Maretak

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Maretak

Post by Martine »

Veel, heel veel maretak hier, in allerlei soorten bomen.
Na het snoeien van verschillende bomen met maretak erin en na het lezen van het ongevallen-topic (alleen lezen),
wil ik hier vragen ;
- Welke bomen zijn een risico om nog te snoeien als er veel maretak in zit.
- In welke bomen zal maretak zich sneller of dieper parasiteren.
- Is er een mogelijkheid in te schatten, naar aanleiding van de hoeveelheid en de grootte van de 'bollen' en de soort boom, of het nog raadzaam is zulke bomen te snoeien of te vellen.
- Kunnen zwaar aangetaste bomen ook een verzwakt wortelgestel hebben door maretak.
- Is er een manier om een boom te bevrijden van maretak als de aantasting nog niet te zwaar is.

Er staan hier namelijk bomen die 's winters nog groen zien van de maretak, maar in het seizoen er zo prachtig bijstaan met eigen blad.
Maretak heeft enorm zwaar hout, sommige bollen zijn na wegsnoeien niet te tillen.
De wortels van maretak zitten nooit in het kernhout en verankeren zich niet altijd even diep in de tak (logisch).
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: Maretak

Post by Martine »

Ik denk dat ik door mijn ervaring hier, het uitblijven van ook maar 1 reactie en wat lees en studie werk, zelf de ervaringsdeskundige op het gebied van maretak ga worden.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Maretak

Post by Tamil »

Dat denk ik ook martine, over een paar jaar misschien als mijn zelf ge-ente (geplaatste) maretakje groot genoeg is, aan de onderstam van mn appel boompje :D
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Maretak

Post by Steven »

ik heb er ook niet al te veel ervaring mee.
De enige ervaring die ik heb is dat ik in duitsland een stuk of 10 oude lindes heb gesnoeid met marretak er in.
Wat we toen deden was waar mogelijk ze er uit zagen en anders de maretakken snoeien en uitlichten om te vorkomen dat ze te zwaar werden en schade aan de boom zouden veroorzaken.

over de andere zaken die je aan geeft heb ik toen niks gehoord.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Maretak

Post by Pietje »

In NL zijn er alleen in Limburg redelijke hoeveelheden maretak, en de aftakelende bomen zijn allemaal beschermd...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: Maretak

Post by Martine »

Tamil wrote:Dat denk ik ook martine, over een paar jaar misschien als mijn zelf ge-ente (geplaatste) maretakje groot genoeg is, aan de onderstam van mn appel boompje :D
heb ik in Nederland ook geprobeerd en nu, na 7 jaar hangt er eindelijk een inniemini bosje maretak in het kleine appelboompje. voordat je dus van die metersgrote bollen hebt als hier....
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: Maretak

Post by Martine »

mijn bevindingen (pure praktijk) tot nu toe;
- het toverspul groeit bij voorkeur in Acacia's, Linden, Populieren, Fruitbomen (in Kersen zie ik ze nooit), Esdoorns, heel soms in een zomereik.
- levensverwachting van een volwassen boom met Maretak hangt van de celstructuur/hardheid van het hout af.
- een esdoorn maakt de meest rare vergroeiingen alsof het vast nieuw hout maakt om aangedane takken te ontzien, dit tevergeefs, iedere (snoei)wond is weer een fijne opening voor meer maretak en de groei van maretak belemmerd de ontwikkeling van een esdoorn in ernstige mate
- maretak lijkt wel hardhout zo zwaar, maar verankering op de 'host' is een zwak punt
- wortelgestel van maretak huist in het spinthout en tot op heden nog geen uitlopers in de stam van bomen gezien, wortels zijn erg donker van kleur
- nog niet aangedurfd om een populier te beklimmen met maretak erin, zal het ook nooit gaan doen. de paar populieren op ons beboste terrein (14 hectare) zijn spontaan gaan liggen met maar een paar bosjes maretak in de kroon (wel dicht bij de stam vergeleken bij Linden en Esdoorns)
- acacia's lijken maretak te dulden, maar de celstructuur van acacia-hout is een schijn-ik-bedrieg-hardheid... zeker hier met zoveel mossen (als hout voor paaltjes keuren wij door maretak aangedane acacia's af, ze splijten na 1 tik met de hamer)
- soms!! lijkt!! het erop of takken verstevigd worden door deze parasiet ik durf niet eens een punt te zetten

ik ga deze zomer netwerken onder Franse collega's die bijna niet beter weten.
Ben benieuwd wat ik over dit plantje te weten kom. Het is en blijft een wonderlijk ding, dat Maretak.

met groet Obelixa
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Maretak

Post by JohnnY »

