Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Freerk »

Afgelopen week kreeg ik de opdracht om een beuk weg te halen. De boom was 'zomaar' omgevallen. Gelukkig naar een plaats waar hij weinig kwaad kon, en er was ook niemand geraakt. Nu had ik deze boom al langer op de korrel. Hij hing al behoorlijk over, en er zat reuzenzwam in. Ik heb de gemeente hier al over ingelicht, maar het zou allemaal wel meevallen. Nou, vallen deed 'ie ;-)
2013-09-25 05.21.58.jpg
Nu staan er verderop nog meer beuken, en daar zag ik het volgende:
2013-09-25 05.26.10.jpg
Doorsnee van de stam plm 60 cm op borsthoogte, ongeveer drie meter van druk bezette parkeerplaatsen..... Ben benieuwd wat er eerder gebeurd, of de boom valt om (met alle gevolgen van dien) of de boom word verwijderd.....
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Tamil »

Hmm,, bezuinigingen :lol: :lol:
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by WiPe »

Reuzenzwam op zulke kleine bomen lijkt mij toch niet echt logisch. Wat is er mis met de standplaats?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by ludovanmil »

zal wel een rare invalshoek zijn maar ik vind reuzenzwam reusachtig mooi ! :wink:
Voor de boom een minder geslaagde vegetatie....maar ja.
Was overigens jongstleden weekend op een prachtig landgoed hier om de hoek in Berlicum.(De Wamberg)
En daar wordt een prachtige groep monumentale beuken, op een ideale standplaats (!) opgepeuzeld door een gigantische kolonie reuzenzwam !!
Dus de standplaats 'de schuld geven' is niet altijd de goede invalshoek m.i. :roll:

zal proberen een foto mee te sturen maar ondanks al Tamil goeie uitleg....lukt dat nog niet zo goed, maar dat ligt dan weer volledig aan mezelf.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Allard »

Kan het zijn dat er graafwerkzaamheden zijn geweest in het verleden? Misschien zijn er toen grote wortels beschadigd. Of een wisseling in de grondwaterstand.Kunnen beuken ook niet goed tegen en dan komt de reuzenzwam om de hoek kijken.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by ludovanmil »

en nu de foto erbijImage
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Dus de standplaats 'de schuld geven' is niet altijd de goede invalshoek m.i. :roll:
Dat is altijd de goede invalshoek Ludo. Allard gaf hierboven al een heel belangrijke aan. Het komt echt maar heel zelden voor dat een grote monumentale beuk bezwijkt onder zijn eigen last. Er kunnen dan scheuren ontstaan in de beworteling waar de reuzenzwam de boom kan betreden. Echt. Dit komt echt heel zelden voor.
Meestal zijn wisselende grondwaterstanden, graafwerkzaamheden, vellen van buurbomen waardoor er andere bezonning van de bodem ontstaat of verslemping en verdichting de oorzaak.
Last edited by treespotter on 27 Sep 2013, 21:18, edited 1 time in total.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by JasperLeerling »

Deze kwam ik op weg naar huis tegen dus heb even snel een foto gemaakt.
Gaat om twee beuken die in de voortuin staan, omtrek gaat wel richting de 3 meter.

Wat zou jullie advies zijn, lijkt mij een kwestie van direct omzagen.
Is de beuk die 20 meter verder staat nu ook ten dode opgeschreven?

Image
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by rene13 »

Is er geen enkel kruit tegen die zwammen opgewassen?
ik bedoel,moet de boom ALTIJD weg?

ik ken hier in de buurt ook een beukje van -+ 2 meter diameter waar ook zwammen op zitten
zou zonde zijn als die er ook uit moet
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by treespotter »

Nee hoor rene 13, dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook alles uit de buurt van de boom weghalen. Maar die zwam gaat gewoon door. Vroeger ooit nog wel geëxperimenteerd met Trichoderma (een schimmel-etende schimmel) maar dat heeft nooit het beoogde resultaat gehad.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Bouke »

een boom gaat op een gegeven moment dood. Dus ja een boom moet altijd eens een keer worden weg gehaald.
Of je een beuk met reuzen zwam meteen moet weg zagen bij de eerste keer dat de zwam zich laat zien. nee ik denk het niet.
Maar het hangt wel af van de standplaats en de mate van de aantasting.
Is het 1 hoofdwortel die is aangetast dan kan het best eens jaren lang goed gaan zonder gevaar.
Zijn alle wortelen al bijna opgegeten door de schimmel dan word het wel eens tijd om de boom te verwijderen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by treespotter »

Bouke wrote:een boom gaat op een gegeven moment dood.
Dat is toch niet helemaal waar hoor Bouke. In Nederland mag je er vanuit gaan dat nagenoeg 100% van alle bomen door ons kapot gaan. De verschijningsvorm veranderd, maar als wij er vanaf blijven dan gaat een boom niet dood.
Voor ons wordt een boom onacceptabel breukgevaarlijk en moet hij het veld ruimen. Laat je een boom zijn gang gaan dan zal een boom gaan aftakelen. Dit (voor ons onacceptabele stadium) duurt voor een boom vaak langer dan de groeiperiode ervoor. Uiteindelijk breekt de stam, maar de 'boom' gaat onvermoeibaar door. Vanuit de stamvoet gaan de verse scheuten door met het organisme 'boom'.
Een mooi voorbeeld hiervan staat in een achtertuintje in Amsterdam.

Misschien moeten wij als mensheid de definitie boom maar eens onder de loep nemen! Ik zal een voorzetje doen. Een complex samenlevingsverband in de bodem met een chlorofyl houdend zonnepaneeltje op een houtachtig transportsysteem.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by WiPe »

JasperLeerling wrote:Deze kwam ik op weg naar huis tegen dus heb even snel een foto gemaakt.
Gaat om twee beuken die in de voortuin staan, omtrek gaat wel richting de 3 meter.

