Kox Direct

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
El Aserrador
Nieuw
Nieuw
Posts: 9
Joined: 05 Apr 2013, 21:38
Location: Groningen

Re: Kox Direct

Post by El Aserrador »

Naar mijn idee zijn de kettingen van kox voor een 50cm blad kwalitatief gezien net zo goed of bijna net zo goed als die van stihl. Heb er al meerdere versleten ondertussen. Maar goed als je bij de stihl dealer iets groter inkoopt ben je bijna net zo goedkoop uit.
http://www.denheld.org
IvovanDuijn
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 05 Apr 2009, 10:22

Re: Kox Direct

Post by IvovanDuijn »

Ik koop ook kettingen en vijltjes bij Kox en ben daar heel tevreden over. Ik heb alleen een probleem met het slijpen van de kettingen. Regelmatig is het haast onmogelijk ze te slijpen ,het vijltje glijdt door de bijtel en er gebeurt bijna niets. Ik gebruik dan een nieuw vijltje. Ik heb het eerst getwijfeld aan de kwaliteit van de vijltjes ,dus nu heb ik vijltjes van Stihl gekocht maar helaas geen verschil. Kettingen zijn gewone standaard kettingen voor de 200/260 en 460
Komt dit iemand bekent voor en wat is er aan te doen ?
Groet Ivo
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kox Direct

Post by Tamil »

Duw of trek je met de vijl?

Vijlen zijn om met een duwende beweging te gebruiken. Als je hem als trekzaag gebruikt gebeurt er niets! Alleen word je vijltje bot.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by boomverzorgingbruno »

IvovanDuijn wrote:Ik koop ook kettingen en vijltjes bij Kox en ben daar heel tevreden over. Ik heb alleen een probleem met het slijpen van de kettingen. Regelmatig is het haast onmogelijk ze te slijpen ,het vijltje glijdt door de bijtel en er gebeurt bijna niets. Ik gebruik dan een nieuw vijltje. Ik heb het eerst getwijfeld aan de kwaliteit van de vijltjes ,dus nu heb ik vijltjes van Stihl gekocht maar helaas geen verschil. Kettingen zijn gewone standaard kettingen voor de 200/260 en 460
Komt dit iemand bekent voor en wat is er aan te doen ?
Groet Ivo
je moet wel even opletten bij jou bestelling bij kox
standaard gaan zij voor haakse kettingen en die zijn idd niet of moeilijk te vijlen. check eens de half haakse kettingen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Kox Direct

Post by Roel »

Volgens mij moet je beide kettingen gewoon met de hand kunnen slijpen. Haaks of half haaks maakt geen bal uit. Alleen als je het hebt over correct vijlen dan wordt het een ander verhaal of een speciale ketting hebt met extra geharde tanden
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Kox Direct

Post by bigbird »

ik zaag ook met heel veel plezier met kox kettingen en merk geen verschil met de stihl kettingen hoor heb wel vanaf de 261 altijd haakse kettingen.
ps wolter een 660 met 75cm blad en een 880 met een 90 cm blad zijn nog veel vetter:P zal van het weekend even een foto maken.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by boomverzorgingbruno »

Roel wrote:Volgens mij moet je beide kettingen gewoon met de hand kunnen slijpen. Haaks of half haaks maakt geen bal uit. Alleen als je het hebt over correct vijlen dan wordt het een ander verhaal of een speciale ketting hebt met extra geharde tanden
maar een haakse ketting is gewoon moeilijker met een ronde vijl te vijlen en dan heb je snel het idee dat je door de tand glijd.
laat een oen niet zomaar doen !
walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

Re: Kox Direct

Post by walter »

boomverzorgingbruno wrote:
IvovanDuijn wrote:Ik koop ook kettingen en vijltjes bij Kox en ben daar heel tevreden over. Ik heb alleen een probleem met het slijpen van de kettingen. Regelmatig is het haast onmogelijk ze te slijpen ,het vijltje glijdt door de bijtel en er gebeurt bijna niets. Ik gebruik dan een nieuw vijltje. Ik heb het eerst getwijfeld aan de kwaliteit van de vijltjes ,dus nu heb ik vijltjes van Stihl gekocht maar helaas geen verschil. Kettingen zijn gewone standaard kettingen voor de 200/260 en 460
Komt dit iemand bekent voor en wat is er aan te doen ?
Groet Ivo
je moet wel even opletten bij jou bestelling bij kox
standaard gaan zij voor haakse kettingen en die zijn idd niet of moeilijk te vijlen. check eens de half haakse kettingen.
walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

Re: Kox Direct

Post by walter »

@ Bruno
Huh ???

