stihl ms 192 T

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Joeri
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 02 Dec 2012, 18:24

Re: stihl ms 192 T

Post by Joeri »

treespotter wrote:
Joeri wrote:De richtlijnen vind ik wel goed en het is voor iedereen zijn veiligheid maar er zou dan ook een verbod moeten komen om deze zaagjes tweedehands te verhandelen.
Begrijp mij goed Joeri. Dit is door de fabrikanten opgedragen aan hun dealernetwerk. Het is niet aan ons om voor politieagentje te spelen en om controlerend op te treden. Fabrikanten en dealers zitten er niet op te wachten dat zij 'aan de hoogste boom worden opgehangen' door een verzekeraar die een levenslange schade van een slachtoffer moeten uitkeren.
Neem van mij aan dat die regels er niet voor niets zijn. Tophandlezaagjes zijn geen aardappelschilmesjes. Hoe lief ze er ook uitzien.
Natuurlijk is het niet aan jullie om politieagent te spelen :) Ik bedoel maar dat het voor iedereen (behalve de particulier zelf) het niet slecht zou zijn om kettingzagen te verbieden voor de particulier. Dit betekend meer werk voor jullie en minder ongevallen. ik vraag mij dan gewoon af (hypothetisch gezien) of dat jullie als professionals geen druk kunnen uitoefen om dergelijke Europese wetgeving te verwezenlijken.
Is deze wetgeving van toepassing op alle 1 handzaagjes (ook accu)?
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by Steven »

Waarom moeten wij druk uitoefenen als jij al niet wil luisteren...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: stihl ms 192 T

Post by honda_power »

en bovendien iets verbieden zegt nog niet dat het er dan niet is :wink:

drugs,wapens,vuurwerk enz ook hoop verboden maar als iemand wat wil hebben komt die er toch wel aan
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Joeri
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 02 Dec 2012, 18:24

Re: stihl ms 192 T

Post by Joeri »

Ik weet ook wel dat het praktisch niet mogelijk is maar vindt het wel een goed idee :)

Vandaag even gebeld, de zaagjes worden inderdaad enkel verkocht aan professionele.
Dus het zal voorlopig enkel met de zubat worden. Hier krijg ik nog gratis fitnes bij ook :D
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by boomverzorgingbruno »

Joeri wrote:Ik weet ook wel dat het praktisch niet mogelijk is maar vindt het wel een goed idee :)

Vandaag even gebeld, de zaagjes worden inderdaad enkel verkocht aan professionele.
Dus het zal voorlopig enkel met de zubat worden. Hier krijg ik nog gratis fitnes bij ook :D
maar als je de m e versie koopt dan heb je een handvatje achteraan en dan mag je het wel kopen dan kan je niet met 1 handje zagen .
laat een oen niet zomaar doen !
Joeri
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 02 Dec 2012, 18:24

Re: stihl ms 192 T

Post by Joeri »

boomverzorgingbruno wrote:
Joeri wrote:Ik weet ook wel dat het praktisch niet mogelijk is maar vindt het wel een goed idee :)

Vandaag even gebeld, de zaagjes worden inderdaad enkel verkocht aan professionele.
Dus het zal voorlopig enkel met de zubat worden. Hier krijg ik nog gratis fitnes bij ook :D
maar als je de m e versie koopt dan heb je een handvatje achteraan en dan mag je het wel kopen dan kan je niet met 1 handje zagen .
Ja dat is waar maar ik heb al een kleinere zaag van stihl met meer pk en weegt maar iets meer :) Maar toch bedankt ook aan de rest voor het advies
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:En loopt je MS200 inmiddels al beter ? Want dat was de laatste keer ook niet je van het......
Ja, starten is nu perfect. Warm, koud, hij loopt altijd. Het enige is het vermogen bij vol gas; dat lijkt wat minder dan bij andere 200-s. Maar nog niet slecht genoeg om weer geld uit te geven ;-)

Vorige week had ik een boom die geschikt was om je accu te testen; een joekel van een abies grandis. Maar ik had geen tijd om um te halen + terugbrengen... Volgende keer beter!

Groetjes uit wit Mierlo ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by treespotter »

Joeri wrote:Is deze wetgeving van toepassing op alle 1 handzaagjes (ook accu)?
Kijk Joeri, dat bedoel ik nou.
Jij noemt het zaagje nou precies zoals je hem NIET mag gebruiken. Die tophandlezaagjes zijn GEEN éénhandszaagjes. Dat zijn tophandlezaagjes pas nadat je ze oneigenlijk hebt gebruikt. Dan hou je ééń hand over na het ongeval.

