cursus boomklimmen

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
awsniper24
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 03 Mar 2013, 20:08

Re: cursus boomklimmen

Post by awsniper24 »

Heb mij zojuist ingeschreven bij K&S bosbouw voor klimmen 1
( andere volgen ). Heb persoonlijk materiaal uit het rotsklimmen, kan dit gebruikt worden bij het boomklimmen, of zijn dit andere gordels? welke knopen kan ik best beginnen oefenen?

Alvast bedankt
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: cursus boomklimmen

Post by treespotter »

Rotsklimmen doe je aan een rots. Je gebruikt die materialen als valbeveiliging. De gordeltjes zijn klein en dun en de lijnen hebben enorme rek om klappen op te vangen.
Wij gebruiken onze gordels en lijnen voor werkpositioneren. De gordels zijn veel 'zwaarder' en comfortabeler uitgevoerd om regelmatig in te zitten/hangen en de lijnen hebben een minimale rek.
Wacht nog maar even met oefenen. Als het goed is dan ga jij op de eerste dag een stuk of acht knopen leren en oefenen.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: cursus boomklimmen

Post by Philippe »

Beste Boomverzorgers / liefhebbers,

Ik zou graag een reactie willen geven omtrent de opleiding boomverzorging en dat binnen de verschillende Belgische centra (PCLT, Inverde, Syntra Limburg, K&S bosbouw).
Als jullie er wat aan hebben, laat ik in het midden, maar ik zou dit graag met jullie delen.
Ik heb mijn klimopleiding en basis snoeien van bomen geleerd bij Dirk van het PCLT.
Eerlijk gezegd was ik er tevreden van, zeker als je dit vergelijkt met de prijs.
Hij heeft ons duidelijk gezegd hoe je een tak moet snoeien, er werd niet gesproken over kandelaberen!!! Het klimmen werd ook uitvoerig besproken en beoefend. Natuurlijk was het ook geen uitgebreide cursus vergelijkbaar met een opleiding van 2 jaar maar ik ben er toch tevreden van.Te voren wisten wij en kregen wij ook te horen dat het een basiscursus was (ik spreek van +- 10 jaar terug). De rest was zelfstudie (wie van ons heeft dat allemaal wel/niet gedaan?) In die tijd was boomverzorging een niet zo gekende term, wel boomchirurgie of beter gezegd de kapper / snoeier....
Door veel zelfstudie in boeken etc heb ik toch wat kunnen opsteken.
Ik ga bij deze al zeggen dat ik zeker een aantal bomen heb gekandelaberd (met spijt)in het verleden. Eerlijk gezegd, ik wist toen niet beter.
Nadien heb ik deeltijdse opleidingen gevolgd bij Inverde (deelcursussen). Eerlijk gezegd, ook heel tevreden van. Tevens ook een zeer interessante cursus, afbreken van bomen met sporen, bij K & S bosbouw gevolg. Kan er alleen maar zeer positief over zijn.
Tevens ken ik ook een aantal lesgevers die nu bij Syntra Limburg les geven.
Zij zijn zelf tegen het Kandelaberen en zo ver ik ze ken, kennen ze toch hun vak (eerlijk gezegd de lesgever van het klimgedeelte bij Syntra Limburg ken ik niet, kan daar ook niets over zeggen...).
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, je kan de beste opleiding volgen (of een minderwaardige),echter alles komt er op neer hoe de persoon zelf redeneert. Gaat hij /zij voor de boom of voor het geld.
Ik ken mensen die een degelijke opleiding hebben gevolgd en de bomen effectief verzorgen en ik ken er die een goede opleiding hebben gevolgd maar die omwille van financiële redenen (afbetaling machines etc) toch doen wat de klant hen vraagt.
Tevens mogen wij allen niet vergeten dat je op "school" de basis krijgt. het echte werk leer je "ten velde". Iedereen heeft deze fase ondergaan dus wij kunnen hierdoor moeilijk zeggen dat die school is slecht / minderwaardig. Nogmaals, alles hangt af van de persoon in kwestie, zijn bereidwilligheid tot het vak
Ik kan al een vraag stellen, wie heeft al geweigerd om ZONDER een vergunning een boom van 32 cm in diameter te vellen juist buiten de 15 meter zone vanaf een vergunde woning (Vlaamse omstandigheden)? Ik kan zeggen dat ik dergelijke bomen weiger gezien ik de boomverzorging in bijberoep doe (ik ben er niet afhankelijk van). Mijn oprechte proficiat voor zij die dit ook doen in hoofdberoep!!
Eigenlijk moeten wij eerst naar ons eigen kijken / wijzen alvorens naar andere te focussen.
Laten wij ons werk goed en correct doen. Dan zal het niet meer het gevoel zijn dat jij er alleen voor staat met de principes ten goede voor de boom.
Daarom, geniet van ons mooi werk en vorm de gefrustreerde / negatieve energie om tot iets constructiefs / positiefs want uiteindelijk negativiteit heeft enkel invloed op jezelf, niet op de andere.....

