het is weer lente

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

het is weer lente

Post by ludovanmil »

Niks nieuws natuurlijk voor de buiten werkende mens..... die weet al lang dat het Lente is.
Maar vandaag trof ik, in een te kappen conifeer, ook het eerste nest met jonge duiven aan.
Dat gaf wat 'gedoe' met de hovenier, waar ik voor werkte en enkele buurtbewoners. Die weten daar 'wel raad mee'.
Dan wordt er vervolgens druk uitgeoefend om het nest eruit te halen en maar ergens anders neer te zetten.
Dat is niet prettig.
Maar ja.....dat doe ik dus niet ! :|
Dan is echt niet iedereen tevreden, ook al is er ook altijd wel een enkele sympathisant.
Maar tegenwerking of niet, wat zo fijn is dat ik me daar zelf zo goed bij voel ! :)
Zeker als, na de deels uitgevoerde (zaag-) werkzaamheden daar omheen, na de koffie de duif weer op het nest komt om de jongen te voeren.
Ben benieuwd hoe een ieder daar mee omgaat.
En wat zou je doen als een bijdehante klant de ladder opgaat en het nest pardoes weghaalt ?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: het is weer lente

Post by treespotter »

Net als jij Ludo.
Drie weken geleden een conifeertje getopt in een achtertuintje.
Met de klant een lijntje afgesproken tot waar de top eruit zou gaan.
Naar boven en uiteindelijk het boompje toch maar anderhalve meter hoger gehouden.
Klant blij, ik blij en de turkse tortel zat vijf minuten later ook weer blij op de twee eitjes.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: het is weer lente

Post by Bouke »

Wij laten een boom met een bewoond nest er in ook altijd met rust.
Kan altijd later nog weg gehaald of gesnoeid worden.
Heb ook nog nooit mee gemaakt dat de klant zelf wel even het nest weg ging halen.
awsniper24
Nieuw
Nieuw
Posts: 32
Joined: 03 Mar 2013, 20:08

Re: het is weer lente

Post by awsniper24 »

Ken jou niet persoonlijk Ludo, en je hebt al een paar keer op mijn kap gezeten. :)2 Maar als ik dit lees niets dan respect. Bescherm de dieren tegen de beesten.
User avatar
Joosteboom
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 09 Dec 2012, 15:09

Re: het is weer lente

Post by Joosteboom »

In het verleden is het me overkomen dat ik dacht de boom goed te hebben geïnspecteerd, om vervolgens de takken tot op 9 meter te hebben verwijderd en dan bij de familie duif naar binnen te kijken. Slordig....

Dus helemaal mee eens, dit is iets wat mij ook ieder jaar weer bezig houdt, en ik ben wat coniferen betreft tot de conclusie gekomen ze standaard maar te laten staan tot september. Klantje mogelijk wel weg tegen die tijd, maar zo voelt het wel beter.

Overigens heb ik de hele winter voornamelijk loofhout gekapt en gesnoeid, géén conifeer te bekennen en nu de zon even schijnt wordt ik overstelpt met aanvragen voor coniferen. Ik zou de mensen in het najaar wel willen waarschuwen niet tot in de lente te wachten, maar hoe?
Post Reply