Afstellen caburateur

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
havana
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 31 Dec 2011, 16:18

Afstellen caburateur

Post by havana »

Beste forumleden,

Omdat m'n Stihl MS260C stationair steeds afsloeg, dacht ik dat het een goed idee was om de carburateur opnieuw af te stellen. Ik kom er echter niet helemaal uit, alhoewel het nu volgens mij gelukt is.

Wat heb ik gedaan? Gewoon de handleiding gevolgd:

- zaag opgewarmd
- L-schroef helemaal dichtdraaien en vervolgens één volle slag open
- LA-schroef met de klok meedraaien totdat de ketting stopt te lopen en vervolgens 1/4 slag terug

Zo gezegd zo gedaan. Het probleem bleef echter bestaan: de zaag slaat stationair af (warm en koud). Wat heb ik vervolgens gedaan: het LA-schroefje nog een 1/4 slag met de klok mee gedraaid. Wat er toen gebeurde: de zaag sloeg niet meer af maar de ketting bleef draaien, dus heb ik de L-schroef teruggedraaid tot de ketting stil bleef staan. Nu is de instelling volgens mij goed. De zaag slaat niet meer af als ie stationair loopt. Vraag 1: heb ik het juist gedaan?

Al googlend kwam ik een iets andere methode tegen
Experimenteren met de LA en L schroeven is veilig, de LA schroef regelt het stationaire toerental en de L schroef de overgangszone van stationair naar hoog.

De LA en L instellingen hebben effect op elkaar, dus aanpassing van de één zal vaak ook een kleine verandering van de ander nodig hebben.
Het vergt wat experimenteren omdat de leeftijd en toestand van iedere zaag(carburateur, compressie, weerstand lagers, vuil etc) anders is en in mijn geval ik de afstelling van de L en LA schroeven ietsjes hoger moet afstellen om de zaak goed draaiend te houden. Ik heb een oude MS200 die wat mishandeld is door de vorige eigenaar dus helaas moet ik een licht draaiende ketting voor lief nemen (ja of een nieuwe carbkit kopen, heb ik geen geld voor).

Warm de zaag op en neem een kleine platte schroevendraaier. Draai de L schroef met kwartslagen tegen de klok in (draaiende motor) net zolang de ketting stopt. Nu kan het zijn dat de zaag niet meer stationair blijft draaien dus moet je de LA schroef met de klok mee draaien tot dit wel het geval is. Dit heeft ook weer zijn effect op de L schroef dus wellicht moet je die ook weer lichtjes afstellen. Je wilt een stationair draaiende zaag zonder draaiende ketting met een snelle niet haperende overgang naar maximaal toerental, dat vergt even pielen net zolang je de voor jouw zaag perfecte afstelling hebt.
Deze methode wijkt toch wel behoorlijk af van de methode van Stihl. Vraag 2: welke methode is nu de beste?

Als het een domme beginnersvraag is: bij voorbaat mijn nederige excuses. Ik hoop dat jullie professionals deze goedwillende amateur willen helpen.
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: Afstellen caburateur

Post by noel2512 »

Havana, voordat je aan schroefjes gaat draaien zorg er eerst voor dat alles zuiver is en in orde, luchtfilter,trommelhuis van je tandwiel, zijn er geen veertjes kapot van je centrifugaal koppeling, waardoor die eventueel tegen het trommelhuis van je tandwiel loopt, waardoor deze niet vrij kan lopen en kans heb waardoor de zaag afslaat als die op de rem staat. Mijn ervaring is hoe vaker je aan die schroefjes draait hoe vaker dit euvel terug komt, succes ermee. Noël.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by boomverzorgingbruno »

RTFM of ga naar de dichtstbijzijnde dealer
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:RTFM of ga naar de dichtstbijzijnde Dolmardealer voor een eche zaag
Huh Bruno? Wat zeg je nou? :evil: :P
havana
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 31 Dec 2011, 16:18

Afstellen caburateur

Post by havana »

boomverzorgingbruno wrote:RTFM of ga naar de dichtstbijzijnde dealer
Handleiding heb ik al gelezen (had je geweten als je mijn post had gelezen). En ik wil niet naar een dealer, ik wil het zelf kunnen. Zo moeilijk lijkt het mij niet. Maar ik begrijp dat het voor jou te moeilijk is? Had niet anders verwacht van een Belg, die kunnen beter regeringen gaan vormen of wegen aanleggen, zijn ze beter in.