Met vriendelijke groeten,

Philippe
Dirk Berteyn
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 16 Mar 2013, 15:57

Re: cursus boomklimmen

Post by Dirk Berteyn »

Boomliefhebbers, de korte cursus van het PCLT is al drie jaar afgeschaft daar de docenten en de vakvereniging vragende party waren .Deze opleiding is vervangen door een tweejaar durende opleiding ter voorbereiding van het etw examen in samenwerking met een 14 tal docenten allemaal gecertificeerd ETWers.
Kim, ofwel viel je in slaap ofwel was je afwezig maar in die korte opleiding werd wel degelijk theorie aan de praktijk gekoppeld die gegeven werd door Tom Derick en/ of Jan Deleersnijder/ David Bergen .Ik zie niet in welk een voordeel je er uithaalt door de zaken te verdraaien.
Nu stellen wij vast dat uw bedrijf nog zo van die korte opleidingen geeft onder verschillende vormen en gesubsidieerd word door het Pclt . Het Pclt werd daarover al vanuit verschillende instanties aangesproken voorlopig zonder resultaten .
Nu is het zo dat er in een nieuw KB besluit zal worden opgemaakt en dat voor het welzijn van de sector deze korte opleidingen zullen verbannen worden.Mvg Berteyn Dirk
Dirk Berteyn
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 16 Mar 2013, 15:57

Re: cursus boomklimmen

Post by Dirk Berteyn »

Blijkbaar is er een gevoelige snaar geraakt . Een certificaat geef niet altijd een garantie op excellent werk. En kandelabberen, mensen je weet toch dat er een aantal redenen zijn dat dat mag gedaan worden!........ Waarom staan sommige mensen negatief tegenover het etw certificaat in plaats van zelf de stap ernaar te zetten dan zal je zien dat het geen elite groepje is .
En rond de tafel zitten zal alleen maar nog meer wroeging teweeg brengen als men hier al praat over lijken .........
Wees zelf ondernemend genoeg en pas uw opleidingen aan want het zal nodig zijn voor de toekomst .
Voormij is dit hoofdstuk afgesloten.

Dirk
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: cursus boomklimmen

Post by ludovanmil »

Beste Philippe,
Ik ken je niet, ken ook de belgische 'situatie' niet maar complimenten voor je afgewogen tekst, goed verhaal ! Chapeau. :)
Philippe wrote:Beste Boomverzorgers / liefhebbers,

