Wat is dit?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Wat is dit?

Post by callum-aan »

Beste Collegae,

Op de foto die ik heb bijgevoegd is, in mijn ogen, een bijzondere jaarringen structuur te zien. Weet iemand hoe dit zit? Of hoe ontstaat dit?
Doorsnee is 9 cm.

Zal ik zeggen wat voor hout dit is? Of willen jullie raden. Ik zou het niet weten vanaf een foto. Maar als iemand het weet vindt ik dat heel knap

Image
Image

Extra grote fotos op
http://www.pksboomverzorging.nl/img/watisdit1.jpg
http://www.pksboomverzorging.nl/img/watisdit.jpg
Me transmitte sursum Caledoni!!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Wat is dit?

Post by -WOUTER- »

Het doet mij heel veel denken aan de boomvarens die ik in nieuw-zeeland heb gezien.
maar kan evengoed een palm o.i.d. zijn.

ben benieuwd wat andere aan opties geven.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Mooie foto, Paul!

Ik zal een klein hintje geven: deze "boom" kan niet op eigen "been" (stam) staan. :wink:

Wat ik zelf graag zou willen weten, is waar die drie grijze ringen door zijn gekomen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

De kleur op de foto is niet helemaal goed. De kleur lijkt op dat van een Robinia. Maar dat is het natuurlijk niet.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Uhm , Slangeden!? :?

En dat de dikke jaarringen zijn ondstaan door overmatige hars produktie naar de laatste jaarring door infectie,snoeien, vorst, o.i.d

Maargoed, het is natuurlijk maar wat uit de lucht gissen van een plaatje!

Ohja pietje die boom die niet op "1 zwarte stam" kan staan zou het ook goed kunnen zijn!

Ben wel erg benieuwd naar alle andere opties!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:Ohja pietje die boom die niet op "1 zwarte stam" kan staan zou het ook goed kunnen zijn!
:? Gij spreekt in raadselen... :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Pietje wrote:
Ik zal een klein hintje geven: deze "boom" kan niet op eigen "been" (stam) staan. :wink:
Jij niet dan :D
wim
Nieuw
Nieuw

Post by wim »

is het een klimplant, blauwe regen misschien de latijnse naam ken ik (nog)niet :?
Heb ook oit zoiets tegen gekomen en dat was bij een blauwe regen die was nog dikker en had ook zo van die dikke lijnen precies of de schors overgroeit is.
wim
Nieuw
Nieuw

Post by wim »

Wisteria :?
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Klopt. Deze blauwe druif heeft een acacia bijna (of misschien wel helemaal) het leven gekost.

Maar die jaarringen daar ging mijn vraag eigenlijk over, hoe komt dat.

Paulo
db.
Nieuw
Nieuw

Post by db. »

Heb je vergelijkings materiaal van een wisteria met andere jaar ringen ?
En zo ja weet je de plaatsing achtergrond van beidde ?

Ik heb zelf een Wisteria jaren lang laten groeien over een zestal balkons en tot 4 verdiepingen hoog. Hij is nu boven arm dik en gesnoeid. Tot ongeveer 3 meter. Hij kan op zich zelf staan indien je bloemsporen gaat vormen en een kleine minimale kroon maakt. maar ik heb hem voor de zekerheid toch maar verankerd aan muur aan de top

Ik ben overigens nu wel benieuwd naar de ringen van mijn Wisteria.
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Ik ben ook benieuwd naar de jaarringen in jou Wisteria :evil: Maar je gaat me vast geen schijfje laten zien?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De twee grijze ringen zijn volgens mij zogenaamde wall 4/Barrierezones aangemaakt na een schade van buitenaf. Hiermee offert het organisme zijn binnenste op om er voor te zorgen dat een eventuele aantasting van de kern niet door kan groeien naar buiten toe.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Hoe dik is deze schijf eigenlijk? Mijn eerste indruk is dat de grijze ringen de echte jaarringen zijn , en de dunne ringen de zg. "schijnjaarringen", maar dat zou betekenen dat deze wisteria maar 3 jaar oud is. (deze schijf althans).
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

een centimeter of 8 a 9 doorsnee.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Als ik dan de dunne jaarringen probeer te tellen, dan kom ik op ongeveer 30-35 .Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat dit schijfje van 8-9cm dan zeker 30 jaar oud is.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Het is geen boom Ivo. Het is een blauwe regen. Dan geloof ik zeker dat die dertig jaar correct is voor zo'n 'dun' stammetje.
Trouwens, ik ben dit voorjaar weer volop bomen aan het planten geweest en daarvoor gebruik ik 120 cm onbehandelde boompaaltjes. Ik verbaasde mij er soms oven hoe oud die dunne dingen waren. Één van die dingen was 10 cm diameter en 55 jaar oud :shock: Ik geloof nooit dat die Klootmaaraanja die ik eraan vast gezet heb ooit zo oud zal worden :lol:
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

kan best kloppen wat je zegt Wolter,Als ik weer eens hedera uit een boom mag trekken, (leuk werk.... :( ) dan sta ik er ook wel eens van te kijken hoe dik hedera kan worden, en dan zijn de jaarringen bijna niet te tellen. Nou weet ik niet of blauwe regen een snelle groeier is,maar nou weten we nog niet wat die ringen zijn, toch?? :?:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik blijf toch bij mijn wall 4 voorstel (weefsel gevormd na beschadiging ter bescherming van het nieuw te vormen jaarringen).
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Ik heb het er met Andre van Lammeren (van de WUR) over gehad en kreeg het volgende antwoord. Ik moest het wel een paar keer lezen voordat ik begreep wat er stond :wink:

Het verschijnsel bij Wisteria is bekend. De structurele variabiliteit bij vele Leguminosae is groot, zo ook bij Wisteria . Kringporig met duidelijke jaargrenzen tot verspreidporig zonder groeigrenzen.

Wel zijn er natuurlijk soort's kenmerken (ingesloten floëem vaak, stralen 4- tot 6-rijig, enkelvoudige vat doorboringen, vaten met spiraalvormige verdikkingen, lengte parenchym met etagebouw) en wordt er vaak aan het eind van de groeiperiode een tangentiale laag gevormd met uitsluitend libriform (geen vaten en parenchym). Het laatste is waarschijnlijk ook te zien op de foto, hoewel nogal onregelmatig.

Gr Paul
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Zou het voor André ook mogelijk zijn om ECHT antwoord te geven zonder nog meer vragen te creëren? :lol: Hij is een wetenschapper hè. Dan zal het antwoord wel nee zijn :roll:
Post Reply