boompje planten?

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

boompje planten?

Post by Bouke »

Krijg vandaag van de baas een filmpje door gemaild.
Helemaal trost was hij dat ze deze boom zonder de hulp van de boomverzorgers hebben geplant.
Ik heb in ieder geval weer iets nieuws geleerd. Je mag een boom van 7 ton prima aan een stropje om de stam optillen als er maar wat plankjes tussen zitten. (advies van de kweker(zie 0:25))
Zal laten komend voorjaar eens wat foto's gaan maken van de boom.

Graag jullie reacties over de gang van zaken.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: boompje planten?

Post by densmee »

mooi filmpje?
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: boompje planten?

Post by Bouke »

User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: boompje planten?

Post by treespotter »

Bouke wrote:http://www.youtube.com/watch?v=T1Kfzjjs ... video_user


ik wist dat ik iets vergeten was. :oops:
:lol:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: boompje planten?

Post by treespotter »

Dat zag er heel mooi uit Bouke.

Psssst... Als jij die mannen toch nog iets zou willen leren dan kan dat hoor. :mrgreen:

Bij 24 seconden in het filmpje zie je heel mooi een prachtig tooltje. Deze houten ring is (als het goed is) taps. Door het brede gedeelte boven te gebruiken trek een strop zich klem en kan de strop nooit gaan schuiven. Volgens mij zie ik dat houten ring hier net verkeerd om is gemonteerd. Hierdoor is de kans op afglijden, met alle gevolgen van dien, heel groot.
Maar misschien is er een hele goeie reden geweest waarom hij zo is gemonteerd zoals hij hier is gebruikt.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: boompje planten?

Post by enricovanwees »

Leuke foto-film presentatie, mmmaaaaarrr dat muziekje............ :cry: :? :(
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: boompje planten?

Post by tjeerd »

ziet er netjes uit als je hem dubbel had gestropt waren de plankje niet nodig. mis alleen beluchting in het plantgat.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: boompje planten?

Post by timo »

tjeerd wrote:ziet er netjes uit als je hem dubbel had gestropt waren de plankje niet nodig. mis alleen beluchting in het plantgat.
jaaa beluchting is altijd nodig :roll:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: boompje planten?

Post by enricovanwees »

Als je er verse grond / aarde bij doet, dan is dat toch luchtig genoeg, bij hoveniers doen ze er
vaak potgrond oid bij voor luchtigheid en nodige stoffen.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: boompje planten?

Post by Pietje »

enricovanwees wrote:... potgrond ...
:shock: :roll:

Als er iets vol verticillium zit, dan is het potgrond. Of nee, champost, nou ja, bijna het zelfde...

Nee, Enrico, gebruik geeeeeeen potgrond bij bomen. Je bent toch geen hovenier...? :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: boompje planten?

Post by tjeerd »

Bij het goed bekijken van het plantgat zie dat de rand niet is losgestoken dit kan een probleem worden.

bij extremen kan het verder niet zien kan dit plantgat een zwembad worden
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: boompje planten?

Post by tjeerd »

Bij het goed bekijken van het plantgat zie dat de rand niet is losgestoken dit kan een probleem worden.

bij extremen kan het verder niet zien kan dit plantgat een zwembad worden
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: boompje planten?

Post by Treebo »

Pietje wrote:
enricovanwees wrote:... potgrond ...
:shock: :roll:

Als er iets vol verticillium zit, dan is het potgrond. Of nee, champost, nou ja, bijna het zelfde...

Nee, Enrico, gebruik geeeeeeen potgrond bij bomen. Je bent toch geen hovenier...? :wink:
Champost is toch iets heel anders, het is een mengsel van paardenmest, kippenmest, stro en kalk in de vorm van gips of bietenpulp. Verticilium is zover ik weet ook schadelijk voor de teelt van chapignons en word ook bestreden. Het hele mengsel word na het kweekproces doodgestoomt. Er zit wel chitine in en de ph waarden zijn redelijk hoog.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: boompje planten?

Post by ludovanmil »

:roll:
jongens, het zal allemaal wel.....maar een beetje gezond verstand en ,met in het achterhoofd de lezing op de jubileumdag van de KPB over strooisellagen, zal toch iedereen een beetje begrijpen dat je een boom een plezier doet met wat extra bemesting !!! en Pietje schimmels, bacterieen zijn overal, het hangt van de vitaliteit / conditie of whatever of het levend wezen ziek wordt of niet. ja en of gaat er nu iemand roepen dat een Den ook in geel zand groeit.... :wink:
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: boompje planten?

Post by Tom »

ludovanmil wrote::roll:
jongens, het zal allemaal wel.....maar een beetje gezond verstand en ,met in het achterhoofd de lezing op de jubileumdag van de KPB over strooisellagen, zal toch iedereen een beetje begrijpen dat je een boom een plezier doet met wat extra bemesting !!! en Pietje schimmels, bacterieen zijn overal, het hangt van de vitaliteit / conditie of whatever of het levend wezen ziek wordt of niet. ja en of gaat er nu iemand roepen dat een Den ook in geel zand groeit.... :wink:
Wel ik woon dus aan de kust eh, en ik moet zeggen dat de hier aangeplante Dennen voor ons oooh zoo schattig pittoreske kerkje het helemaal niet zo goed doen, in hun zandgrondje, maar ik vermoed dat de grond rijker maken ook niet de oplossing wordt. Al zou het vast schelen dat wel. Maar een anti-harde-zilte-wind breker zou ook wonderen doen.
Take care, there's not much spare!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: boompje planten?

Post by Pietje »

ludovanmil wrote:... en Pietje schimmels, bacterieen zijn overal, het hangt van de vitaliteit / conditie of whatever of het levend wezen ziek wordt of niet.
Ja en nee.

Die gestoomde champost zal niet zo'n bezwaar zijn als het goed uitgevoerd wordt. Goed uitvoeren (voldoende hoge temperaturen) is helaas duurder dan een beetje stoom er over. En omdat niemand het controleert, wordt het helemaal niet goed uitgevoerd, en de gevolgen zijn funest: de helpende schimmels, bacterien, protozoa en noem de reutemeteut maar op legt het loodje. De slechte schimmels etc. zijn tegen hogere temperaturen bestand en blijven leven. Die hebben vervolgens het rijk alleen, je weet wat konijntjes doen :roll: . En als je dat gaat mengen door normale grond, dan kun je je voorstellen waar de mycorhizza de aandacht naartoe verlegt.
Niet goed voor je gezonde boom.

Ik ken de achtertuin van een ervaren, kundige boomverzorger, die 10 jaar geleden champost heeft doorgemengd (goedkoop spul (lees: afval :roll: ), experiment), waar goed gekweekte, gezonde bomen nu nog aan het aftakelen zijn door verticillium.

Just for the record ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: boompje planten?

Post by R Schra »

Goh, ben ik net bezig alle ponymest, tuin- blad- en gras afval door de eliet te draaien om een lekkere organische melange te creeren voor de bomen n mijn tuin. Heerlijk strooisel en voor voedselkolommen.....

Toch maar niet doen? Of aleen niet bj die ene Acer? :mrgreen:
Ronald,

European nogwat
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: boompje planten?

Post by Pietje »

Zolang die pony-mest maar niet uit een geïndustrialiseerde omgeving komt lijkt me het geen enkel probleem.... 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: boompje planten?

Post by densmee »

Pietje wrote:Zolang die pony-mest maar niet uit een geïndustrialiseerde omgeving komt lijkt me het geen enkel probleem.... 8)
we hebben geen mijnen meer waar de mijntreinen door paarden worden voortbewogen he :lol:
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply