vastloper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: vastloper

Post by Tamil »

Dat klopt, Bonekamp, daar doe ik nooit meer wat mee. Je mag bij mij als dealer echt van alles fout doen, maar als je het presteert 4 maal op rij iets fout te doen, en dan ook nog eens schrijven met een hooivork, dan het voor mij zeg maar een min min situatie.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

In Houten zit Hoogendoorn (naast de brug naar Schalkwijk). Nog niet nodig gehad voor reparaties. Vriendelijke mensen, veel keuze.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Bekijk dit kaartje eens. Genoeg zaagboeren in de buurt bigbird.

http://www.husqvarna.com/nl/products/pr ... wheretobuy" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vastloper

Post by bigbird »

treespotter wrote:Bekijk dit kaartje eens. Genoeg zaagboeren in de buurt bigbird.

http://www.husqvarna.com/nl/products/pr ... wheretobuy" onclick="window.open(this.href);return false;
probeer je mij ook al aan de husqy's te krijgen?? dat gaat je echt nie lukken sorry :P
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Dat zei ik enkele jaren terug ook Bigbird :lol:

Beide merken zijn goed, alleen zijn er sommige machines die teleurstellend zijn en dan is het best eens handig om een kijkje in de keuken van de buren te nemen en er je voordeel mee te doen :wink:

En het is niet zoals bij vrouwen dat die andere zagen dan moeilijk gaan doen hoor.....dus daar hoef je niet bang voor te zijn :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: vastloper

Post by bigbird »

-WOUTER- wrote:Dat zei ik enkele jaren terug ook Bigbird :lol:

Beide merken zijn goed, alleen zijn er sommige machines die teleurstellend zijn en dan is het best eens handig om een kijkje in de keuken van de buren te nemen en er je voordeel mee te doen :wink:

En het is niet zoals bij vrouwen dat die andere zagen dan moeilijk gaan doen hoor.....dus daar hoef je niet bang voor te zijn :wink:
oww ja dat weet ik ook echt wel dat husq zeker goed spul is heb er ook mee gewerkt hoor maar kan gewoon echt niet wennen aan de kleur en uiterlijk van de machines.
en ik heb erg veel van stihl ongeveer 20 machines dus ja ik ben er echt verslaafd aan, en er zal binnenkort ook weer een accuserie van stihl bij mij binnenkomen om me machinepark te verrijken
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

:D
- climb fast, move slow -
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Het verdict over de vastloper.
Correcte brandstof gebruikt (kon men zien omdat de zuiger maar aan één zijde was aangetast) maar blijkbaar kan motomix niet tegen de hoge temperaturen die Husqvarna produceert. Blijkbaar lopen de machines regelmatig vast met motomix boven de 170 graden. Dit zou getest zijn in de testomgeving die Aspen heeft ontworpen. Stihl heeft hier geen last van omdat deze minder toeren maken.

Al bij al blij dat alles terug werkt en toch maar Aspen in de Husq.

Greetz

Tom
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Ok, goed om te horen.

Ik heb zelf ook met zowel motomix als aspen de T540 zagen getest en langdurig beide brandstoffen gebruikt, ik had hier geen problemen mee.
Maar ik weet inmiddels wel dat de smering van Aspen bij hogere temperaturen velen malen beter is dan de andere alkylaat brandstoffen.

Schijnt ook dat motomix een wisselende kwaliteit heeft, wat wellicht tot het vastlopen van je machine heeft geleidt.

Dus lekker aspen in de hoogtoerige motoren :D
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

En lekker Aspen in je neus!

http://www.aspenfuel.co.uk/clean-facts/ ... formation/" onclick="window.open(this.href);return false;
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: vastloper

Post by bungalow »

Tomme wrote:Het verdict over de vastloper.
Correcte brandstof gebruikt (kon men zien omdat de zuiger maar aan één zijde was aangetast) maar blijkbaar kan motomix niet tegen de hoge temperaturen die Husqvarna produceert. Blijkbaar lopen de machines regelmatig vast met motomix boven de 170 graden. Dit zou getest zijn in de testomgeving die Aspen heeft ontworpen. Stihl heeft hier geen last van omdat deze minder toeren maken.
Dat klinkt wel als een Aspen commercial; waarschijnlijk heeft de dealer bij aflevering de carburateur verkeerd (te arm) afgesteld. Vastlopers ontstaan altijd door te weinig smering als gevolg van te arm mengsel of door te weinig 2-takt olie in de brandstof. Hierbij is altijd de zuiger aan de uitlaatkant aangetast.
In de gebruiksaanwijzing van de kettingzaag staan altijd de L & H instellingen van de carb voor het 'inrijden' van een nieuwe zaag. Deze instellingen zijn iets rijker dan normaal. Na ca 10 tankvullingen kan de zaag dan op het maximale toerental worden afgesteld.
Tomme
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 06 May 2013, 11:01
Location: Antwerpen

Re: vastloper

Post by Tomme »

Het betreft een autotune dus niets af te stellen aan een carburateur. De eerste 3 à 4 tankbeurten waren aspen zonder problemen, daarna motomix (waar ik met mijn stihls nooit problemen mee heb gehad) met het gekende resultaat. Husqvarna maakt gewoon hogere toeren en een produceert hogere temperaturen. Aspen heeft dit trouwens ook uitvoerig getest met publiek erbij. Tijdens deze tests bleek ook dat motomix geregeld vastliep.

