Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by Philippe »

Beste Collega's,

Eerst de beste wensen toegewenst voor het nieuwjaar.
Naast een goede gezondheid ook veel plezier toegewenst zowel op werkvlak als in privé.

Ik zit met het volgende.
Een prachtige linde ,die helaas in het verleden (zo'n 8 jaar geleden) is gekandelaberd, zou terug moeten worden gesnoeid.
Nu wil ik zodanig snoeien om deze geleidelijk, over meerdere jaren , te laten "ontwikkelen" tot een "normale" kruin. Dus niet terug knotten tot op zijn basis.
Ik ben hier al mee bezig met een Prunus avium en tot nu toe heb ik een goed resultaat.
Om eerlijk te zijn is de kans daar op schade nihil.
Echter over deze linde is het een ander verhaal.
Natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is om advies te geven enkel op basis van mijn tekst.
Echter de boom is gezond, in de zomer staat de boom goed en gezond in blad, geen schimmels worden aangetroffen etc.
Over de takhechting (aan de knot) kan ik eerlijk gezegd nog niet veel zeggen. Ik moet er nog inklimmen.
Ik had namelijk het volgende in gedachte.
Ik wil een aantal takken van de "knot" op de juiste manier snoeien. Hierdoor krijgen "de overstaanders" meer ruimte om te bewegen en zo ook meer reactiehout te vormen op de extra beweging die ze gaan krijgen.
Ik besef heel goed ivm de takhechting van gekandelaberde bomen, vandaar dat ik deze gefasseerd wil doen over meerdere jaren.
Welk is jullie ervaring?
Maar laat me duidelijk benadrukken dat ik de overstaanders niet extreem ga vrijstellen. Ik wil namelijk niet dat de boom, omwille van het snoeien, niet te hevig gaat groeien (ter compensatie).

Alvast bedankt
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by -WOUTER- »

Het is heel goed te doen om een oude leiboom weer een natuurlijke kroon te laten krijgen, ik heb dit met Platanen, Linden en kastanjes al ondervonden.

Een gebruikelijke methode is puur en alleen probleem takken met zwakke aanhechting weg te nemen en een goede hoofdtol te selecteren d.m.v. snoei eventueel concurrerende hoofdtoppen / codominante toppen in te nemen.

Het beste resultaat krijg je als je de natuur zijn gang laat gaan, maar dan moet je geduld hebben.
Pas wezen kijken naar enkele linden die 100+ zijn en de laatste 30 jaar is daar niets meer mee gedaan. Deze hebben allen een erg natuurlijke kroon en prachtig de uitstraling en structuur van een normale oude linde op het verschil na dat de onderstam wat anders is door oude knotwerken....

Succes ermee en plaats eens wat foto's erbij ;-)
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by ivo »

Is wisselsnoei geen optie als de takaanhechtingen erg slecht zijn? Het is helaas wel vaak zo dat bij gekandelaberde bomen de uiteinden gaan inrottten, met als gevolg een slechte basis om een volle kruin op te laten groeien.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by treespotter »

Als de takaanhechtingen heel slecht zijn dan verwijder je die takken volledig.
Waarom zou je problemen laten zitten terwijl je ze ook kan verwijderen.
Maar dat is in dit geval geen probleem omdat de boom 'vrij' staat.
Lekker laten groeien. Over het algemeen zitten wij als boomverzorgers veel te veel te prutsen aan bomen die dat gepruts eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:Als de takaanhechtingen heel slecht zijn dan verwijder je die takken volledig.
Waarom zou je problemen laten zitten terwijl je ze ook kan verwijderen.
Maar dat is in dit geval geen probleem omdat de boom 'vrij' staat.
Lekker laten groeien. Over het algemeen zitten wij als boomverzorgers veel te veel te prutsen aan bomen die dat gepruts eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
prutser :lol: :lol:
victim of gnomebashing
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Gekandelaberde linde omvormen tot "normale" boom

Post by Philippe »

Hartelijk bedankt voor jullie respons.

Ik ga hier foto's van maken en zal deze op de site zetten.

Merci!!
Post Reply