@noel

Alles is goed schoon en is verder in perfecte staat.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by boomverzorgingbruno »

havana wrote:
boomverzorgingbruno wrote:RTFM of ga naar de dichtstbijzijnde dealer
Handleiding heb ik al gelezen (had je geweten als je mijn post had gelezen). En ik wil niet naar een dealer, ik wil het zelf kunnen. Zo moeilijk lijkt het mij niet. Maar ik begrijp dat het voor jou te moeilijk is? Had niet anders verwacht van een Belg, die kunnen beter regeringen gaan vormen of wegen aanleggen, zijn ze beter in.

@noel

Alles is goed schoon en is verder in perfecte staat.
nou daar heb je een punt,maar ik heb autotune zagen en die zijn lekker handig in het afstellen. En met regeringen heb ik het ook niet echt. En wil jij dan de volgende keer als je over onze slechtte wegen rijd ook even betalen zodat we ze kunnen herstellen nadat u erover reed. omdat u aan de andere kant wel moet betalen om te mogen rijden over de snelweg.

en ga nu gewoon naar je dealer en vraag hem eens hoe het werkt. die weet het antwoord wel op je vraag
laat een oen niet zomaar doen !
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: Afstellen caburateur

Post by bungalow »

Methode 1 lijkt mij goed, zo doe ik het zelf ook. De zaag slaat meestal af bij stationair als de L-schroef te rijk staat afgesteld (uitgedraaid). Indraaien en de stationair-schroef afstellen is de juiste methode. Als de L-schroef teveel is ingedraaid pakt de motor moeilijk op bij gasgeven.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by treespotter »

De L-schroef is geen rijker of armer afstelling! Dit verplaatst het oppikpunt van het stationair toerental naar maximum toerental.
havana
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 31 Dec 2011, 16:18

Re: Afstellen caburateur

Post by havana »

Uiteindelijk ben ik naar de dealer gegaan. Het bleek aan het H-schroefje te liggen. Daar durfde ik niet aan te zitten (schijnt als amateur geen goed idee te zijn, aan L en LA kun je daarentegen niks verprutsen). Hij heeft het H-schroefje iets verder open gezet en nu doet de boel het weer perfect.
awsniper24
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 03 Mar 2013, 20:08

Re: Afstellen caburateur

Post by awsniper24 »

Wat zeg je dan tegen de Belgen? :)2
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by boomverzorgingbruno »

awsniper24 wrote:Wat zeg je dan tegen de Belgen? :)2
:mrgreen: :mrgreen: je hebt er ook goede hoor er zijn er weinigen maar toch soms. 8)
laat een oen niet zomaar doen !
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: Afstellen caburateur

Post by bungalow »

treespotter wrote:De L-schroef is geen rijker of armer afstelling! Dit verplaatst het oppikpunt van het stationair toerental naar maximum toerental.
Met de L schroef stel je het mengsel armer/rijker af in het stationair/oppakpunt toerengebied.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by treespotter »

Sinds wanneer is dat niet meer de afstelschroef die de gasklep beïnvloed?
Hiermee wordt naar mijn weten echt geen afstelling gedaan van een sproeier.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Afstellen caburateur

Post by treespotter »

Sorry mannen.
Ik zat continu in mijn hoofd met de S stelschroef!
Jullie hebben gelijk. Met de L stel je inderdaad de stationairloop af.
:roll:
Post Reply