Tirfor gezocht

Op zoek naar een nieuwe stokzaag of nog 1800 liter bio-olie liggen?

Moderator: geert7

Post Reply
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Post by jef »

als het voor eenmalig gebruik is, zou ik er eenje gaan huren... er zijn verhuurcentra die dat hebben liggen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

jef wrote:als het voor eenmalig gebruik is, zou ik er eenje gaan huren... er zijn verhuurcentra die dat hebben liggen.
Tjonge Jef, dat jij serieus ingaat op de vraag. Of is dit forum afgegleden tot niets meer dan een "zaag mijn bouwperceel maar leeg" forum. Ik had de vriendelijke man mijn 1600 kg Tirfor willen aanbieden voor € 50.000,00 maar hij zal er nu wel een gaan huren. Nu maar hopen dat hij er tijdens het uitvoeren van het werk zijn been niet afzaagt. :roll:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Post by Phille »

DANK JE WEL Treespotter
Al dat leegkappen is voor niets goed hopen maar dat onze doe het zelver geen occassie zaag met een occassie kettingke en wat occassie benzine gebruikt wees toch maar voorzichtig want tirfor-vellen is niet zo simpel als het soms lijkt.
En blijft de vraag wie was er het eerst de boom of het huis ik denk het laatste.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

Hej kim,
Hoe is het afgelopen?
Veilig voor je zelf?
Grr steven
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Post by Phille »

Kimme,

Je hebt volkomen gelijk dat die man goed doet om te informeren achter een tirfor maar dat wil niet zeggen dat hij die goed kan gebruiken( dit is absoluut niet persoonlijk naar die man toe)
Je kunt bij het trekken met de tirfor ook fouten maken met desastreuze gevolgen als je de krachten niet goed inschat die ermee gepaard gaan, ik denk maar aan kabels verlengen met touwen die niet sterk genoeg zijn en dergelijke...(en ja dat gebeurt en dan meestal met aan elkaar geknoopte touwtjes die aanwezig zijn zoals je zegt)
Ik zou er toch maar mee oppassen want uiteindelijk geeft die tirfor dan een vals gevoel van veiligheid.
Enfin ik wens hem het beste. Be carefull!!!!!!!!!!!!







Er zit meer in het hart van een boom dan de bijl kan blootleggen
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Post by Phille »

Even een bijvoeging aan het vorige.
Aangezien we toch boomverzorgers zijn raad ik boosterke aan om misschien even een boomverzorger te contacteren die dan kan vaststellen dat de bomen echt wegmoeten en die kan ze dan ook op een veilige en verzekerde manier weghalen ALS HET DAN ECHT MOET?????
Dan zit je achteraf niet met die occassie tirfor waar jenadien toch niks mee bent


ps Neen dit is geen reclame voor mezelf maar voor de sector
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Post by ivo »

Als ik twee van die idioten zie, die populieren proberen om te trekken zoals Kimme beschreef, dan zou ik als de sodemieter m'n videocamera gaan halen en op veilige afstand gaan staan filmen... :) (nadat ik de kinderen uit het huis heb gejaagd) :wink:
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

[quote="treespotter"][quote="jef"]als het voor eenmalig gebruik is, zou ik er eenje gaan huren... er zijn verhuurcentra die dat hebben liggen.[/quote]

Tjonge Jef, dat jij serieus ingaat op de vraag. Of is dit forum afgegleden tot niets meer dan een "zaag mijn bouwperceel maar leeg" forum. Ik had de vriendelijke man mijn 1600 kg Tirfor willen aanbieden voor € 50.000,00 maar hij zal er nu wel een gaan huren. Nu maar hopen dat hij er tijdens het uitvoeren van het werk zijn been niet afzaagt. :roll:[/quote]

Beste wolter.

Ik vind maar al te goed dat jij niet wilt dat deze man zijn klus zonder deskundig advies doet.
Ik vind het ook heel goed dat je hem even op zijn plek wilt zetten allemaal prima.

Maar moet je dit nou zo doen. De beste man vraagt om advies en denkt dat hij goed bezig is.
Gelukkig weten de meesten van ons wel beter. en zullen hem dat dan ook ten strengste afraden.
Maar moet je hem nou zo voor zijn schenen trappen en doormidden zagen??? :(

Geef dan uitleg waarom hij profs moeten laten komen kijken.

