Lei quercus ilex en bol ginkgo

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by arbol »

Vandaag bij een klant geweest die zijn tuin zelf had ingericht en er als
Leibomen quercus ilex had geplant en vooraan een zestal ginkgo's had geplant om deze in bolvorm te snoeien. Voor beide soorten gaat het nog om jonge aanplant (schat maat 16). Zij heeft deze soorten gekocht omdat ze trage groeiers wou.
Iemand ervaring/kennis/tips/opmerkingen ivm het leiden van q ilex en het in bolvorm snoeien van ginkgo gezien dit niet de typische soorten zijn voor deze vorm.
Persoonlijk denk ik dat het leiden van de q ilex geen probleem kan zijn maar ik twijfel ivm de ginkgo's, het in bolsnoeien leunt dicht aan bij knotten en ik weet niet of deze soort daar goed voor is.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by treespotter »

Mag je die Q ilex straks scheren als blok? Ik zou die boompjes niet helemaal kaal durven knippen.

Met de ginkgo's kan je niet zoveel verkeerd doen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by Tamil »

Idd Q ilex niet kaal zetten maar blok scheeren knippen. ivm vorst.

Die walgelijke bol ginkgo's kan je wel zwaarder terug zetten.


Ohja langzaamgroeiende en kleine bomen zijn te vinden in het tuincentrum naast de stoepterels, het kunstgras en asfaltreparatiepasta. :wink: :D
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by enricovanwees »

http://www.groen.net/Article.aspx?id=6810" onclick="window.open(this.href);return false; q,ilex verhaaltje.
De ginkgo's worden in Amsterdam ook geregeld geknot en komt ook wel weer goed, min of meer.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by WiPe »

Leibomen kun je perfect in vorm houden door ze te scheren als een haag. Dat lijkt mij de beste keuze voor die eiken. Ik zou de soort echter niet aanraden als leibomen omdat ze maar op het randje winterhard zijn, en van zo'n leibomen mag je toch verwachten dat ze wind gaan vangen.
Die Ginkgo kun je perfect knotten, maar ik zou aanraden om ze jaarlijks te knotten vlak voor het uitlopen van het blad. Op die manier kun je zelfs van berken knotbomen maken.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
arbol
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 11 Aug 2009, 12:00

Re: Lei quercus ilex en bol ginkgo

Post by arbol »

Bedankt voor jullie reacties...ligt min of meer in de lijn wat ik ook dacht maar was niet zeker.
@Wim...de bomen zijn vorig jaar reeds door haar aangeplant...dus geen weg meer terug ivm lei-ilex'en
Post Reply