
Graag hoor ik jullie reactie.
Alvast bedankt.

Allard
Attachments
DSC01139bewerkt2.JPG
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Topsterfte Aesculus carnea

Post by timo »

Verticillium-species :?:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Topsterfte Aesculus carnea

Post by WiPe »

Als ik het goed heb sterft bij Verticillium meestal maar een, of een paar takken af terwijl de rest geen tekenen van aantasting laat zien. En dan blijft het droge blad vrij lang aan de boom hangen.
Het valt me op dat de takken die boven de andere planten uitsteken afgestorven zijn. Als die takken na de winter niet uitgelopen zijn, zou dat verhaal over vorstschade misschien kunnen kloppen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Topsterfte Aesculus carnea

Post by ludovanmil »

WiPe wrote:Als ik het goed heb sterft bij Verticillium meestal maar een, of een paar takken af terwijl de rest geen tekenen van aantasting laat zien. En dan blijft het droge blad vrij lang aan de boom hangen.
Het valt me op dat de takken die boven de andere planten uitsteken afgestorven zijn. Als die takken na de winter niet uitgelopen zijn, zou dat verhaal over vorstschade misschien kunnen kloppen.
wat weer voor Verticillium pleit is dat vooral jonge takken afsterven (!), terwijl andere takken nog volkomen onaangetast lijken (bron; stadsbomen vademecum 3c)
He Allard....je zou dan bij een doorgesneden tak een ringvormige verkleuring moeten kunnen zien.... ff zagen JONGUH :)
Al is vorstschade ook niet uitgesloten, vooral als hij met zijn hoofd net boven de dijk uitkomt, vol in de kouwe wind.
martinv
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 08 Oct 2009, 19:37

Re: Topsterfte Aesculus carnea

Post by martinv »

Is me inderdaad ook al een aantal keer opgevallen. Bij gewone kastanjes niet. :roll:
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Topsterfte Aesculus carnea

Post by Ginkgo »

Kan ook kastanjebloedingsziekte zijn. Vaak zie je bij carnea's kroonsterfte optreden, soms zie je dan geen bloedingsplekken op de stam of andere symptomen van de bloedimgsziekte.
Post Reply