Bij ons op het bedrijf zijn we zelf ook op zoek naar een tirfor. En dacht hey volgen dat stukje. Het is een forum
en daar halen we informatie over van alles vandaan. Vind het dan ook jammer dat er verder weinig info los komt over merken, soorten, materialen en ga zo maar door.

En boosterke. De boodschap is wel duidelijk denk ik. Niet zelf gaan rotzooien maar zoek mensen die er verstand van hebben. Want in de werk is goedkoop duurkoop. En een leven of been is niet te koop.

groeten Jeroen :wink:
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

ja we hebben dat even opgelost... Lijn door de top heen geschoten met big shot, treklijn van 6T erdoor getrokken tot aan de achterkant beneden en rond de stam vastgemaakt.
Dan een dubbele touwklem op de treklijn en tirfor van 0.8T met snatchblok ertussen aan een eik gezet op een 40 meter verderop en cm voor cm naar de juiste kant getrokken.
Van de moment dat onze treklijn op spanning stond eerst die jeeps weggehaald want dan was het helemaal mooi geweest. Geen enkel probleem met onze tirfor, maar het illustreert WEERAL dat je zo geen achterlijke 3.2 tons tirfors nodig hebt. Dubbel trekken kan ook en 3.2 tons tirfors zijn echte blokken staal om mee lopen te zeulen, om nog maar te zwijgen van het gewicht en hanteerbaarheid van die rol staalkabel.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Je hebt helemaal gelijk Jeroen. Ik wil inderdaad niet dat de man ongelukken maakt, maar op één of andere manier schiet het bij mij altijd in het verkeerde keelgat wanneer een onbekende 'nieuwe' treeHUGGER in zijn eerste post direct vraagt hoe hij lekker goedkoop, makkelijk of snel zijn bomen kan vellen op een bouwperceel. Noem mij een eikel voor deze reactie en zet mij vooral terug op mijn plaats als je vind dat ik te ver ga maar het blijft volgens mij een forum voor boomliefhebbers. Dus... If this is what it takes to wipe out the trash.

O ja Jeroen. Als je een Tirfor nodig hebt dan kun je hem (op één voorwaarde) bij ons wel lenen hoor. Zolang je ervoor zorgt dat er geen kinken of losse draadjes in de kabel ontstaan en dat je de boom vast maakt met een strop waaraan je de haak van de kabel bevestigd (dus niet de kabel om de boom en de haak weer aan de kabel). De voorwaarde is duidelijk lijkt mij. Kabel kapot? Jij zorgt voor een nieuwe.
Ik heb de Tirfor nu zo ongeveer 10 jaar en heb hem zeggen en schrijven 3 keer gebruikt. Mijn ervaring is dat de Tirfor erg omslachtig maar vooral langzaam werkt. En dan heb ik het nog niet eens over de looige kabel die erg onhandig is in het gebruik. Jaren geleden hebben Jelte en ik een Good Winch gekocht en die bevalt vele malen beter. Bij deze lier gebruik je namelijk gewoon de lijn direct op de boom en in de lier en je kan vele malen sneller werken. Het enige nadeel is dat hij niet zo sterk (trekkracht) is dan een Tirfor.


Kimme,

Ik hoop ooit nog eens zo'n situatie mee te gaan maken en ik hoop dat ik dan de ballen heb om vreselijk te gaan staan te lachen om vervolgens een vreselijk schofterig bedrag te durven vragen voor het uit de shit helpen van die 'heren'.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ha ha Kimme was mij net voor met de post. Ga naar bed joh. Morgen weer vroeg op.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

:D

Kimme, heb je, zoals Wolter voorstelde, de hoofdprijs laten betalen...?

En kon je iets met de "slijpsneden" zoals de amateurs hadden gemaakt of ben je iets hoger gewoon opnieuw begonnen...

