Vergelijking merk

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
marco
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 22 Jun 2011, 23:46

Vergelijking merk

Post by marco »

Het blijft een eeuwige discussie, en er zijn al verschillende topics over gegaan. Iedereen heeft wel zijn persoonlijke voorkeur. Maar techniek staat niet stil, en producten veranderen voortdurend.

De vraag is: wat zijn de positieve en negatieve kenmerken voor de zagen van stihl en Husqvarna? Zowel de voordelen als nadelen qua prijs, duurzaamheid, gebruiksvriendelijkheid, kracht, service,... ook eventueel andere merken...
Dit los van "De kortst bijzijnde dealer"

Ikzelf heb alleen maar stihl momenteel. Een 201t, 260 en 460.

Waarom ik dit topic plaats?
Ik heb van allebei de merken een dealer dichtbij zitten. De gene die Husqvarna verkoopt, verkoopt ook nog wel andere zaken waarvoor ik er soms kom. Na vandaag weer een babbel gehad te hebben over het merk husq, vond ik dit wel een interessant toppic.

Ben benieuwd naar de reacties...

Ps ben niet van plan om dadelijk een nieuwe zaag aan te schaffen :)
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Vergelijking merk

Post by -WOUTER- »

Beide merken hebben enkele topmachines en enkele mindere machines, stihl heeft de plank flink misgeslagen met de introductie van de MS 201 T en husqvarna komt met een nieuwe tophandle die al behoorlijk lang op zich laat wachten.....

Ik zaag momenteel met beide merken en ben razend enthousiast over de 560 xp en de accuzaag van husqvarna. Van stihl heb ik nog de oude vertrouwde 200t en enkele zware jongens 640 en 880.

Ik heb beide leveranciers op dezelfde afstand en kom bij beide graag, alleen als ze me weer eens vertellen dat de 201T echt goed is dan geloof ik ze nooit meer en stap ik direct over naar husqvarna :lol: :lol:

Succes ermee en er zijn van andere merken ook erg goede zagen in de omloop :wink:
- climb fast, move slow -
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: Vergelijking merk

Post by noel2512 »

De eerste zaag die ik aanschafte was een husqvarna 61, was in 1984. Dat ding word nog steeds gebruikt, zolang die het doet komt er geen andere. Oh ja, er gaat wel stihl mengsmering in, vroeger nog zelf mengen 1:25, laatste 10 jaar gewoon 1:50. Noël.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Vergelijking merk

Post by treespotter »

Toch wel jammer dat de discussie altijd gaat over de twee genoemde merken.
Ik heb een paar jaar geleden eens mogen zagen met een (destijds in mijn ogen) boerenzaag. Het ging hierbij om de Dolmar 7900. Mijn 046 verbleekte bij die bruut terwijl die stihl zwaarder was. Het heeft niet lang geduurd of ik was zelf ook de gelukkige eigenaar van zo'n zaag. Het is dan ook leuk om te zien dat bijna iedereen die ermee heeft gezaagd om is.
Bij die ene is het niet gebleven. Ook de 026 is ingeruild voor een Dolmar. Die is vervangen door een Dolly 5105. Ook daar weer is de Dolly superieur gebleken qua vermogen en gewicht.
Die dealers daar maak ik mij niet zo druk meer om. Die zagen doen gewoon waarvoor ze gemaakt zijn. Dat is zagen zonder storingen.
Mijn 201 gebruik ik tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer. Die komt alleen nog af en toe uit de bus om een stobbetje laag af te zagen. Die zaag is ingeruild voor de 536 LiXP van Husqvarna. Met vier batterijtjes kom ik telkens makkelijk fluitend de dag door.
Kom ik binnenkort nog iets tekort en heb ik toch een sterker benzine tophandle zaagje nodig dan ga ik shoppen voor een 360 ces van Echo. Dat zaagje krijgt in Amerika (met een iets andere typeaanduiding) alleen maar lovende kritieken. En ook van dat merk weet ondertussen iedereen dat er met de kwaliteit absoluut niets mis is.

Kortom. Kruip onder die steen vandaan en kijk gerust verder dan alleen de 'grote' S en H. ;-)
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Vergelijking merk

Post by Ginkgo »

Ik heb zelf een stihl MS460, die zaagt prima, toch is een vergelijkbare zaag van husqvarna sneller op toeren, wat net ff lekkerder zaag. Verder hebben we eens een stihl ms660 vergeleken met het vergelijkbare type van husqvarna, stihl had stukje minder trekkracht onder vergelijkbare omstandigheden.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Vergelijking merk

Post by boomverzorgingbruno »

ach ze maken geen slechtte zagen meer. ga gewoon voor een model dat bij de kleur van je outfit past 8) . heb ondertussen wel geleerd dat elk merk zijn ups en zijn downs heeft. Maar ik vind dat husqvarna op vlak van uitstoot en inovatie de laatste jaren echt een berg voorsprong heeft op de meeste merken. en zoals wolter aangeeft zelfs merken als makita-dolmar-echo hebben in de schaduw van de grote jongens ook fijne dingen ontwikkeld. Dus als je wat gaat kopen vraag eens een demo aan je dealer en zoek wat jou goed ligt.
laat een oen niet zomaar doen !
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: Vergelijking merk

Post by Martine »

ik zweer nog altijd bij mijn Echo CS260-TES, toppertje voor het lichte snoeiwerk.
Post Reply