Ik zou graag een reactie willen geven omtrent de opleiding boomverzorging en dat binnen de verschillende Belgische centra (PCLT, Inverde, Syntra Limburg, K&S bosbouw).
Als jullie er wat aan hebben, laat ik in het midden, maar ik zou dit graag met jullie delen.
Ik heb mijn klimopleiding en basis snoeien van bomen geleerd bij Dirk van het PCLT.
Eerlijk gezegd was ik er tevreden van, zeker als je dit vergelijkt met de prijs.
Hij heeft ons duidelijk gezegd hoe je een tak moet snoeien, er werd niet gesproken over kandelaberen!!! Het klimmen werd ook uitvoerig besproken en beoefend. Natuurlijk was het ook geen uitgebreide cursus vergelijkbaar met een opleiding van 2 jaar maar ik ben er toch tevreden van.Te voren wisten wij en kregen wij ook te horen dat het een basiscursus was (ik spreek van +- 10 jaar terug). De rest was zelfstudie (wie van ons heeft dat allemaal wel/niet gedaan?) In die tijd was boomverzorging een niet zo gekende term, wel boomchirurgie of beter gezegd de kapper / snoeier....
Door veel zelfstudie in boeken etc heb ik toch wat kunnen opsteken.
Ik ga bij deze al zeggen dat ik zeker een aantal bomen heb gekandelaberd (met spijt)in het verleden. Eerlijk gezegd, ik wist toen niet beter.
Nadien heb ik deeltijdse opleidingen gevolgd bij Inverde (deelcursussen). Eerlijk gezegd, ook heel tevreden van. Tevens ook een zeer interessante cursus, afbreken van bomen met sporen, bij K & S bosbouw gevolg. Kan er alleen maar zeer positief over zijn.
Tevens ken ik ook een aantal lesgevers die nu bij Syntra Limburg les geven.
Zij zijn zelf tegen het Kandelaberen en zo ver ik ze ken, kennen ze toch hun vak (eerlijk gezegd de lesgever van het klimgedeelte bij Syntra Limburg ken ik niet, kan daar ook niets over zeggen...).
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, je kan de beste opleiding volgen (of een minderwaardige),echter alles komt er op neer hoe de persoon zelf redeneert. Gaat hij /zij voor de boom of voor het geld.
Ik ken mensen die een degelijke opleiding hebben gevolgd en de bomen effectief verzorgen en ik ken er die een goede opleiding hebben gevolgd maar die omwille van financiële redenen (afbetaling machines etc) toch doen wat de klant hen vraagt.
Tevens mogen wij allen niet vergeten dat je op "school" de basis krijgt. het echte werk leer je "ten velde". Iedereen heeft deze fase ondergaan dus wij kunnen hierdoor moeilijk zeggen dat die school is slecht / minderwaardig. Nogmaals, alles hangt af van de persoon in kwestie, zijn bereidwilligheid tot het vak
Ik kan al een vraag stellen, wie heeft al geweigerd om ZONDER een vergunning een boom van 32 cm in diameter te vellen juist buiten de 15 meter zone vanaf een vergunde woning (Vlaamse omstandigheden)? Ik kan zeggen dat ik dergelijke bomen weiger gezien ik de boomverzorging in bijberoep doe (ik ben er niet afhankelijk van). Mijn oprechte proficiat voor zij die dit ook doen in hoofdberoep!!
Eigenlijk moeten wij eerst naar ons eigen kijken / wijzen alvorens naar andere te focussen.
Laten wij ons werk goed en correct doen. Dan zal het niet meer het gevoel zijn dat jij er alleen voor staat met de principes ten goede voor de boom.
Daarom, geniet van ons mooi werk en vorm de gefrustreerde / negatieve energie om tot iets constructiefs / positiefs want uiteindelijk negativiteit heeft enkel invloed op jezelf, niet op de andere.....

Met vriendelijke groeten,

Philippe
awsniper24
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 03 Mar 2013, 20:08

Re: cursus boomklimmen

Post by awsniper24 »

Ja, vind het persoonlijk ook goed geschreven. Ken hier voor het ogenblik niemand op deze site, maar hoop in de toekomst jullie wel is te ontmoeten op een wedstrijd ( kijken ) of zo. Persoonlijk vind ik de cursus van k&s het beste bij mij passen daar ik ook nog werk, en reeds een avondschool volg bij syntra west in Brugge. Had ik het boomzagen eerder ontdekt, had ik waarschijnlijk niet aan de cursus ( slotenmaker ) begonnen. Nu ik eraan begonnen ben zal ik hem ook afwerken, wat wil zeggen dat ik tot juni 2014 elke woensdag naar Brugge moet ( 100 km enkel ). Ik kom redelijk goed overeen met onze baas, en krijg voor deze cursus dan ook 12 extra dagen vakantie ( educatief verlof ), maar moet het ook niet te ver gaan drijven door daar nog is een cursus aan toe te voegen. 2 jaar geleden zijn wij met de firma failliet gegaan, en ik heb samen met 3 anderen het geluk gehad dat ze ons de dag van het failliet een andere job aanboden ( 350 anderen hadden dat geluk niet ). Heb toen een paar weken zonder job gezeten en het is toen dat ik besloten heb om iets achter de hand te houden. Zal in de toekomst zeker nog cursussen volgen, en als deze bij k&s mij bevalt, zal ik het klimmen 2 ook daar volgen enz. Het gaat mij vooral om het klimmen, en zal ook geen bomen gaan snoeien, omdat ik er gewoon geen verstand van heb. Later wil ik dit wel leren, omdat ik het gewoon prachtig vind als ik de fotos op jullie blogs zie staan.

Tot binnenkort,

Peter

P.S. Een leerling op de avondschool verkoopt een echo CS 420 ES. Ken dit merk niet zo goed, en misschien kent iemand van jullie deze wel. Is dit een goede zaag voor op de grond, of kan ik beter bij de husky blijven?
Bedankt
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: cursus boomklimmen

Post by KIMME »