Ik heb zelf een keer omgekeerd meegemaakt dat ik een grote (25meter) wilg met niet over zijn zwaartepunt (hing nauwelijks over) kreeg: 4 wiggen om en om + 0.8T Tirfor met werplijn hoog in de boom.... Dus met de 0.8T Tirfor boom dubbel getuid en een dag later (het woei behoorlijk die nacht, maar toch goed geslapen) met een Defender + lier de boom alsnog omgetrokken. En die lier had er geen enkele moeite mee.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Ja we hebben beide partijen toch even overlezen hoor. De mannen die aan het zagen waren , waren brandhoutzagers. Ik heb dan ook geadviseerd aan de eigenaar volgende keer de bomen te laten vellen (al is het enkel platleggen) door een boomverzorger en dan achteraf alsnog het hout te verkopen aan zulke jongens. Ergens kan ik begrijpen dat de opdrachtgever de bomen wilde laten vellen door zo'n mannen, want ze heeft wel degelijk eerst een paar offertes laten maken bij weliswaar foute "boomverzorgers". Eén offerte ging zelfs over de 1000 euro per boom en zo'n dingen zie je hier wel meer. Het ging hier in dit geval over 4 bomen dus dan kan ik er ergens inkomen dat er wordt gekozen voor de goedkoopste oplossing. Er zijn er hier in de buurt een paar die echt altijd de hoofdprijs vragen hoor. En ik zou zelfs durven te beweren dat gevallen zoals deze in principe te wijten zijn aan zo'n buitensporige offertes. Het gaat bijna altijd om mensen die brute kracht willen inzetten en dan een tractor of zelfs bulldozer denken nodig te hebben met een staalkabel van 50 mm diameter ofwel mensen die er niks van kennen en bereid zijn het risico te nemen voor een paar duizend euro voor een belachelijk boompje. Het probleem is hier altijd dat de mensen denken dat als je zwaar materiaal hebt, je een echte pro bent. daar wordt dan ook van geprofiteerd. Mensen kennen hier ook meestal het verschil niet tussen iemand die het goed meent met het vak en een brandhoutidioot en het enige wat telt is de prijs. We hebben dat een paar jaar geleden aan den lijve ondervonden. We stonden op een beurs en ik had op twee dagen tijd m'n stand nog moeten inrichten. Er had iemand fotfait gegeven en daardoor hadden ze twee dagen voor de opbouw zou starten nog snel wat mensen opgebeld om de stand alsnog dubbel te verhuren zodat er geen lege plaats kwam. De kostprijs was dan ook heel veel lager dan normaal en dus dacht ik "ach ja laat ons dat maar eens proberen." Op twee dagen nog een mooie stand bedenken lukte me niet en toen alles er stond hadden we eigenlijk een groot oppervlak wat nog leeg was. Toen rees het idee er een grote rupshoogwerker neer te zetten met een grote vlag van ons aan de bak die dan omhoogstond. mensern konden het door de hele hal heen zien. Ik had dan ook nog wat touwen aan die bak gehangen om een beetje te footlocken en zo. Veel mensen schreveen zich dan in om bij hen een offerte te laten maken en 90% van die offertes gingen dan ook door. Maar bij de uitvoering van pakweg de vijf eerste wist ik waarom. Ze gingen ervan uit dat die hoogwerker van ons was en dat we er daarom als een professionele firma uitzagen... Er zijn hier enorm veel van die mannen die bomen afzagen voor het hout of voor een idioot hoog ofwel idioot laag bedrag. Het zijn die mensen die meestal geen materiaal ofwel juist heel erg zwaar materiaal hebben en voor geen meter willen of kunnen klimmen. Het zijn dan ook die mensen die bij de klanten vertellen dat wij gek zijn omdat we met touwen klimmen. Ik heb hier een tijd geleden zo eens een post geschreven en dat ging over een berk. Zoek die maar eens en dan maar lezen. Dan zie je vanzelf waarmee we hier soms te maken hebben...


Inderdaad met die slijpsnede konden we wel iets hoor. Mocht er nog een heel heel zware breuklijst gestaan hebben dan zou ik misschien helemaal overnieuw begonnen zijn, maar dat was niet het geval. Enfin ik zag in gedachten heel rare dingen gebeuren met de dubbele zaagsnedes boven elkaar en het enige waar ik aan kon denken op dat moment is zo snel mogelijk die boom over z'n zwaartepunt heen trekken.Qua kostprijs viel dat eigenlijk nog wel mee en ben dan ook niet over de schreef gegaan. dat heb ik partieel zo gedaan omdat het de vrouw was die het moest betalen. Indien het de mensen geweest waren die de bomen zouden meenemen , dan had ik me echt niet ingehouden.

@Wolter
Ik heb een tirfor met aluminium kast om gewicht te besparen van 0.8T, waarmee we dan dubbel tot 1.6 kunnen trekken. daar heb ik tot nu toe al altijd zwaar mee rondgekomen op een enkel geval na. En dan spreek ik over pakweg de laatste 4 jaar. Bij onze was standaard een staalkabel van 20 meter geleverd en dat is soms geen overbodige luxe, maar ik heb ook een kabeltje laten persen van 5 meter met een haak eraan. en die gebruiken we veel meer dan die van 20. Soms moet je echt maar een meter trekken of zo en dan zit je daar met die kabel van 20 meter. Mensen onderschatten ook meestal krachten waardoor ze geneigd zijn grote en zware toestellen te kopen. Ik zeg dan meestal dat je hem enkel een beetje moet doen kantelen in plaats van de hele boom op te heffen.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Post by jef »

1-als die man zelf zijn bomen wil vellen en hier een vraag stelt waar hij het (volgens hem) best geschikte materiaal kan verkrijgen, heb ik daar geen problemen mee. Ook al weet ik niet over welk soort bomen het gaat, of ze al dan niet gevaarlijk staan en of de man een kapvergunning heeft (dat is pas belangrijk als IK de bomen moet vellen).

2-ik heb al veel goede ervaringen met mijn tirfor 1.6, maar je moet dat apparaat correct gebruiken. niet noodzakelijk om ongelooflijk brute kracht te zetten, het zal bij juist gebruik het werk ook veiliger maken.

3-het is inderdaad zo dat mensen een beetje verblind geraken door de uiterlijke "professionaliteit" van een firma (groot materiaal ed), maar voor mij is nog altijd: een correcte prijs (liefst voor aanvang van de werken bepaald), een goede afloop en afwerking van het uit te voeren werk en een tevreden klant van prioritair belang.
en wij ZIJN goed ingepikt op gebied van groot materiaal omdat wij met verschillende zelfstandigen samenwerken, want alleen is dat materiaal niet betaalbaar.
eentje heeft er voldoende transport, een hakselaar 30cm en 16cm, grote en kleine stobbefrees, een andere een 16cm hakselaar achter tuinbouwtrekker met voorlader en een 6tons minigraver met sorteergrijper, nog een andere een grote graafmachine en ik een 25m rupsen-spin hoogwerker en een vrachtwagen.
maar de beste reklame is nog altijd een tevreden klant, ongeacht met welk materiaal je toekomt

4-soms gebeurt het ook dat ik bomen moet gaan vellen waar ik het nut niet van inzie dat dit gebeurt, of eentje zo gaan kandeleren dat je medelijden krijgt met de arme boom (zoals ik gisteren moest doen), maar als de klant dit écht zo wil, dan doe ik dat ook. want dat is mijn inkomen.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Post by honda_power »

tja soms heb ik ook wel medelijden een eik van diameter 80 wouden ze kandalaren :? gelukkig weten om te praten tot opkronen en uitdunnen en dat was veel mooier dan als ik die eik zou kandelaren
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Hairman
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 10 Apr 2008, 19:47
Location: Hulsel

Post by Hairman »

Nu we het toch over Tirfors hebben, heeft iemand van jullie ervaringen met de Maasdam Puller?
Dit is een touw-lier die niet met een trommel werkt maar het touw aan de onderkant weer uitwerpt, zodat je in principe oneindig kunt lieren.
Zit erover te denken om er een aan te schaffen.
De voordelen ten aanzien van een tirfor zijn het gewicht en de prijs.
De nadelen voor zover ik kan beredeneren: beperkte capaciteit (750kg) en ik kan niets vinden over een veiligheidsfactor (bij tirfor vf 5) er staat alleen "bij overbelasting slipt de lier door.

Ben benieuwd of iemand van jullie er ooit mee gewerkt heeft en wat de ervaringen dan waren.

Weest gegroet,

Hairman.
Attachments
foto van de Maasdam Puller
foto van de Maasdam Puller
rope-puller.jpg (16.46 KiB) Viewed 14078 times
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Post by densmee »

Hairman wrote:Nu we het toch over Tirfors hebben, heeft iemand van jullie ervaringen met de Maasdam Puller?
Dit is een touw-lier die niet met een trommel werkt maar het touw aan de onderkant weer uitwerpt, zodat je in principe oneindig kunt lieren.
Zit erover te denken om er een aan te schaffen.
De voordelen ten aanzien van een tirfor zijn het gewicht en de prijs.
De nadelen voor zover ik kan beredeneren: beperkte capaciteit (750kg) en ik kan niets vinden over een veiligheidsfactor (bij tirfor vf 5) er staat alleen "bij overbelasting slipt de lier door.

Ben benieuwd of iemand van jullie er ooit mee gewerkt heeft en wat de ervaringen dan waren.

Weest gegroet,

Hairman.
ik zou het niet doen,
een touw als kabel :? lijkt mij niet een veiligheidsfaktor 7 of zelfs 8 hebben net als de originele tirfor kabels,
en als het touw slipt bij overbelasting dan lijkt mij dat ook niet zo een fijn gevoel geven, een tirfor slaat zich alleen maar harder vast en gaat niet slippen.
dan is je tirfor misschien wel overleden maar de omgeving tenminste niet.
nog iets is het totaal plaatje, een 800 kg tirfor liertje zal dan misschien over gedimensioneerd zijn maar liever dat dan een paar gebroken klink nagels

test hem goed voor je hem echt gaat gebruiken
:D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ik heb eigenlijk nooit een Maasdam gebruikt totdat ik afgelopen zomer met Tamil een iep heb geveld in een bosrand langs een spoorlijn.
Ga er van uit Hairman dat het doorslippen van een Maasdam echt niet iets is wat je wilt meemaken tijdens het werken langs een spoorbaan. Een tirfor is een enorm zekere manier van werken. Gaat het trekken echt niet meer en breekt de breekpal dan heb je nog steeds de zekerheid dat de getrokken last op zijn plaats blijft. Bij het werken met een Good Winch (GRCS) gaat de lijn op de trommel slippen maar schiet de last nog niet terug. Maar bij die Maasdam schrok ik mij het apelazarus toen de last terugschoot toen de spanning te groot werd (ok, toegegeven wij stonden er ook wel erg hard aan te trekken).
Ik zie voor mijzelf niet echt een meerwaarde in een Maasdam die erg lastig terug te draaien is om spanning van de lijn af te laten (stukje voor stukje, palletjes omzetten en de handel tegen de spanning in terug laten zakken). Een lange lijn, een paar katrolletjes en een lijnklem doen voor mij ook wel de truc als het om licht trekwerk gaat.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Ik denk dat Thomas zijn Maasdam in de verkoop heeft nu hij ook een Tirfor heeft. Die Maasdam heeft 'ie een paar jaar geleden van mij overgenomen, en hij heeft niet voor niets een Tirfor nu... :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Post by jef »

ik heb zo'n onding gehad, en heb het een tijdje geleden samen met wat ander schroot naar de oudijzer handelaar gebracht...
en ik mis hem nog altijd niet. :)
User avatar
Hairman
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 10 Apr 2008, 19:47
Location: Hulsel

Post by Hairman »

Bedankt voor de info, jongens.
Zat te denken over de aanschaf vanwege een paar boompjes die schuin over een hek van een buurman groeien, en plaats gaan maken voor nieuwe aanplant.
De boompjes zijn zo dun (plusminus 15 doorsnede) dat een tirfor me overdreven lijkt. Vandaar dat m'n oog op de Maasdam Puller was gevallen, maar na jullie reacties lijkt het erop dat ik voor de oplossing van treespotter ga. Een lange lijn met katrollen en lijnklemmen dus...

Nogmaals bedankt voor de tips.

Groeten van Herman.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Hairman wrote:maar na jullie reacties lijkt het erop dat ik voor de oplossing van treespotter ga. Een lange lijn met katrollen en lijnklemmen dus...

Nogmaals bedankt voor de tips.

Groeten van Herman.
:oops: Oooo nee hè. Pas op hoor Herman werp het lijntje hoog in anders heb IK het weer gedaan :wink:
User avatar
Hairman
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 10 Apr 2008, 19:47
Location: Hulsel

Post by Hairman »

Lijkt me duidelijk, Treespotter.
Was vroeger al goed in natuurkunde :wink:
Lijkt mij een typisch gevalletje van kracht X arm... :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Hairman wrote:Lijkt me duidelijk, Treespotter.
Was vroeger al goed in natuurkunde :wink:
Lijkt mij een typisch gevalletje van kracht X arm... :D
Ja, en voor jou aan het trekkende einde armen X kracht :D
Post Reply