Je hebt het zelf niet in de gaten, maar jij bent volgens mij precies de reden waarom de fabrikanten zelfregulerend (dan is wetgeving vanuit Europa dus niet nodig) eisen van hun dealers dat er een certificaat moet worden overlegd wanneer een tophandlezaag wordt verkocht.

Tophandlezaagjes zijn in de boom makkelijk manoeuvreerbaar. Dat is de reden dat ze door ons zo graag worden gebruikt.
De leek denkt dat het zaagjes zijn die je met één hand mag bedienen, maar dat mag alleen maar onder specifieke omstandigheden en wanneer je hebt leren zagen met deze tophandlezagen.

Het verbod op reguliere motorzagen voor de particuliere markt is absurd. Met de juiste veiligheidsmiddelen is zo'n zaag niet echt gevaarlijk omdat hij gewoonweg niet met één hand te bedienen is.

Edit 1: Quotecode aangepast.
Edit 2: Tekst "Edit 1: Quotecode aangepast." geplaatst.
Last edited by treespotter on 08 Dec 2012, 22:19, edited 2 times in total.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by ludovanmil »

treespotter wrote:[quote="Joeri"Is deze wetgeving van toepassing op alle 1 handzaagjes (ook accu)?
Kijk Joeri, dat bedoel ik nou.
Jij noemt het zaagje nou precies zoals je hem NIET mag gebruiken. Die tophandlezaagjes zijn GEEN éénhandszaagjes. Dat zijn tophandlezaagjes pas nadat je ze oneigenlijk hebt gebruikt. Dan hou je ééń hand over na het ongeval.

Je hebt het zelf niet in de gaten, maar jij bent volgens mij precies de reden waarom de fabrikanten zelfregulerend (dan is wetgeving vanuit Europa dus niet nodig) eisen van hun dealers dat er een certificaat moet worden overlegd wanneer een tophandlezaag wordt verkocht.

Tophandlezaagjes zijn in de boom makkelijk manoeuvreerbaar. Dat is de reden dat ze door ons zo graag worden gebruikt.
De leek denkt dat het zaagjes zijn die je met één hand mag bedienen, maar dat mag alleen maar onder specifieke omstandigheden en wanneer je hebt leren zagen met deze tophandlezagen.

Het verbod op reguliere motorzagen voor de particuliere markt is absurd. Met de juiste veiligheidsmiddelen is zo'n zaag niet echt gevaarlijk omdat hij gewoonweg niet met één hand te bedienen is.[/quote]

:roll: Ja Wolter, helemaal gelijk, In mijn vorige vakgebied heb ik echter geleerd dat je adviezen niet geeft om te laten opvolgen , maar om te kijken wat iemand er mee doet.
En ik heb zo'n vermoeden dat Joeri dit advies NIET ter harte gaat nemen. :wink:
Hij vroeg trouwens wat we van de 192 vonden en daarnaast kreeg hij weer gratis allerhande ongevraagde (m.i. zinvolle) adviezen.
De meeste mensen worden door schade en schande wijs....
En nu heb ik ook best domme dingen gedaan in mijn leven. Maar regelmatig met één hand zagen is pas echt STOM !
En dat doen nog best veel mensen en dan niet alleen hobbymatig.
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by rene13 »

het zou denk ik niet verkeerd zijn om in een tophandle zaag een beveiliging aan te brengen in het handvat voor de linkerhand(dus niet het handvat waar de gasknop op zit)
zodat je die beveiliging in moet houden wil je kunnen zagen( ook gebruikt bij heggenscharen e.d.)
echter zullen velen dan wel in nadeel zijn wanneer het niet anders gaat dan met een hand te zagen
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: stihl ms 192 T

Post by honda_power »

uhm tierip :roll: dan is die beveiliging ook weer om zeep :x
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by rene13 »

tja das dan je eigen verantwoordelijkheid he
dan moet je ook niet gaan klagen als je iets anders dan een tak afzaagt...
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: stihl ms 192 T

Post by peppel »

Beste rene,
Dan wil ik jou wel eens bomen zien snoeien met een hoogwerker in een drukke straat vol met geparkeerde auto's waar volop productie gedraaid moet worden.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by treespotter »

Ik geloof dat dat nou net niet het juiste voorbeeld is Peppel. Volop productie draaien met één man in het bakje op zo'n locatie... Dan waren jullie vast de goedkoopste inschrijver!
Maar er zijn echt wel situaties te bedenken waarbij het klimmend in de boom absoluut veiliger is om de zaag te bedienen met één hand. Dan moet dat natuurlijk wel mogelijk zijn.