Van mij mag je er over denken wat je wil maar ik gooi in de toekomst toch alleen maar aspen in mijn Husqy.
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: vastloper

Post by bungalow »

ok, was in de war met de eerste vastloper in dit topic, niet goed gelezen.
Volgens de Stihl propaganda heeft Aspen weer een te hoog biobrandstof gehalte waardoor aanslag in het krukashuis mogelijk is en/of vastlopers. Er zijn natuurlijk ook wat commerciële belangen gemoeid met 4 euro per liter.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: vastloper

Post by -WOUTER- »

Ik heb met de nieuwe aspen getest en een beeld van diverse zagen qua cilinder en zuiger is gemaakt dmv een endoscoop camera.

Dit beeld is vastgelegd bij divesre zagen van me en de meeste draaiden oo dat moment op motomix.
Diverse zagen hebben een duidelijke aanslag op de zuiger die bij de inlaatpoort netjes spoelpatroon heeft en richting de uitlaatpoort gewoonweg pikzwart is.

Na enkele weken op aspen te hebben gedraaid is weer een endoscoop opname gemaakt en is het beeld aanzienlijk veranderd. De zwarte aanslag is nagenoeg weg en cilinder en zuiger zijn aanzienlijk schoner ! Ik ben bij beide onderzoeken erbij geweest en heb een en ander zelf kunnen constateren.

Dus dat aspen meer aanslag zou geven in de cilinder spreek ik uit eigen ervaring zwaar tegen !

Verkondig geen zaken die je niet weet of die je niet zelf hebt ervaren !
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: vastloper

Post by treespotter »

Volgens mij is het aandeel biobrandstof in Aspen nul! Zero, helemaal niets. Aspen is gemaakt van vloeibaar gemaakte gassen uit het hoogste meest schone gedeelte van het raffinage proces. En bij mijn weten gebruik Motomix ook ongeveer dit zelfde proces. Olie en mengverhouding verschillen.
Mr. Chainsaw
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 04 Feb 2014, 17:55

Re: vastloper

Post by Mr. Chainsaw »

ALS het zo zou zijn dat machines vastlopen op het zij Motomix, het zij Aspen, dan zouden er toch duizenden machines vastlopen in Europa en USA?

Gebruik zelf al jaren Motomix, nooit problemen.
Angenendt
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 03 Jun 2013, 14:42

Re: vastloper

Post by Angenendt »

U dealer heeft u verkeerd geïnformeerd. Als er schade aan de uitlaatkant zit dan is dit een teken van oververhitting. Als je te schraal smeert is de schade aan de zuiger altijd aan de inlaatkant als eerst te zien, maar meestal helemaal rondom de zuiger. Nooit alleen aan de uitlaatkant. Deze zaag liep dus te hoog in toeren.
bungalow
Nieuw
Nieuw
Posts: 14
Joined: 02 Sep 2013, 22:30

Re: vastloper

Post by bungalow »

Angenendt wrote:U dealer heeft u verkeerd geïnformeerd. Als er schade aan de uitlaatkant zit dan is dit een teken van oververhitting. Als je te schraal smeert is de schade aan de zuiger altijd aan de inlaatkant als eerst te zien, maar meestal helemaal rondom de zuiger. Nooit alleen aan de uitlaatkant. Deze zaag liep dus te hoog in toeren.
De zuiger loopt aan waar deze het warmst wordt en dat is vrijwel altijd aan de uitlaatkant. Ik ben nog geen groeven aan de inlaatkant als gevolg van een warmloper tegengekomen.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: vastloper

Post by boomgnoom »

Tamil wat had jij nou over regenjassen? :lol: :lol:
leg uit !!!!!!

het zelf meng verhaal is gewoon niet constant genoeg , de akylaat shakes zijn dat wel
en hoofdpijn kun je ook krijgen als je teveel drinkt :twisted: :twisted:

nog een voordeel van akylaat , je hoeft alleen maar de vultuit erop te schroeven en hupla je kunt tanken
zelfmengen is als mijn opa deed het zo, mijn vader ook, dus ik ook ,
bezig blijven met een verbeterende technologie en markt , je kijkt toch ook naar nieuwe gordels
en andere carabieners of zigzag als die uitkomen ?
the new age gnome
victim of gnomebashing
Post Reply