Wat zou jullie advies zijn, lijkt mij een kwestie van direct omzagen.
Is de beuk die 20 meter verder staat nu ook ten dode opgeschreven?

Image
Ik zou niet durven zeggen dat je deze boom direct moet omzagen. Goed controleren, stabiliteit controleren en standplaats verbeteren: gras weg en een goed opgebouwde mulch in de plaats.
Eventueel kun je de kruin door snoei minder zwaar maken.

En blijven opvolgen natuurlijk.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Freerk »

WiPe wrote:Reuzenzwam op zulke kleine bomen lijkt mij toch niet echt logisch. Wat is er mis met de standplaats?
Die parkeerplaatsen zijn een jaar of wat terug aangelegd.....
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by WiPe »

ludovanmil wrote: Dus de standplaats 'de schuld geven' is niet altijd de goede invalshoek m.i. :roll:
Freerk wrote: Die parkeerplaatsen zijn een jaar of wat terug aangelegd.....
Je moet inderdaad de standplaats 'de schuld' niet 'geven', maar wel de beheerder ic de gemeente. :evil:

Maar je kan niet om de standplaats heen als je met reuzenzwam te maken hebt, zeker als het om zulke jonge bomen gaat.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by honda_power »

morgen weer mooie praktijktest voor dit soort bomen :twisted:

hier in de buurt kastanje dood door bloedingsziekte stond al tijdje te staan :roll: grote zwammen erop en nu dus vlak

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ?lref=vpll" onclick="window.open(this.href);return false;
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Peterke »

En dan kan er zoiets gebeuren...
100_8737KL.jpg
Een "boomverzorger" was een week ervoor nog geraadpleegd, maar over die paddestoeltjes moesten ze zich geen zorgen maken!
Volgende week moeten we nog zo een exemplaar weghalen wegens zware aantasting reuzenzwam.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by honda_power »

Als die dan nog staat :wink: :mrgreen:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
johannesm
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 10 Jun 2009, 19:11
Location: diest

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by johannesm »

Ja! zeker met de sterke wind vandaag en morgen . . . :?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by treespotter »

Orkaankracht velt alles! In alle redelijkheid hoef je niet zomaar bij elk zwammetje te garanderen dat wanneer de pannen van het dak vliegen elke boom 100%valbestendig is.
Wij moeten er in iedergeval voor zorgen dat een kracht 10 toch wel het hoofd kan worden geboden. Volgens mij keren verzekeringen uit bij schades boven kracht 7.
Koffiedik kijken en onnodige risico's moeten wij zoveel mogelijk voorkomen.
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Peterke »

honda_power wrote:Als die dan nog staat :wink: :mrgreen:
Na de storm van vandaag staat hij nog recht, maar te lang wachten zou onverantwoord zijn.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by ludovanmil »

Peterke wrote:
honda_power wrote:Als die dan nog staat :wink: :mrgreen:
Na de storm van vandaag staat hij nog recht, maar te lang wachten zou onverantwoord zijn.
Dat vind ik dan weer geen sterk argument in dit geval.....Als een zogenaamd zwakke boom dit doorstaat dan is het een zwak advies geen zwakke boom . :)
User avatar
Peterke
Treehugger
Treehugger
Posts: 264
Joined: 03 Aug 2010, 08:44
Location: Tremelo

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by Peterke »

ludovanmil wrote:Dat vind ik dan weer geen sterk argument in dit geval.....Als een zogenaamd zwakke boom dit doorstaat dan is het een zwak advies geen zwakke boom . :)
Ja, het kan wat raar overkomen, maar de boom die nu aangetast is staat redelijk goed beschermd tussen verschillende gebouwen/huizenblokken. De wind kan er niet veel vat op hebben gezien hij al een tijdje aan't afsterven was en reeds in de zomer z'n laatste blad verloor. Bijkomend staat hij "veilig" uit de wind achter een grote beuk.
Van zodra we er aan beginnen bezorg ik de foto's.
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by tjeerd »

treespotter wrote:
Bouke wrote:een boom gaat op een gegeven moment dood.
Dat is toch niet helemaal waar hoor Bouke. In Nederland mag je er vanuit gaan dat nagenoeg 100% van alle bomen door ons kapot gaan. De verschijningsvorm veranderd, maar als wij er vanaf blijven dan gaat een boom niet dood.
Voor ons wordt een boom onacceptabel breukgevaarlijk en moet hij het veld ruimen. Laat je een boom zijn gang gaan dan zal een boom gaan aftakelen. Dit (voor ons onacceptabele stadium) duurt voor een boom vaak langer dan de groeiperiode ervoor. Uiteindelijk breekt de stam, maar de 'boom' gaat onvermoeibaar door. Vanuit de stamvoet gaan de verse scheuten door met het organisme 'boom'.
Een mooi voorbeeld hiervan staat in een achtertuintje in Amsterdam.

Misschien moeten wij als mensheid de definitie boom maar eens onder de loep nemen! Ik zal een voorzetje doen. Een complex samenlevingsverband in de bodem met een chlorofyl houdend zonnepaneeltje op een houtachtig transportsysteem.
Mooi gesproken wolter , maar er te vaak te weinig ruimte om een boom zijn echte einddoel te laten behalen zeker na het stormpje van vorige week maar we laten hier en daar wat monumentale stompjes opnieuw herbloeien
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Reuzenzwam en eigenwijze gemeente....

Post by treespotter »

Precies Tjeerd En dat bedoel ik nou met
treespotter wrote:In Nederland mag je er vanuit gaan dat nagenoeg 100% van alle bomen door ons kapot gaan.
Post Reply