bestrijden van bladluis in Linde

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

bestrijden van bladluis in Linde

Post by ludovanmil »

collega's
een goede collega van me (hovenier) heeft problemen met bladluis in Linde bij een klant. Bestrijden m.b.v. van lieveheersbeestjes schijnt hier niet te werken. Hij vraagt zich af of injecties met een knoflookpreparaat werkt? en zo ja, is er iemand die daar ervaring mee heeft en het evt. kan uitvoeren/
graag een reactie.

groeten
Ludo van Mil
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by -WOUTER- »

Ik heb eens bij een Bakkerij in Maaskantje een knoflookpreparaat ingezet om van luis af te komen in enkele bomen, de bakkerij heeft een hele week naar knoflook geroken en de bomen zijn enkele maanden later helaas doodgegaan....of een en ander met elkaar te maken heeft gehad is mij onbekend, maar ik werk in ieder geval nooit of te nimmer meer met deze preparaten, heb de infiltratiebuizen liggen en een ieder die hier interesse in heeft kan deze bij mij ophalen.

Meestal is de overlast van luis slechts een kortdurige overlast en alle middelen buiten het inzetten van lieveheersbeestjes zijn in mijn ogen weggooid geld en zorgen in veel gevallen voor meer overlast :wink:

Dus met andere woorden, kan ik je hierbij niet helpen en slechts mijn geringe gebruikservaring hierin delen.

Succes !
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by treespotter »

Beste Ludo,

Wil de hovenier echt van het luizenprobleem af of zoekt hij een excuus voor de klant. Wil de klant echt een prachtige boom zonder overlast of is de boom een ondergeschikt object!

Overmatige luisaantastingen komen alleen voor bij verzwakte bomen. Het klinkt weer als een inkoppertje, maar een mooi gazon en een gezonde boom gaan NIET samen. Een mooie oprit met een dure auto gaan niet samen met een gezonde boom.

Wil de hovenier en zijn klant echt van de luizen af en een gezonde boom behouden? Dan zal de oprit/het terras/het gazon onder de boom moeten verdwijnen tot minimaal twee meter buiten de kroonprojectie en zal het vrijkomende grondvlak moeten worden aangevuld met een mooie strooisellaag. Gebeurt dit niet dan ben je aan het 'prutsen in de marge' en zal het bodemleven niet optimaal kunnen functioneren om een boom gezond te laten leven.

Met andere woorden. Voor veel klanten is het dus zo dat men moet leren leven met een 'overlast' omdat het gazonnetje en de oprit met de heilige koe toch gaan boven het object boom.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by ludovanmil »

:lol:
tja, dat krijg je met een collega....die al wat langer werkt , zo'n mooi en gedegen advies, ik zeg het toch netjes hè Wolter !? :wink:
Het gaat hier om de 'peperdure auto'! een Porsche panamera om precies te zijn, ik heb ook al aangegeven dat het een kwestie is van iets vaker wassen, maar ja....
ben het in die zin helemaal eens met je verhaal !
Sterker nog ik wist in zekere zin de uitkomst van mijn vraag al, maar dan kan ik nu mijn (goeie) collega informeren met daarbij het advies van enkele kundige collega's ( meerdere gelijkstemmige adviezen hebben meer gewicht) en zo kan de klant zien wat hij met het advies doet.

He bedankt hè!?
see you
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by boomverzorgingbruno »

heb jij echt op zulke leeftijd bevestiging nodig ludo??? kan jij echt niet met jou grote mond een roze vent met panamera overtuigen dat hij mis bezig is met zijn boom ?? had je hoger ingeschat hoor. :twisted:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by treespotter »

De klant hoeft niet mis bezig te zijn met de boom Bruno. Soms wil je een boom stichten op een plaats die minder geschikt is. Dan moet je soms een beetje op de blaren zitten.

Je kan altijd de marge opzoeken. Een deel van de oprit of schrale beplanting opofferen is altijd een goed begin. Dan is de overlast volgend jaar misschien wel iets minder.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by ludovanmil »

boomverzorgingbruno wrote:heb jij echt op zulke leeftijd bevestiging nodig ludo??? kan jij echt niet met jou grote mond een roze vent met panamera overtuigen dat hij mis bezig is met zijn boom ?? had je hoger ingeschat hoor. :twisted:
:lol:
bedankt dat je me hoger inschat.....
Bovendien, is het niet 'mijn' klant. a bientot
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: bestrijden van bladluis in Linde

Post by Philippe »

Hey Ludo,

Ik ken de situatie niet maar is een soort afdak/pergola niet mogelijk, onder de linde?
Zonder hierbij de boom te beschadigen natuurlijk.

Veel succes

Oh ja, ter info: durven vragen is groot, niet vragen en verder sukkelen is dom.....
Post Reply