Het gaat er gewoon om dat die zaagjes niet aan iedere kooplustige klant meegeven worden. Wanneer die zaagjes zomaar meegaan met een persoon die denkt dat hij een eenhandszaag in plaats van een tophandlezaag heeft gekocht dan gaat dat nog veel meer dan nu al het geval is handen, armen en hoofden kosten.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: stihl ms 192 T

Post by peppel »

Ik wilde er maar mee zeggen dat extra veiligheidsknoppen volkomen onzin is en niet werkbaar. Hij vergelijkt ook appels met peren. Een heggeschaar is niet te vergelijken met een 020.
Ben het volledig met je eens Wolter, dat niet geschoolde mensen alleen zagen met achterhandvaten kunnen kopen.
Joeri
Nieuw
Nieuw
Posts: 11
Joined: 02 Dec 2012, 18:24

Re: stihl ms 192 T

Post by Joeri »

ludovanmil wrote:
treespotter wrote:[quote="Joeri"Is deze wetgeving van toepassing op alle 1 handzaagjes (ook accu)?
Kijk Joeri, dat bedoel ik nou.
Jij noemt het zaagje nou precies zoals je hem NIET mag gebruiken. Die tophandlezaagjes zijn GEEN éénhandszaagjes. Dat zijn tophandlezaagjes pas nadat je ze oneigenlijk hebt gebruikt. Dan hou je ééń hand over na het ongeval.

Je hebt het zelf niet in de gaten, maar jij bent volgens mij precies de reden waarom de fabrikanten zelfregulerend (dan is wetgeving vanuit Europa dus niet nodig) eisen van hun dealers dat er een certificaat moet worden overlegd wanneer een tophandlezaag wordt verkocht.

Tophandlezaagjes zijn in de boom makkelijk manoeuvreerbaar. Dat is de reden dat ze door ons zo graag worden gebruikt.
De leek denkt dat het zaagjes zijn die je met één hand mag bedienen, maar dat mag alleen maar onder specifieke omstandigheden en wanneer je hebt leren zagen met deze tophandlezagen.

Het verbod op reguliere motorzagen voor de particuliere markt is absurd. Met de juiste veiligheidsmiddelen is zo'n zaag niet echt gevaarlijk omdat hij gewoonweg niet met één hand te bedienen is.
:roll: Ja Wolter, helemaal gelijk, In mijn vorige vakgebied heb ik echter geleerd dat je adviezen niet geeft om te laten opvolgen , maar om te kijken wat iemand er mee doet.
En ik heb zo'n vermoeden dat Joeri dit advies NIET ter harte gaat nemen. :wink:
Hij vroeg trouwens wat we van de 192 vonden en daarnaast kreeg hij weer gratis allerhande ongevraagde (m.i. zinvolle) adviezen.
De meeste mensen worden door schade en schande wijs....
En nu heb ik ook best domme dingen gedaan in mijn leven. Maar regelmatig met één hand zagen is pas echt STOM !
En dat doen nog best veel mensen en dan niet alleen hobbymatig.[/quote]

Ik wil eventjes iets recht zetten, mijn woord keuze was totaal verkeerd.
Zelf heb ik al veel gewerkt met een ms200 T (niet van mij) en hier werk ik NOOIT met 1 hand mee. Ik weet dat dit veel te gevaarlijk is. Ik waardeer jullie adviezen, dit is moeilijk af te leiden uit mijn vorige berichten en hiervoor bied ik ook mijn excuses aan.
De reden dat ik op dit forum zit is om te leren uit jullie ervaring en het zou dan ook dom zijn om de adviesen te negeren. Dus al bedankt
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: stihl ms 192 T

Post by honda_power »

rene13 wrote:tja das dan je eigen verantwoordelijkheid he
dan moet je ook niet gaan klagen als je iets anders dan een tak afzaagt...
ik geef alleen aan dat het weinig effect/zin zou hebben bij de meeste onwetende kopers :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by treespotter »