Ik ben bijlange niet tegen etw , dirk. Verre van zelfs.... Er is in mijn bedrijf in tien jaar tijd nog nooit naar gevraagd, maar als die vraag komt, dan zullen wij ons ook moeten schikken en dan huur ik er wel eentje in. Waarom heb je zo' n schrik om eens vanuit uw vakvereniging te overleggen met ons? Of praat je enkel nog met ETW ers, en kan je daarbij iedereen die een opleiding heeft gevolgd lang voor de geboorte van het etw certificaat nog recht in de ogen kijken? Of heeft het andere motieven? Ik ken er anders nog een paar die al tegen ons waren lang voor wij met de opleidingen begonnen... Geheugen opfrissen , dirk?
Integendeel er is voor u nog veel werk aan de winkel, want de vakvereniging (bbb, waarvoor alle respect trouwens) vertegenwoordigt nog geen 5 procent van iedereen die in het vlaamse landsgedeelte bezig zijn met bomen op welke manier dan ook.
En ik was er wel , alle vijftien hele dagen van de opleiding... Het is daar dat ik tom heb leren kennen, waarvan wij welgeteld een halve dag les hebben gehad. (Wat jammer was)

En nog even dit: de opleiding zoals die ongeveer vroeger bestond bestaat nog altijd. Dat heet nu "praktijkopleiding assistent boomverzorger"
Wij zullen het vanaf nu ook zo noemen dirk, als dat mag van u.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: cursus boomklimmen

Post by Tom »

Volgens mij bestond deze cursus uit 3 dagen theorie lieve mensen, en ik begon steenvast met vertellen dat die 3 dagen enkel een introductie zouden vormen van wat boomverzorging inhoud.

Die 3 dagen moesten dienen om over enthousiaste mensen even met beide voeten op de grond te houden, en maakten volgens mij duidelijk dat er meer nodig is dan in een boom kunnen klimmen om boomverzorger te worden.

De boodschap die we gegeven hebben om toch te stoppen met die korte cursus, onderstussen 3 jaar geleden was duidelijk dacht ik.

Kwaliteit kunnen we sneller bereiken door samenwerking, en als ik met mensen praat, is iedereen steeds bereid tot conversatie.

Wat me ook nog eens van het hart moet, er wordt vaak met de vinger gewezen naar onze Belgische vakvereninging (bbb). Toch denk ik dat daar hard gewerkt wordt (ondanks wat gekke verhalen in het verleden), kijken vanaf de zijlijn en commentaar geven is makkelijk. Klagen over hoe het zou moeten zijn kan iedereen.

Als je iets wil leren zal je zelf moeten studeren, als je de perfecte vakvereniging wil zal je zelf moeten vereningen.

En nu allemaal naar buiten, de zon schijnt, geniet eens van de natuur, das een goede tip.
Take care, there's not much spare!
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: cursus boomklimmen

Post by arbol »

Kim

Ik verwijs naar je antwoord ivm deze discussie
"Je bent de eerste die opmerkt waar ik naartoe wil wim. Maar ik ben vragende partij om eens rond de tafel te gaan zitten... Alleen de rest niet... Jammer"...
Heel mooi uiteraard maar wat verder in deze discussie haal je plots zwaar uit naar BBB en Dirk, ik denk niet dat dit de ideale manier is om samen rond de tafel te gaan zitten met dergelijke (voor)oordelen.

Ik wil maar één ding bevestigen, wat er in het verleden ook is gebeurt tussen jou en Dirk en BBB, ik weet zeker dat Dirk en BBB de juiste bedoelingen hebben voor zowel de bomen als de boomverzorgers, net als jij. Ik denk dat zowel jij als Dirk (maar dan jaren voor jou) heel wat mensen hebben warm gemaakt voor het vak...

Ook BBB beseft dat ze vroeger een (gesloten) vriendenkringetje waren...ik heb daar geregeld ook kritiek over gegeven en mij aan gestoord (vanachter de zijlijn). Maar ik bleef geloven in het idee van een vakverenigiging...en gisteren tijdens de AV was duidelijk dat ze absoluut het vriendenkringetje niet meer zijn van vroeger maar een steeds stevigere organisatie. Dit is mooi te zien aan het bestuur die niet meer enkel bestaat uit die vriendenkring maar uit mensen van overal, uit verschillende disciplines en vriendengroepjes. Ook het feit dat meer en meer samen werken met Inverde zegt ook voldoende over hun evolutie.

In plaats dan ons tegen elkaar te verzetten zouden we beter één blok vormen tegen anderen die hun hart niet op de juiste plaats hebben voor bomen en boomverzorgers (en voor zij die het niet duidelijk is, ik bedoel hiermee 90 % van de tuinaannemers, bijberoepers tegen woekerprijzen, klusjesmannen,...)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: cursus boomklimmen

Post by treespotter »

Like!
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: cursus boomklimmen

Post by jelte »

treespotter wrote:Like!
Ook al levert het wel wat entertainment op aan de anderen kant van de wereld......ben ik het met Wolter en Arbol eens! :wink:
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
Post Reply