In oosterijke meerdere bomen vrij gemaakt van maretakken. De oplossing die daar de meeste resultaat gaf was afstijden van de tak en afdekken van licht, was echt vreselijk veel werk maar scheint zeer goed te werken. Een aantal keer in een linde maretakken moeten verwijderen op een budget manier en kwam de gewoon op neer, afsnijden minimaal 20cm voor de maretak kijken of verkleuring in de tak anders nog een stuk er af.
Een maretak is een paresitaire aantasting. Het ontnemen van vocht en mineralen zal dan ook leiden tot afsterven van de tak, veel later de hele boom. Naar mijn weten doen ze niets aan de stabiliteit van de boom zolang er nog leven in zit. Zo lang de boom leeft hoeft de maretak ook niet verder te zoeken voor voedingstoffen. Een boom met meerdere maretakkn wil niet zeggen dat de heleboom is besmet, dit omdat de maretakken niet met elkaar verbonden zijn maar indivudeel zijn.
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
Martine
Nieuw
Nieuw
Posts: 31
Joined: 01 May 2013, 09:49

Re: Maretak

Post by Martine »

JohnnY wrote:Het ontnemen van vocht en mineralen zal dan ook leiden tot afsterven van de tak, veel later de hele boom. Naar mijn weten doen ze niets aan de stabiliteit van de boom zolang er nog leven in zit. Zo lang de boom leeft hoeft de maretak ook niet verder te zoeken voor voedingstoffen. Een boom met meerdere maretakkn wil niet zeggen dat de heleboom is besmet, dit omdat de maretakken niet met elkaar verbonden zijn maar indivudeel zijn.
klopt John, maar hoe meer maretak er in een boom zitten, hoe sneller vogels (vogellijm) het wel kunnen verspreiden over de rest van de boom en bomen in de omgeving.
patjuh
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 01 Apr 2009, 12:14
Location: heerlen

Re: Maretak

Post by patjuh »

De maretak is hier in het zuiden beschermt .en je moet een vergunning aanvragen voor als je wil snoeien of kappen met maretakken erin , en wat je ook kunt doen is de klus uitstellen tot net voor de kerst levert het nog iets op.
tuinroyke
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 28 May 2011, 17:16

Re: Maretak

Post by tuinroyke »

Patjuh ruikt weer geld!!!!!
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: Maretak

Post by gabbel »

patjuh wrote:De maretak is hier in het zuiden beschermt .en je moet een vergunning aanvragen voor als je wil snoeien of kappen met maretakken erin , en wat je ook kunt doen is de klus uitstellen tot net voor de kerst levert het nog iets op.
Weet niet zeker hor, maar volgens mij mag jij als gene de de maretakken met vergunning verwijderd ze niet vervoeren en/of verkopen.
Je mag ze wel schenken aan goede doelen en die mogen het dan voor een klein bedrag verkopen.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Maretak

Post by ludovanmil »

:) dat is een mooie toevoeging Gabbel....
Kan de 'moneymaker' in zijn zakken steken !
Eric
Nieuw
Nieuw
Posts: 20
Joined: 05 Aug 2010, 09:45

Re: Maretak

Post by Eric »

Maretak oftewel vogellijm wordt verspreid doordat de kleverige besjes aan de snavels van vogels blijven hangen. Als die vogel in de volgende boom zijn snavel af veegt is er weer een maretakje geboren. Ze groeien overigens voornamelijk in bomen die op kalkrijke gronden staan. Daarom vind je ze zo veel in os Limburg. Je vind ze voornamelijk in bomen met ruwe schors. (past dat besje beter in). Het is een half parasiet en gebruikt alleen maar het opstijgend vocht van de boom. En de steun natuurlijk. We hadden in het najaar een klus waarbij we de maretakken uit de boom haalden omdat het overgewicht tak breuk veroorzaakte. ( werk van Gaby)Dit komt echter maar zelden voor. De boom heeft er verder ook niet van te lijden. Maretak is inderdaad beschermt en je mag het dus niet vervoeren of plukken. Het is wel handig als versiering tijdens kerstmis. Als je onder een maretakje staat moet de eerst voorbij komende je een zoen geven. Alleen als deze voorbijganger van de anders soort is. Er zijn inmiddels al kwekerijen die de maretak op fruitbomen laten groeien. Je moet dan wel veel geduld hebben. Verder is maretak nodig om de toverdrank voor Erix Merx en zijn Galliers te maken om de dagelijkse strijd met de grote wereld aan te kunnen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Maretak

Post by treespotter »

Eric wrote:Alleen als deze voorbijganger van de anders soort is.
Nou Eric, dan laten wij die honden, kikkers en paarden wel aan jou over.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Maretak

Post by WiPe »

Check deze site eens een keertje als je info zoekt over maretak

http://users.telenet.be/sf15590/maretak1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Maretak

Post by Philippe »

Hier in vlaanderen zijn Maretakken bij wet beschermd!!
Ik heb mij laten wijsmaken dat maretakken verbonden zijn met jawel, aardstralen...
Het fijne ervan weet ik helaas niet meer.
Nu, volgens mij mag een boom bezet met maretakken geen problomen opleveren zolang de boom gezond is!! Volgens mij gaat het hier zelfs over symbiose.
Ik denk dat het probleem zich voornamelijk voort doet wanneer de boom aan het verzwakken is (niet door de maretak) Nu, ik denk er zo over maar kan het niet bewijzen.

Groeten,

Philippe
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Maretak

Post by WiPe »

Over de vraag of maretak al dan niet halfparasiet of symbiont is
http://users.telenet.be/sf15590/bijlage ... 0of%20toch" onclick="window.open(this.href);return false;
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply