leges kapvergunning

Nieuws! Heb je iets nieuws? Dit is de plek.
Post Reply
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

leges kapvergunning

Post by Marc »

Ik deed voorheen nogal wat kapwerk in groot Rotterdam maar sinds februari heb ik er geen boom meer mogen kappen. Sinds een paar weken is me duidelijk waarom: de leges voor een kapvergunning zijn van 'gratis' verhoogd naar € 738,00 !!

Volstrekt absurd natuurlijk. Welke burger vraagt er nog een kapvergunning aan voor dit idioot hoge bedrag.

Bij navraag blijkt dat klanten nu vaak zelf aan de slag gaan of mij vertellen dat er een collega was die niet zo moeilijk deed als ik over een benodigde vergunning.

Zijn er onder jullie meer mensen die financieel getroffen worden door deze legeverhoging?
Wellicht zijn er meer gemeentes waar de tarieven flink opgeschroefd zijn om de kas te vullen?
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by treespotter »

Nee, dat kan toch niet kloppen Mal. Staat dat bedrag ergens op de website van de gemeente Rotterdam? Is dat echt geen Typo.
Zou het niet € 138,00 moeten zijn? Het is tegenwoordig dan wel een omgevingsvergunning, maar er hoeven geen 50 ambtenaren naar te kijken.
Doe eens een belletje naar de betreffende ambtenaar. Wanneer hij echt zegt dat het 738 euries is dan moet je hem maar hard gaan uitlachen.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: leges kapvergunning

Post by Bouke »

kijk een op http://www.rotterdam.nl/eCache/TER/14/56/518.html

daar staat de volgende tekst:

Activiteit aanleggen van een uitweg
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van omgevingsvergunning voor de activiteit een uitweg maken, te hebben of te veranderen, of het gebruik daarvan te veranderen, bedraagt € 1.083,00.

Activiteit kappen (vellen van een houtopstand)
Voor het kappen van een boom wordt € 738,00.in rekening gebracht.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by treespotter »

:shock:

Zo zorgen ze er bij de gemeente Rotterdam wel voor dat het lekker rustig wordt binnen op het gemeentehuis.
Maar het kan nog steeds allemaal een misverstand zijn, toch?
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Marc »

Treespotter,

Het leek mij ook een vergissing dus ik heb gebeld met de gemeente Rotterdam vanmiddag. Helaas...geen vergissing, een kapvergunning kost per 1-1-2012 opeens € 738,00 in Rotterdam.

De wijziging is bedacht door wethouder Karakus (PVDA) en ingevoerd per 1-1-2012.

zie hier: http://www.rotterdam.nl/voorstelverhogingbouwleges

Ik heb de heer Karakus inmiddels een e-mail gestuurd en hem daarin uitgelegd dat er door deze absurde verhoging niemand meer een kapvergunning (omgevingsvergunning) aanvraagt voor het verwijderen van bomen in Rotterdam en dat er een beroepsgroep brodeloos raakt in zijn gemeente.

Kapwerkzaamheden worden nu gedaan door zwartwerkers die lak hebben aan vergunningen of door burgers zelf, die denken dat de risico's en de boetes wel meevallen.

Ik heb de heer Karakus gevraagd te onderzoeken wat de effecten zijn van dit ridicule tarief en om zijn reactie gevraagd.

Zodra ik wat hoor, laat ik het weten.
Last edited by Marc on 15 May 2012, 21:18, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Alexander »

Ik ben altijd voorstander geweest van de kapvergunning, maar als ik € 738,- mag gaan betalen voor een vergunning, dan zou ik er ook zelf de vinger aan geven.

Wat een doelloze en kortzichtige gedachten van gem Rotterdam.
Ik hark,, dus ik leef.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by treespotter »

Dat heb jij volgens mij echt heel goed aangepakt Mal. Ik heb bij het verwijderen van kleine boompjes al moeite met het goedpraten van die € 140,00 die hier in de buurt de norm is.

Vraag die grapjas eens of hij ook nog een patatje bij Bram Ladage gaat kopen wanneer er bovenop zijn frietprijs ook nog eens 20 euries verwijderingsbijdrage komt voor het verwerken van de puntzak.
Volgens mij moet de heer Karakus weer eens uit zijn droomwereld afdalen en met zijn beide beentjes in de echte wereld komen staan. Hij zorgt in zijn alwetende onwetendheid inderdaad voor burgerlijke ongehoorzaamheid en illegale praktijken.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: leges kapvergunning

Post by boomgnoom »

treespotter wrote:Dat heb jij volgens mij echt heel goed aangepakt Mal. Ik heb bij het verwijderen van kleine boompjes al moeite met het goedpraten van die € 140,00 die hier in de buurt de norm is.

Vraag die grapjas eens of hij ook nog een patatje bij Bram Ladage gaat kopen wanneer er bovenop zijn frietprijs ook nog eens 20 euries verwijderingsbijdrage komt voor het verwerken van de puntzak.
Volgens mij moet de heer Karakus weer eens uit zijn droomwereld afdalen en met zijn beide beentjes in de echte wereld komen staan. Hij zorgt in zijn alwetende onwetendheid inderdaad voor burgerlijke ongehoorzaamheid en illegale praktijken.
tree spotterke
ge vergeet het eet gerei dat kost ook geld om te verwijderen
typisch een geval van ambtenaren die niet weten wat ze doen
en een regel moeten uit voeren
bij ons is het beneden de 40 cm doorsnee vrij
het stimuleert wel het aantal gewonden onder de dappere mannen die het zelf wel even doen

the 40 cm gnome :mrgreen: :mrgreen:
victim of gnomebashing
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: leges kapvergunning

Post by Roel »

Tja, die ambtenaren zullen wel denken: wij geen loonsverhoging, dan lossen we het zo maar op...

Nee dit kun je toch echt niet maken.
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Re: leges kapvergunning

Post by nilsson »

Het is toch apart hier hebben ze het erover om de kapvergunning eruit te gooien en in Rotterdam trekken ze de touwtjes nog even aan met € 738,-.
Zo wie zo apart met; wel kapvergunning, geen kapvergunning, doorsnede's die overal anders zijn en dan nog maar niet te zwijgen van welke merk boom er wel mag en welke niet.
Zijn daar bij VNG geen richtlijnen voor??
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Pietje »

nilsson wrote:Zo wie zo apart met; wel kapvergunning, geen kapvergunning,
Ik kon niet gauw het bomenbeleid van de gemeente Rotterdam vinden, maar ik kan me voorstellen dat de gemeente alleen waardevolle bomen / bomen in bepaalde gebieden vergunningplichtig heeft gemaakt, zoals veel gemeenten tegenwoordig hun beleid hebben. De meeste bomen (99,7% ;-) ) zijn vergunningvrij, en tja, als je dan zo'n waardevolle knoepert wilt kappen, dan mag je dus stevig in de beurs tasten.
Een tamelijke ontmoediging lijkt me zo :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Marc »

Pietje wrote:
nilsson wrote:Zo wie zo apart met; wel kapvergunning, geen kapvergunning,
Ik kon niet gauw het bomenbeleid van de gemeente Rotterdam vinden, maar ik kan me voorstellen dat de gemeente alleen waardevolle bomen / bomen in bepaalde gebieden vergunningplichtig heeft gemaakt, zoals veel gemeenten tegenwoordig hun beleid hebben. De meeste bomen (99,7% ;-) ) zijn vergunningvrij, en tja, als je dan zo'n waardevolle knoepert wilt kappen, dan mag je dus stevig in de beurs tasten.
Een tamelijke ontmoediging lijkt me zo :D
Pietje, een kapvergunning is in Rotterdam nodig voor alle bomen die op 1.30m boven de grond een stamomtrek hebben van meer dan 100 cm.

Het gaat dus niet slechts om beeldbepalende of waardevolle bomen.
Image
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Re: leges kapvergunning

Post by Ruud.H »

Meetlint met inches gebruiken :lol:

zonder gein , dit is wel echt absurd , hoop niet dat deze trend doorzet naar andere gemeentes
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Pietje »

MAL wrote:Pietje, een kapvergunning is in Rotterdam nodig voor alle bomen die op 1.30m boven de grond een stamomtrek hebben van meer dan 100 cm.

Het gaat dus niet slechts om beeldbepalende of waardevolle bomen.
:?
Ongelooflijk. Ik zou er bijna voor gaan verhuizen...

Mal, je hebt groot gelijk dat je reageert naar de gemeente en ik (we) zijn benieuwd naar de reactie van de betreffende ambtenaar.

Dit soort maatregelen stimuleren enkel burgerlijke ongehoorzaamheid.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Marc »

Het duurt nog even voor er een reactie terugkomt.

De stand van zaken is dat wethouder Karakus het onderwerp naar Stadsontwikkeling heeft doorgestuurd voor advies. Deze partij zal dat omstreeks 15 juni terugkoppelen waarna ik antwoord krijg.

Ik heb zelf nog contact gezocht met stadsontwikkeling omdat het me zinvol lijkt om telefonisch nog wat extra toelichting te geven. Daarover word ik nog teruggebeld is aangegeven.
Image
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Marc »

Overigens vraag ik me af wat jullie standpunt is inzake kapvergunningen?

Zoals jullie bekend hanteert elke gemeente zo ongeveer zijn eigen regels en tarieven aangaande kapvergunningen (omgevingsvergunning tegenwoordig) Van gratis tot € 738,00 dus.
Tot dusver was de mij hoogst bekende de gemeente Steenbergen met € 190,00 per vergunning. Ook voor dit bedrag zijn maar heel weinig mensen bereid de legale wegen te kiezen. Neem daarbij ook nog als extra drempel de behandelingstermijn van de aanvraag en de bezwaartermijn van 6 weken.

Er zijn gemeentes waar het vergunningensysteem is afgeschaft, zoals in Roosendaal en Bergen op Zoom. In deze gemeentes zijn bomenlijsten aangelegd met daarin opgenomen alle bijzondere, historische of beeldbepalende bomen welke niet zonder procedure mogen worden verwijderd. Verder wordt de verantwoordelijkheid voor een boomrijke en groene omgeving bij de burger neergelegd.

Mijn ervaring is dat dat goed werkt in deze gemeentes. Ik ben maar zelden een situatie tegengekomen waarvan mijn inschatting was dat de klant onredelijke argumenten had om de boom weg te halen.

Juist in steden als Rotterdam zou mijns inziens het aanleggen van een bomenlijst van historische, bijzondere en beeldbepalende bomen goed werken. De kapaanvragen die ik krijg in Rotterdam betreffen bijna altijd een te grote boom in een te klein achtertuintje. Nog nooit heb ik meegemaakt dat de argumenten van mijn klanten niet gegrond bleken voor verlening van een kapvergunning.

Met andere woorden, er zit (zat) bij de gemeente Rotterdam dus iemand die keurig de richtlijnen volgt en als gevolg daarvan bijna niets anders deed dan kapaanvragen goedkeuren. De burger zit vervolgens twee maanden te wachten op het verkrijgen van de vergunning en de boomverzorger op werk.

Dit zijn een beetje mijn ervaringen in de gebieden waar ik werk. Ik vraag me af hoe jullie er tegenover staan.

