Essen taksterfte

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Essen taksterfte

Post by Tamil »

Ik ben zeer benieuwd hoe andere boomverzorgers er in de rest van het land nu naar kijken!?

De Es in mijn tuin had vorig jaar bijna geen levend takhout meer in de buiten kroon, maar dit trekt dit jaar geheel bij, enorme scheutlengte, en zelfs st'janslot!

Zie foto's
[thumbnail=center]https://lh4.googleusercontent.com/-VRS_ ... AG1013.jpg[/thumbnail]

Je ziet hier de afgestorven takken van vorig jaar tussen het nieuwe takhout.
[thumbnail=center]https://lh3.googleusercontent.com/-ZreO ... AG1014.jpg[/thumbnail]

Voor de mensen die niet weten wat essentaksterfte is Hierbij wat info.

Met mijn Es lijkt het een stuk beter te gaan, en dit komt niet door de enorme hoeveelheid houtsnippers (humus) want de half dode essen hier verder op in een laan hebben ook in eens een enorme opleving.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Essen taksterfte

Post by boomverzorgingbruno »

En heb je er een idee van wat dit veroorzaakt?

ik heb de indruk dat bomen die zelfs in het begin van dit voorjaar er slecht bij stonden ineens een herstart gekregen hebben de voorbije maand. Komt dit door de lange koude en nu het lekkere weertje of????
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Essen taksterfte en voorjaarsperikelen 2013?

Post by R Schra »

Herstart? (wat je nu ziet is eerder het St. Janslot na de langste dag volgens mij)

Momenteel treffen wij bij eiken bovengemiddeld uitval. Kan dat door de lange koude komen en de enkele dagen zeer warm weer in juni? Want eigenlijk zien wij een goede start en gelijk na die enkele dagen warm weer een ommedraai in het blad. 3/4 staat bruin, waarvan zeker de helft tot in de twijg verdroogt is. De andere helft trekt bij maar heeft secundair nu volop de eikenspintkever erop. Dit zien wij op de Quercus cerris, robur, petraea, rubra. De eiken zijn reeds ingesmeerd met ESK maar toch constateren wij inval van de kever. (onder de schors is maar een enkele horizontale gang, de nieuw aangelegde broedgang?)

Bij dezelfde projecten zien wij bij Fraxinus en Tilia wel droogteverschijnselen maar geen bruin blad en uitval. Bij Salix, Alnus, Gleditsia is er nog minder aan te zien......

Er is bij de bomen begoten geweest (en nog) en in ieder geval deze week waren de kluiten nog vochtig genoeg. (grond gestoken uit de kluit en daarvan kon je nog een samenhangende bal maken)

Bij Betula zien wij wel een sterke hergroei in tweede lot. Deze staan namelijk ook bruin.

foto's moet ik ff zien bij te voegen, eerst herschalen.
Berken 60-70 in bruine tooi
Berken 60-70 in bruine tooi
20130716_103517_resized.jpg (52 KiB) Viewed 3071 times
takuiteinden met fris groen blad
takuiteinden met fris groen blad
20130716_103534_resized.jpg (57.46 KiB) Viewed 3071 times
Quercus rubra in schaduw is ok, schaduw namiddag dorstig
Quercus rubra in schaduw is ok, schaduw namiddag dorstig
20130715_155413_resized.jpg (56.47 KiB) Viewed 3071 times
Quercus rubra dood blad en nieuwe uitloop
Quercus rubra dood blad en nieuwe uitloop
20130715_155839_resized.jpg (87.55 KiB) Viewed 3071 times
spintkevergat in Quercus robur 35-40
spintkevergat in Quercus robur 35-40
20130712_154512_resized.jpg (62.57 KiB) Viewed 3071 times
reeds duidelijk afgestorven. twee horizontale gangen spintkever, onderin nog te zien. wittige bast is ESK
reeds duidelijk afgestorven. twee horizontale gangen spintkever, onderin nog te zien. wittige bast is ESK
20130712_155452_resized.jpg (62.45 KiB) Viewed 3071 times
Ronald,

European nogwat
Post Reply