Aanschaf nieuwe basis set

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
babyface
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 24 May 2009, 14:09

Aanschaf nieuwe basis set

Post by babyface »

Beste mede treehuggers

Ik zal me eerst ff voorstellen voor als ik dat nog niet gedaan had.
Ben vincent heb een paar jaar bij pius floris a'dam gewerkt. 1 keer mee gedaan met lb in Culemborg 2009. ( top tijd met voetlocken van 6 min nog wat.)

Nou ben ik een paar jaar uit het prachtige vak, maar wil nu in sport vorm weer de boom in.(klimmen)
Nou de vraag wat moet ik allemaal aanschaffen voor een basis setje, en bij deze weg vraag ik om feedback want geld kan maar 1 keer en klimspullen kan je niet terug brengen dus wil het 1 keer goed doen.
Ik heb een lijstje gemaakt en graag hoor ik aanvulling erop.
1. Klimlijn zelf dacht ik aan een samson speedline 50meter 2 ogen
2.2 maal isc gecko triple lock. Deze keuze omdat bij pius ook gebruikte.
3. 2 maal isc mini gecko
4.edelrid cambiumsaver roka-e 120 cm. Met balletje
5. Klimgordel. Ik twijfel daarmee tussen de weaver(ervaring mee) en edelrid tree core. Geen ervaring maar lijkt mij het meest bij mij te passen.

Graag hoor ik aanvulling, ik benadruk erbij wil het als sport doen niet voor werk. En welke winkels raden jullie me aan? Kom uit de omgeving enkhuizen.

Vriendelijke groet. Vincent
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by boomverzorgingbruno »

voor de cambiumsaver zou ik gaan naar een type verstelbaar en met poullie dat klimt net wat fijner.
laat een oen niet zomaar doen !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by enricovanwees »

Kom dan een keer de dijk over, een winkel van safetygreen zit in Lelystad en ik wil je er best wel mee helpen.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by treespotter »

enricovanwees wrote:Kom dan een keer de dijk over, een winkel van safetygreen zit in Lelystad en ik wil je er best wel mee helpen.
Top!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by Tamil »

Hoi Vincent, lang geleden maar volgens mij heb ik nog met je gewerkt!?
Ik zou je afraden Gekko's aan te schaffen, omdat deze binners slecht zijn te combineren met relatief nieuwe klim materialen, zoals de zigzag, bijna alle DMM en Petzl producten. Met O binners of HMS Karabiners kan je eigenlijk alle kanten op :wink:

Bij mijn weten heeft Safety green nog steeds 1 vestiging en die zit in Heumen.

Maar het is zeker eens de moeite om naar een goede dealer te gaan en verschillende klimgordels, lijnen, cambium savers etc. met elkaar te vergelijken.

Ps, bij de LB zijn nog veel vrijwilligers nodig, en er valt waarschijnlijk voor jou nu weer veel te leren op het gebied van klimmen en materialen van nu.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by treespotter »

Tamil, in de polder zit een bedrijf wat door Safetygreen wordt bevoorraad.
babyface
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 24 May 2009, 14:09

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by babyface »

Bedankt voor de reacties.

Bij welk bedrijf is dat? Zou graag een keer langs komen om te kijken.

De cambiumsaver roka-e heeft katrolletjes/rolletjes in de ringen maar is niet verstelbaar, wat wel een goed punt is om over na te denken.

En Tamil dat zou best kunnen dat je met me samen heb gewerkt.
Zou graag als vrijwilliger komen, maar dat gaat helaas niet. Ik ga wel proberen om de 2de dag als toeschouwer te komen kijken.

En een andere vraag is 50 meter met 2 ogen slim om te nemen of raden jullie korter aan?

Dank en groeten
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by treespotter »

Als jij van plan bent om een topanker te plaatsen op 27 meter hoogte dan is een lijntje van 50 aan te raden, maar hoevaak denk je dat werkelijk te gaan doen?
De Roka is een relatief zware friction saver en kwetsbaar. Door zijn eigen gewicht is het zinvol om hem altijd met een werplijn af te laten dalen. Het zou toch zonde zijn dat hij te pletter zou slaan op de eerste de beste stoep.
Maak je niet te druk om om rolletjes of katrolletjes. Het is echt niet zo dat je een onmogelijke weerstand ondervindt van een ringen friction saver. Die dingen werken prima en zijn bomb proof.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by enricovanwees »

Ik gebruik meestal mijn 37 mtr, zelden 45. Verstelbare cambium met ringen en id Tamil die O biners zijn heerlijk. Kijk eerst bij http://www.safetygreen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; maak een lijstje en dan http://www.nieuwstad.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor een afspraak bellen en vragen naar Roel Rugenbrink, wat er niet is is snel besteld en vaak binnen enkele dagen binnen. Je mag ook eerst bij mij langs komen om te kijken en wat te testen in Lelystad, ook in de avond.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
babyface
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 24 May 2009, 14:09

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by babyface »

Bedankt voor de hulp en handige tips en adviezen.

Helaas gaat het op het moment aanschaf niet lukken, maar vast oriënteren voor als het wel mogelijk is. Ben blij dat een dealer voor mij in de buurt zit.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanschaf nieuwe basis set

Post by treespotter »

Zaterdag van Houten onderweg naar een klus in Friesland kwam mijn maat ineens tot de conclusie dat hij zijn zaagbroek was vergeten.
Even in Lelystad van de weg af in de hoop dat er om half acht al iemand aanwezig was bij De Nieuwstad.
Het bordje "Open" uitnodigend op de deur en warempel, dit was geen vergissing.
Vriendelijk geholpen en met een mooie Stihl Advanced zaagbroek zijn wij weer verder gereden naar de klus.
Post Reply