Voor mij alleen maar haakse kettingen.
Easy going om te vijlen met de hand en ze snijden als de beste.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

bigbird wrote:ps wolter een 660 met 75cm blad en een 880 met een 90 cm blad zijn nog veel vetter:P zal van het weekend even een foto maken.
Jij denkt toch niet serieus dat ik met zware zagen als een 066 of 088 in de boom ga bengelen terwijl die 7900 hetzelfde werk prima aankan. Foto's zijn niet nodig hoor. Toen ik nog met een 088 aan het zagen was zat er een 120 cm blad op.
Sorry jongens. Helaas hebben wij die dikke jongens allemaal al weggesabelt. :mrgreen:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by boomverzorgingbruno »

walter wrote:@ Bruno
Huh ???

Voor mij alleen maar haakse kettingen.
Easy going om te vijlen met de hand en ze snijden als de beste.
dat is waar en het minste zand dat er op je boompjes hangt ben je aan het vijlen.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by -WOUTER- »

Dan moet je de stammen niet zo vreselijk laag afzagen Bruno :lol:

En Wolter, ik ben erg benieuwd naar de foto's uit de oude doos met jou en een 120 cm 088 in de boom :wink:

Volgens mij waren alle bomen een stuk kleiner en jonger destijds....dus wij zitten nu met de echte grote jongens te kijken :lol: :lol: :lol:

Sorry, dat kon ik effe niet laten :mrgreen:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Ik kan daar alleen maar op zeggen dat ik dat twee keer gedaan heb. Één keer in Den Haag en één keer in Breukelen. Helaas in een tijd dat het bij je hebben van een fototoestel nog geen dagelijkse bezigheid was. Ik ben echt blij dat ik dat soort dikke grote bomen daarna nooit meer heb hoeven uitkleden.
Voor mij is het groot, groter grootste zaag in de boom hebben geen toppunt van "geweldig".
Kleine zaagjes met het maximale blad hebben bij mij toch echt de voorkeur boven een snelle maar onhandig zware zaag.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by -WOUTER- »

Een tak op het allerlaatste plukje met je silky kunnen snoeien is ook veel stoerder dan met een 088 een dikke stam afzagen, volgens mij een kreet van Steven maar oh zo waar !
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Kox Direct

Post by bigbird »

Nee dat denk ik ook niet en ik doe het ook niet heb ik nog altijd een 440 voor liggen maar die grote jongens is leuk voor het zagen van haardhout en dergelijke (stammen van 1,5m+)

treespotter wrote:
bigbird wrote:ps wolter een 660 met 75cm blad en een 880 met een 90 cm blad zijn nog veel vetter:P zal van het weekend even een foto maken.
Jij denkt toch niet serieus dat ik met zware zagen als een 066 of 088 in de boom ga bengelen terwijl die 7900 hetzelfde werk prima aankan. Foto's zijn niet nodig hoor. Toen ik nog met een 088 aan het zagen was zat er een 120 cm blad op.
Sorry jongens. Helaas hebben wij die dikke jongens allemaal al weggesabelt. :mrgreen:
johnniep
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2009, 14:06

Re: Kox Direct

Post by johnniep »

Hallo, ik ben een door jullie genoemde "brandhoutzager" Maar dan wel een die het hout gewoon met vrachtwagens laat komen.... Ik zaag ook al jaren met materiaal van Kox, de kettingen en de vijlen bevallen mij prima. (ik gebruik zo'n 8 kettingen per jaar voor mijn 50 cm blad en zo'n 6 kettingen op mijn 40 cm blad beide op een husq. 372 XPG zaag) Ik heb nog nooit last van kapotte schakels gehad. De bladen echter vind ik tegen vallen. Deze slijten erg snel net achter het neuswiel. Het vijlen van de kettingen wil prima.


Groeten, Geert
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Kox Direct

Post by densmee »

johnniep wrote:Hallo, ik ben een door jullie genoemde "brandhoutzager" Maar dan wel een die het hout gewoon met vrachtwagens laat komen.... Ik zaag ook al jaren met materiaal van Kox, de kettingen en de vijlen bevallen mij prima. (ik gebruik zo'n 8 kettingen per jaar voor mijn 50 cm blad en zo'n 6 kettingen op mijn 40 cm blad beide op een husq. 372 XPG zaag) Ik heb nog nooit last van kapotte schakels gehad. De bladen echter vind ik tegen vallen. Deze slijten erg snel net achter het neuswiel. Het vijlen van de kettingen wil prima.


Groeten, Geert
let op zeker bij korten en brandhout zagen kun je gerust de ketting los laten liggen, de schakels mogen onder het blad uit hangen scheelt heel veel slijtage aan het blad
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Dat is een beetje gevaarlijke uitspraak Densmee...
johnniep
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2009, 14:06

Re: Kox Direct

Post by johnniep »

Wie zegt dat ik de kettingen los laat hangen, ik span de ketting zoals het moet. Ik zaag ook nooit met botte kettingen, bij elke tankbeurt scherp ik de ketting even met een vijl en om de 4 keer vijlen ga ik de diepte instelling even bij langs. Het enige wat mij opvalt met de bladen van kox ten opzichte van die van oregon is dat ze sneller slijten net achter het neuswiel.

Ik heb de indruk dat jullie iedereen die geen boomverzorger is niet serieus nemen, maar ook niet boomverzorgers kunnen een kettingzaagcursus gevolgd hebben. Ik denk dat ik met de hoeveelheden hout die ik ik elk jaar zaag redelijk recht van spreken heb.

Groeten, Geert.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by -WOUTER- »

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die beter zagen dan de gemiddelde klimmer hierzo op het forum, dus wat dat betreft neem ik je advies mbt de zaagbladen van Kox serieus.

De kettingen bevallen je dus wel goed !
Heb je enig idee wat het prijsverschil is tov de originele kettingen ? Want als ik zo snel effe kijk maakt dat bij de grotere zagen niet zo giga veel verschil en ik betaal liever een paar euro meer aan mijn lokale dealer dan een relatief anonieme internetshop :wink:
- climb fast, move slow -
johnniep
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2009, 14:06

Re: Kox Direct

Post by johnniep »

Ik denk dat dat er ook vanaf hangt wat de dealer voor prijzen hanteert, maar toevallig heb ik twee week terug bij mijn dealer een 30 cm 45 schakel 1.3 mm oregon ketting voor mijn stihl 018 gekocht (gebruik ik om nestkastjes uit stammetjes te maken) en daar moest ik twee tientjes voor geven. Deze ketting kost bij kox 9.42 euro Ex BTW, das dus nog geen twaalf euro incl. BTW. IK vind dat een behoorlijk verschil. Voor de 50 cm 73 schakels voor mijn 372 geef ik 12.73 ex BTW, wat deze bij de dealer kost week ik niet ik heb ze er nog nooit gekocht. Wanneer je de 4 ketting en een blad aanbieding pakt ben je nog wat goedkoper uit, maar volgens mij kan dat alleen in combi met een kox blad. En een vijltje (5.5 mm rond) kost er 88 cent ex. en bij mijn dealer twee euro, allebei van oregon.

Voor de prijzen zie KOK.eu.

IK vind het mooie prijzen en een sneller service.

Groeten,

Geert.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Kox Direct

Post by Roel »

Even nog een vraag over de ketting spanning. Als een ketting los hangt van het blad dan kan dit toch ook voor extra slijtage zorgen?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Ja. Vooral aan het blad. Onderaan achter het neuswiel.

Misschien nog een keer voor alle MS170 gebruikers.

De ketting spannen doe je zo.

Benodigdheden; een paar handschoenen en de multitool (bougiesleutel/schroevendraaier combinatie).
Zet de kettingzaag RECHTOP (met de onderkant van de zaag op de grond). Draai de spanning van de moer waarmee het het blad vast zit op de kettingzaag. Deze moer zit aan de rechterzijde van de kettingzaag op de afdekdeksel waarachter de ketting en het blad (kettinggeleider) zit. Nogmaals, je draait de spanning eraf en dus niet een paar slagen los of helemaal los.
Je kunt nu als het goed is het blad een paar milimeter op en neer bewegen.
Positioneer de zaag zo dat je achter het achterhandvat zit en pak nu met de linkerhand met de duim en wijsvinger het midden van de voorzijde van de kettinggeleider vast en til dit iets omhoog. Tegelijkertijd pak je middenonder de kettinggeleider met de duim en wijsvinger van de rechterhand de ketting vast en trekt die iets naar beneden.
Nu blijf je met de linkerhand de neus van de kettinggeleider vasthouden en draai je met de schroevendraaier van de multisleutel de kettingspannerstelschroef met de klok mee zover dat de ketting in het midden van het blad NET het blad raakt. LET OP! NET RAAKT! Dus niet verderdraaien dat de ketting "lekker strak zit"!
Nu draai je de moer weer vast waarmee het blad vast zit aan de kettingzaag!
Draai nu ter controle de ketting met de hand (met handschoen aan) een stukje over het blad.
De ketting moet makkelijk en zonder 'haperen' over de geleider te verplaatsen zijn.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Kox Direct

Post by Tamil »

:lol: :lol:

Haha zie nou wel dat jij de moderator van het ms170 hobbyzagers forum moet worden!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Kox Direct

Post by treespotter »

Echt niet!
Maar als jij zo'n hobbyzagers forumonderdeel gaat opstarten, zet dan dit er ook maar in.
http://m.youtube.com/watch?v=oxst-7MmUf ... 3Dyoutu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply