Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Jerom
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 17 Sep 2015, 13:14

Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Post by Jerom »

Hallo boomknuffelaars,

Ik gebruik momenteel een kleine elektrische hakselaar (plet-wals systeem, 2500 W) om takjes te snipperen.

Ik heb een tuin met een 20-tal bolacacia/catalpa's, een aantal knotwilgen, laagstam fruitbomen, een treurbeuk en lindeboom, wat vlinderstruiken en een vlindertuin (en een lange beukenhaag). Elk jaar levert dit een hoop takken die ik wil snipperen. Alles groter dan 3 à 4 cm zaag ik in stukken wat dan dienst doet als brandhout.

Mijn huidige hakselaar raakt hier wel door (behalve bij veel groen) maar dit neemt tamelijk wat tijd in beslag. De snippers die ik nu heb zijn eerder blokjes, deze mogen wat kleiner om beter de bodem te kunnen bedekken. Vandaar mijn zoektocht naar een andere machine. Ik prefereer elektrisch (230V) omdat de hakselaar soms mee moet in de koffer van de auto (ik haksel soms ook bij mijn ouders). Ik wil ook op zondag hakselen (lawaai) en er zijn voldoende stopcontacten in de buurt.

Mijn huidige top 3 is volgende:
1 Caravaggi BIO 50 E - volledig metaal, grote invoer, 1 mes met 6 klepels (messen), uitwerp met richter
2 Eliet neo 2 - volledig plastic (excuseer kunststof-composiet), 12 messen, opvang in plastic bakje
3 Jo Beau E100 - metaal/plastic, kleine vernauwde invoer, trommel met 2 messen, uitwerp met richter

Ik heb op dit forum al veel geleerd/gelezen over grote hakselaars: Jo Beau M300, R-Go CV, eliet pro 2000, Haecksler, ... dus ik hoop niet onmiddellijk afgeschoten te worden met het klein pruts die ik hier voorstel. Ik haksel frequent, dus huren vind ik geen optie.

Wil iemand me helpen bij mijn keuze?
Gelijkaardige alternatieven zijn natuurlijk welkom :)

Alvast bedankt!
Jerom.
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Post by Gertdc »

Tot nu toe nog niet echt veel goeds gehoord over Caravaggi...
Andere 2 zijn uiteraard top-merken...
Jerom
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 17 Sep 2015, 13:14

Re: Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Post by Jerom »

Bedankt Gertdc voor je antwoord !

Kan je iets meer zeggen over de negatieve punten van de Caravaggi?

Welke hakselaar stel je voor? Als een benzine motor echt veel beter werkt, wil ik afstappen van mijn voorkeur voor een elektrische motor.
Belangrijk is dan wel dat ik de hakselaar kan demonteren in draagbare stukken om deze op en af een trap te dragen.

Qua prijs hoopte ik niet meer dan €2000 te moeten neertellen. Maar ja, je koopt zoiets maar 1 keer zeker 8)
Onlangs zag ik in de etalage een Jo Beau M200 en een Caravaggi Bio 90 (de in- en uitvoer is demonteerbaar). Lijken me serieuze machines maar waarschijnlijk een beetje overkill om mijn takjes te snipperen?

Laat maar horen wat jullie zouden doen.

Jerom.
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Post by Bouman »

Hoi Jerom,

Ik heb zelf een beetje ervaring met de Eliet Neo2. Op zich wel een aardige machine, leuk voor in de tuin, neemt niet veel plek in de schuur en kan zo in de kofferbak mee. Mijn eigen mankement is dat ik er steeds dikkere takken (4 á 5 cm) steeds sneller in ging stoppen, waardoor deze vastliep. Maar makkelijk uit elkaar te halen en daarna weer verder. Voor het werk wat jij beschrijft kan ik zoiets wel aanbevelen, zolang je geen haast hebt!

Als je er wat gang achter wilt, dan zou ik toch wel naar een benzinemodel kijken. Maar die gaan weer minder makkelijk mee in de auto (tenzij je een busje of aanhanger hebt). Naast de gevestigde merken (Jo Beau, Haecksler, R-go, etc.) zijn er ook vergelijkbare machines te koop. Ik snipper zelf bijvoorbeeld met een GTM 1300 die qua model vergelijkbaar is met de Haecksler.

Groeten, Garth
gijsmondria
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 29 Nov 2015, 18:36

Re: Aankoopadvies elektrische hakselaar.

Post by gijsmondria »

Zelf ervaring met de Caravaggi BIO 80 gemotoriseerd. En dat was geen succes. Ik heb hem gebruikt op een zorgboerderij waar wij kleine takken en groente en fruitafval wilden versnipperen. De 80 heeft 2 invoer mogelijkheden, de invoer voor takken is veel te smal, zeker bij een tak met zijtakken, fruitbomen, blijft het haken, en moet je met je arm in de veel te lange en smalle trechter. De klepelfunctie, is ook geen succes, hij heeft moeite met een boerenkool, en kleine takken slaat hij er te snel door waardoor ze uit je hand gerukt worden. En de takken er ongesnipperd er weer uit vliegen.
Post Reply