Ok Joeri, helemaal duidelijk.
Ik hoop dat je begrijpt dat deze discussie niet op jou toegespitst was, maar op onze zorg voor de veiligheid van andere zagers.
Afkloppen, mij is in al die jaren gelukkig nog niets gebeurt en ik hoop ook dat dat niet zal gebeuren, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en ik weet net als heel veel Treehuggers hier dat 'het' ons allemaal kan gebeuren.
Dus wanneer je weet wat er door het éénhandige 'misbruik' van zo'n tophandlezaagje mis kan gaan dan proberen wij hier met man en macht een potentieel ongeval te voorkomen.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by KIMME »

Wolter, ik weet niet waar je dat haalt van die certificaten en zo, maar de tophandle machientjes worden hier nog steeds aan iedereen verkocht en daar moet je echt niet over wat dan ook voor papiertje beschikken. (ook ik vind dat niet goed, maar het is gewoon zo...)

Iedereen werkt wel eens met maar 1 hand, de ene al meer dan de andere, en je hebt overschot van gelijk als je zegt dat het soms veiliger is met 1 hand dan met twee.

Ik heb ook nog niks gehoord van de 150 TC? Binnenkort hebben we die hier als testzaag want ik sta er een beetje kritisch tegenover. Wie heeft hier ervaring mee? Heb al vanalles gehoord... De één zegt hem nooit meer te kunnen missen, de ander zegt hem na 1 keer ergens vanonderen in de bus gegooid te hebben.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by -WOUTER- »

hier is het bij de dealer zo dat hij mensen vraagt of ze met een zaag overweg kunnen en daarmee heeft hij volgens zijn zeggen voldaan aan de eisen van de fabrikant betreffende de verkoop van tophandle zagen :?

dat is al een paar jaar zo, maar ik zie ook nagenoeg nooit een particulier met een tophandle zaag werken....die kopen allemaal een zware motorzaag met een extreem lang zaagblad om lekker stoer te kunnen zagen...daar gebeuren relatief ook de meeste ongelukken mee. het zijn vooral hoveniers en boomverzorgers die de tophandle zagen kopen en die hebben allemaal als het goed is een bijbehorende motorzaagcursus gedaan.

klimmend zagen met de tophandle is in mijn optiek ook velen malen gecontrolleerder dan het snoei en velwerk dat veel hoveniers met 1 hand aan de zaag op de grond doen....die gebruiken hem gewoon standaard met 1 hand terwijl je in de boom erg zorgvuldig kiest wanneer je hem sporadisch met 1 hand gaat bedienen :wink:

en als we hier over certificaten moeten overleggen hebben we allemaal een probleem....de zaagcursus moet namelijk eens in de zoveel jaar worden opgefrist volgens de geldende regelgeving meen ik.....
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by KIMME »

De laatste twee klimcursussen waar een motorzaag in voorkomt die ik gegeven heb hadden iets van een twintig deelnemers. van die twintig zijn er toch minstens achttien die een serieuze snuit trekken als ik hen vertel dat het niet de bedoeling is om met 1 hand te zagen. Van die achttien zijn er dan wel een stuk of vijf die effectief deze zaag aangekocht hebben specifiek om er met 1 hand mee te kunnen zagen. ook hoor ik meestal dat de dealer het hen dan heeft aangeraden omdat je er met 1 hand mee kunt zagen en dus ideaal is om mee in een boom te werken.

en dan nog... er zijn mensen die geen certificaten hebben die prima met dat ding overweg kunnen zoals het hoort. Er zijn er ook die al een keer of drie cursus hebben gevolgd die ik nog nie vertrouw met een doos kleurpotloodjes...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by treespotter »

Een kleine uitsnede van de Stihl MS201 Gebruikershandleiding.
Attachments
Stihl.jpg
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by KIMME »

ja dat staat er, maar of het nu daarmee ook wet is denk ik niet...

Het is een manier om de verantwoordelijkheid af te wijzen als er dan toch iets gebeurt.
Maar wat er staat is zonder twijfel wel waarheid...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms 192 T

Post by -WOUTER- »

De wetgeving en eventuele verzekering zal bij een ongeval oid altijd kijken naar de voorwaarden en instructie sheet van de fabrikant :wink:

Voila, cirkeltje rond.
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: stihl ms 192 T

Post by ivo »

Sowieso heb je nog altijd te maken met het "kapstokartikel" van de arbowetgeving:

' Zo veilig als MOGELIJK werken ' . Dus zou er wat gebeuren in een onveilige handeling, dan ben je altijd 'de sjaak'. En in je eigen hand zagen bv. wat dus niet zou moeten kunnen omdat je de zaag met 2 handen vast moet houden, dan tja..........
Post Reply