Linden rechtzetten

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Linden rechtzetten

Post by noel2512 »

boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: Linden rechtzetten

Post by boomgnoom »

HHmmmmm ik vraag me af wat daar van word?
ben je lekker aan het groeien , willen ze je recht zetten !!!
the wrong gnome
victim of gnomebashing
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

Leuk dat je dit filmpje hebt geplaatst! Willy had er al van verteld (oa dat hij de lepels had gebroken :shock: ), maar dit ziet er bijzonder goed uit. Nu maar hopen dat de bomen de onvoorkombare wortelschade goed te boven komen.

Mooi werk!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by boomverzorgingbruno »

welke idioot beslist nu zo een actie ?????? Ey!
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

Nu staan de bomen scheef, hebben een enorme wortelkneuzing opgelopen, zijn windworpgevoelig geworden en heeft de rijbaan een probleem met het afvoeren van regenwater.
Waarom zijn die bomen in godsnaam verticaal gezet. Recht stonden ze per slot van rekening al!!!

Wie heeft deze actie verzonnen en vooral waarom?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

treespotter wrote:en vooral waarom?
O, ik weet het al. De bomen waren te karakteristiek.

Jammer dat deze actie niet in combinatie is gedaan met een glasvezelboer.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Linden rechtzetten

Post by Nelis »

mannen,..ik vind dit wel een strakke actie!!,...omzagen kan altijd nog,......laat ons eerst eens kijken hoe e.e.a zich de komende 5 jaar gaat ontwikkelen. En daarbij komt dat jullie volgens mij de achtergrond van het verhaal niet helemaal kennen. Ik kijk in ieders geval weer uit over een prachtige dubbele rij recht gezette lindes.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

Nelis wrote:En daarbij komt dat jullie volgens mij de achtergrond van het verhaal niet helemaal kennen.
Precies! Dus? Ga jij daar nu een antwoord op geven Nelis?
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by boomverzorgingbruno »

Nelis wrote:mannen,..ik vind dit wel een strakke actie!!,...omzagen kan altijd nog,......laat ons eerst eens kijken hoe e.e.a zich de komende 5 jaar gaat ontwikkelen. En daarbij komt dat jullie volgens mij de achtergrond van het verhaal niet helemaal kennen. Ik kijk in ieders geval weer uit over een prachtige dubbele rij recht gezette lindes.

WAAROM MOETEN DIE BOMEN INEENS RECHTSTAAN NELIS?

ze zijn zo al jaren gegroeid en ze doen het blijkbaar heel goed want anders was er geen gek geweest die eraan gedacht had om ze eens gaan recht te zetten.
dit is toch gewoon een kwestie van poenscheppen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:ze zijn zo al jaren gegroeid
Pardon?

Vroeger hebben deze bomen heel lang keurig recht gestaan, dat mag duidelijk zijn.

Ik vermoed dat er iets gebeurd is met de hoeveelheid water die door de sloot is gaan stromen, die zoveel zand heeft meegenomen dat de bomen langzaam de sloot aan het inzakken zijn.

Maar laten we rustig afwachten tot we de officiele lezing van Niels te horen krijgen ;-)

(Dat "rustig afwachten", daar hebben we best moeite mee geloof ik :lol: )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:dit is toch gewoon een kwestie van poenscheppen.
... meer van "bomenscheppen" ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Linden rechtzetten

Post by Nelis »

Als eerste wil ik zeggen dat ik niet bij dit project betrokken ben maar omdat ik er woon ben ik wel ff gaan informeren.

Ik zal het ff kort proberen uit te leggen..... de bomen staan op een smalle plantplaats tussen een rijweg en de Vaart, de grond onder de bomen is weggespoeld, beworteling onder de rijweg is door diverse oorzaken niet mogelijk. De bomen zijn de Vaart zijn gezakt en enkele exemplaren omgewaaid. Wat ik er van begrepen heb is dat eerst de bomen worden rechtgezet, de ontstane ruimte eronder wordt opgevuld met teelaarde zodat daar nieuwe beworteling kan ontstaan, de waterstand in de Vaart wordt verlaagd en dat er een ondergrondse constructie onder de rijweg wordt gemaakt zodat ook daar extra bewortelbaar volume ontstaat.