Overigens wil ik nog opmerken dat ik vind dat ik ook verantwoordelijkheid draag. Ik zaag dus niet zonder meer een boom om als me dat gevraagd wordt, in gemeentes waar vergunningen niet van toepassing zijn.
Image
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Pietje »

Persoonlijk ben ik geen grote voorstander van veel overheidsbemoeienis... Enkel bomen waarvan het openbaar belang redelijkerwijs groter is dan het persoonlijk belang zijn het waard om de kap middels een kapvergunningsprocedure af te wegen. Dus inderdaad een lijst opstellen van bomen die daaraan voldoen, en de rest is vrij.
Overigens vraag ik me af hoe de lijst opgesteld en gehandhaafd wordt :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by treespotter »

Ik ben bang dat wanneer je met een 'monumentale bomen' lijst gaat werken, dat je dan geen aanwas krijgt van jonge monumenten. Volgens mij loop je dan het risico dat er toch meer plat gaat dan dat het een boomgek lief is.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Pietje »

Dat klopt helemaal. Maar we leven in een samenleving die poogt democratisch te werk te gaan, en als je niet belanghebbend bent, heb je gewoon niets te zeggen.
Maar adviseren kan natuurlijk altijd :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
DeBomenridders
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 20 Jun 2013, 07:53
Location: Rotterdam
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by DeBomenridders »

Vandaag beslist de Rotterdamse raad over de nieuwe regels rond de kapvergunning. De leges zouden aanvankelijk naar 250 euro verlaagd gaan worden, maar later werd toch besloten die 738 euro te handhaven voor bedrijven en grootboombezitters (zoals havenbedrijf, NS en woningcorporaties). Kleine particulieren (alleen natuurlijke personen) mogen nu echter gratis/ zonder vergunning bomen op hun terrein kappen. OOK de monumentale exemplaren! Er bestaat namelijk geen inventarisatie van particuliere bijzondere bomen. Kaalslag dreigt wanneer kappen gratis wordt, versterkt door de trend om van tuinen een tegelvlakte vol meubels te maken.

De Rotterdamse Stichting De Bomenridders is hard aan het lobbyen geweest om ervoor te zorgen dat er toch een Bijzondere Bomenlijst in de APV komt, waardoor monumentale bomen in tuinen toch via het kapvergunningensysteem beschermd blijven. In veel ander steden is allang zo’n lijst, dus dat zou in 010 ook moeten kunnen.
Momenteel wordt er al informatie over bomen verzameld voor het opstellen van zo’n lijst. Tips over de lokaties van bijzondere particuliere bomen zijn welkom! Mail naar info@debomenridders.nl
(we zijn tevens op twitter te volgen via @DeBomenridders)
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: leges kapvergunning

Post by gabbel »

In Venray hebben we een bestand met monumentale en waardevolle bomen evenals aandachtsgebieden.
Voor deze bomen geld kapvergunning plicht, kosten daarvan zijn € 325,-
Verder is het verplicht om bij de gemeente te controleren of de boom/bomen kapvergunning plichtig zijn.
Zo niet dan mogen ze gewoon weg.
Voor de aandachtsgebieden geld dat je melding moet maken en als het onder dunning kan vallen mogen we ze zonder vergunning weghalen.
Ze controleren hier best streng, als bomen zonder weten van de gemeente worden weggehaald dan betaal je gelijk de hoofdprijs plus herplant in de maat die het dicht overeen komt van de weggehaalde boom.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
Bomenrecht
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 18 Jul 2012, 10:44
Location: Utrecht
Contact:

Re: leges kapvergunning

Post by Bomenrecht »

Bij leges kan de gemeente kiezen:
1 de leges blijven laag. De kosten van de werkzaamheden zijn dan bijna altijd (vele malen) hoger dan de leges. Je kunt dan stellen dat het collectief van alle inwoners van de gemeente uit de collectieve pot bijdraagt voor het betaalbaar houden van leges.
2 Andere gemeenten kiezen er voor om de gebruiker te laten betalen, waardoor de leges vele malen hoger worden.

Voor beide uitgangspunten is wat te zeggen en het zijn de kiezers die bepalen wat een gemeente doet.

Daarbij komt dat in Rotterdam het voornemen is om voor veel minder bomen een kapvergunning te vereisen. De drempel voor de bomen die wel kapvergunningplichtig zijn, wordt daarmee nog hoger.

Jilles van Zinderen
bomenrecht
Jilles van Zinderen
www.bomenrecht.nl
Post Reply