zig-zag touw

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

zig-zag touw

Post by boomverzorgingbruno »

een kleine vraag wie klimt met welke touw in de zig zag en wat zijn de bevindingen. met de vorige zig zag klom ik met de samson vortex. maar na een half jaar met een stropje geklommen te hebben is deze zo pluizig geworden dat hij nauwelijks nog door de zig zag gaat. vandaag dus met de velocity geprobeerd dit gaat super. echter velocity is maar 11 mm en dus net te klein.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
RinusVirens
Nieuw
Nieuw
Posts: 21
Joined: 02 Jan 2013, 19:56
Location: Barneveld
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by RinusVirens »

Beste Bruno,

Zelf gebruik ik de zigzag nu ook op de velocity. Dit gaat inderdaad super.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by treespotter »

Velocity is wat mij betreft te dun. De ZZ wordt hierdoor lastig te doseren. Op dit moment gebruik ik een Yale Sunburst.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by Tamil »

boomverzorgingbruno wrote:een kleine vraag wie klimt met welke touw in de zig zag en wat zijn de bevindingen. met de vorige zig zag klom ik met de samson vortex. maar na een half jaar met een stropje geklommen te hebben is deze zo pluizig geworden dat hij nauwelijks nog door de zig zag gaat. vandaag dus met de velocity geprobeerd dit gaat super. echter velocity is maar 11 mm en dus net te klein.
Touw?? maak je daar geen koeien mee vast :?: :P

Maar ligt het aan mij of ben ik de enige die het idee heeft dat de nieuwe ZZ minder dikke lijnen aan kan? Voor mijn gevoel ging de eerste versie een stuk soepeler.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by boomverzorgingbruno »

Tamil wrote:

Maar ligt het aan mij of ben ik de enige die het idee heeft dat de nieuwe ZZ minder dikke lijnen aan kan? Voor mijn gevoel ging de eerste versie een stuk soepeler.
kijk dat is wat ik wou horen. bij de vorige zig zag ging de vortex er zeer vlot door en nu loopt hij voor geen meter.

@ wolter met de nieuwe zig zag is de velocity wel netjes te doseren . raar maar waar.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by ludovanmil »

overigens.
Er staat duidelijk in de instructie ( die ik zelden lees :wink: )
11,5 - 13 mm !
Dus dat 11 te dun is , is erg voor de hand liggend. :)
Ik klim zelf al die tijd al met een xtc fire `13 mm. Ik vind een wat dikkere lijn fijner in de hand liggen. Een dunnere lijn zal vast lekker door lopen. Doorhalen moet via de pulley, loopt er niet van zelf doorheen. Maar ach.....ben al zo content met het apparaatje.
Ik merk erg weinig verschil met de nieuwe versie, terwijl ik toch al die tijd met de zogenaamde 'afgekeurde' ben door geklommen en dus goed weet hoe die werkte (wel met een extra back-up, voordat er gemauwd wordt.... :wink: ). 2 weken met een VT-strop geklommen (ivm inruilactie) , maar dat is echt anno 2012.
fillevlo
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2009, 14:57

Re: zig-zag touw

Post by fillevlo »

Heb er een lijntje van colugo inzitten, weet ni juist welk type, komt van k&s denk 12mm, super, zeer snel Ton stokkie
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: zig-zag touw

Post by enricovanwees »

Bruno, je bent me net voor, ik liep ook al met deze vraag rond. De vorige zz teste ik met yale sunburst, vond ik een beetje te zacht, waardoor de grip agressief ervoer. Ff afwachten hier en kijken en testen op de lb aub, ik durf het niet te vragen, maar mag ik ff, (reclame van vroeger).
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: zig-zag touw

Post by petermars »

Ik klim met de Yale sunburst 11,7 mm in de zigzag dit klimt fantastisch en dan combineer ik het ook nog met een pantin foot ascender loop je zo omhoog.
Heb deze lijn ook al gebruikt in de oude zigzag en ook daarin was hij heel prettig
Post Reply