Dus mannen voordat er wederom op dit forum weer eens wat geroepen wordt,...eerst ff informeren naar de achtergrond (of ondergrond in dit geval)
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by boomverzorgingbruno »

duidelijk. maar toch blijft het mijn inziens een rare actie die meer schade doet dan goed. al de stabiliteitswortels aan gort trekken om de bomen recht te hebben.
laat een oen niet zomaar doen !
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Linden rechtzetten

Post by Nelis »

je hebt gelijk dat er idd schade ontstaat. Maar ik denk dat dit gezien de omstandigheden ter plaatse allemaal wel mee valt. Er blijven genoeg wortels over die niet breken maar meebuigen en het betreft hier Linde,.. met bijvoorbeeld Eik (maak niet uit welke) had ik zoiets niet gedaan.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

Het lijkt mij (zo op het filmpje te kunnen zien) dat zowat het hele wortelpakket inclusief grond wordt opgetild. Dunnere wortels die niet opgetild worden zullen op plekken waar ze gaan schuiven wel haarwortels verliezen, maar verderop, waar de grond niet bewogen heeft, doen die wortels het nog prima. (Niels is me voor zie ik ;-) )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

Duidelijk Nelis.
Maar om dit soort discussies te voorkomen is het blijkbaar belangrijk dat de plaatser van het eerste bericht met iets meer komt dan alleen een filmpje.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

Ik vond het een leuke discussie. Leuker dan die andere van vandaag ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Linden rechtzetten

Post by Roel »

Voor mij is dit ook om de hoek. Ik ben er verschillende keren geweest om te kijken. Heel vaak van verschillende mensen gehoord dat het geld verspilling is, maar ook positieve reacties. Nu maar hopen dat de bomen het goed gaan doen.
Ik denk zelf dat de bomen door de forse snoei een dichte zware kroon gaan krijgen en weer langzaam terug zakken. De tijd zal het leren
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Linden rechtzetten

Post by R Schra »

Wordt er nog een nieuwe beschoeiing geplaatst? Dat zou opnieuw inzakken kunnen helpen voorkomen.

Dat helmloos rondhobbelen bij twee hydraulische kranen en bewegende bomen is behoorlijk kansloos.
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

ALS, ik zeg als ik dat werk zou hebben uitgevoerd, dan had ik waarschijnlijk gekozen voor schraal scherpzand om onder de kluit te schuiven. Geen idee waarom :? :grin: maar zo vlak boven een watertafel lijkt mij teelaarde iets teveel van het goede.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:ALS, ik zeg als ik dat werk zou hebben uitgevoerd, dan had ik waarschijnlijk gekozen voor schraal scherpzand om onder de kluit te schuiven. Geen idee waarom :? :grin: maar zo vlak boven een watertafel lijkt mij teelaarde iets teveel van het goede.
is wel leuk dat er chocomouse onder de boom uit geperst wordt .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by Pietje »

Roel wrote:Ik denk zelf dat de bomen door de forse snoei een dichte zware kroon gaan krijgen en weer langzaam terug zakken. De tijd zal het leren
Dicht wel, maar niet zwaarder en door de lagere kroon is de momentbelasting op de kluit al helemaal veel minder.

Dus DAT ze gaan terugzakken: ik denk het ook. Maar het zal veel langer duren. De omstandigheden zijn er zeker beter op geworden, nog afgezien van de groeiplaatsverbetering aan de weg-kant.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Linden rechtzetten

Post by Freerk »

Nelis wrote:............de waterstand in de Vaart wordt verlaagd ..........

Zouden de bomen daar geen problemen mee krijgen?????
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Linden rechtzetten

Post by treespotter »

Als dat gefaseerd gebeurt dan is er niets aan de hand. Verlagen is geen probleem. Verhogen veroorzaakt permanente schade.
Nelis
Treehugger
Treehugger
Posts: 259
Joined: 31 Aug 2007, 12:48
Location: Dongen

Re: Linden rechtzetten

Post by Nelis »

ik ga voor teelaarde,..
mits de verdichting niet te hoog is (door het aandrukken van de graafmachine) en de waterstand blijvend verlaagd is.

ik denk dat de bomen wellicht hier in willen en kunen wortelen. Het nieuwe wortelpakket kan dienen als fundatie voor de bomen zodat deze niet terug zakken. Dit zal enkele jaren in beslag nemen.
Post Reply