high die ha die ho

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

high die ha die ho

Post by Mike »

Hallo allemaal,

Zal mezelf even in het kort voorstellen.

Mijn naam is Mike, 24 jaartjes oud. woonbaar uit Zuid-Limburg en ben werkzaam als bouwkundig tekenaar bij een teken bureau.
Heb een afgeronde MBO niveau 4 en doorstroom HBO bouwkunde in mn "pocket" en heb eigenlijk altijd al affiniteit met hout(bewerking) gehad.

De reden dat ik mezelf hier aangemeld heb is voor het volgende;
Een half jaar geleden zijn hier 2 oude kersenbomen gekapt door mensen zoals jullie, ervaren zagers/klimmers.
Toen ik interesse omtrent het klimmen/zagen toonde t.o.v de boomchirurgen werd ik uitgenodigd om een 2 tal zaterdagen met 1 team mee te lopen, zo gezegd, zo gedaan.
Dit sprak mij erg aan, sindsdien ben ik het internet af aan het speuren geweest naar een basis cursus klimmen en gebruik van de kettingzaag.
Blijkbaar is deze tak van sport/werk nog niet helemaal vastgelegd door google en zijn cursus centrums ed. vrij moeilijk te vinden.

Dus bij deze meteen een vraag, wie o wie weet een opleidingscentrum in het zuiden des land (limburg) waar ze boomklim lessen, veiligheid voor jezelf en anderen, zaaglessen etc geven?


Groetjes,

Mike
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: high die ha die ho

Post by densmee »

zaagcursussen verzorgen wij maar dan moet je maar even een pb sturen.

basis klimcursus kan bij de helicon in eindhoven geloof ik
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: high die ha die ho

Post by treespotter »

Kijk hier maar eens Mike.
http://www.helicon.nl/mbo/content.jsp?objectid=18341
Je zal toch echt even moeten reizen.
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

Re: high die ha die ho

Post by Mike »

Reizen is voor mij vrijwel geen probleem, echter moet ik dit wel kunnen combineren met mijn huidige baan.

Op het moment zit ik 40 uur per week op kantoor achter de tekentafel (lees AutoCAD) wat me erg tegenzit, aldoch ik graag teken!
Vooral het zitten zit me op het moment dwars, er moet meer bewogen worden!

Het zou mooi zijn als ik mijn huidige baan zou kunnen afwisselen met 3 dagen kantoor en 2 dagen "fieldwork" / "opleiding".
Het is niet zo dat ik 150kg weeg en geen ruck uitvoer. (I got stuck at 65kg)

Vanwaar mijn inspiratie, Mijn Opa heeft vroeger op de begraafplaats van Imstenrade gewerkt en het "bos" onderhouden, mijn (helaas overleden) vader is daar opgegroeid. Mijn Opa (86) spreekt al een jaar of 2 over schande hoe ze met het bos omgaan. Er liggen op het moment bomen over voetpaden waar normaal wandelaars over lopen.
Er zijn zelfst situaties welke ik verafschuw, dode bomen welke over drukke (main) wandel paden heen hangen. Dode bomen welke over picknickplaatsen hangen en dergelijke.

Enig idee waar ik dit kan aankaarten ? (kom nu niet met "de boswachter")

Groetjes,

Mike
andijo
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 25 May 2008, 19:08
Location: vijlen

Re: high die ha die ho

Post by andijo »

de grond is eigendom van de gemeente Heerlen, maar het is in een of ander ingewikkelde formule onder verdeeld bij Natuur Monumenten, dus toch als nog de boswachter aanspreken. :?

je mag ook de gemeente bestoken met mail of bellen meerdere keren per week 0455604000,er zijn enkel meerdere ambtenaren die het ook anders willen alleen nog onder die moeilijke constructie uitkomen. :!:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: high die ha die ho

Post by treespotter »

Mike wrote:Er zijn zelfst situaties welke ik verafschuw, dode bomen welke over drukke (main) wandel paden heen hangen. Dode bomen welke over picknickplaatsen hangen en dergelijke.

Enig idee waar ik dit kan aankaarten ? (kom nu niet met "de boswachter")

Groetjes,

Mike
Bij jezelf en die oude opa van je (niet persoonlijk bedoeld).

Wees blij dat in veel van de parken van tegenwoordig weer een omslagpunt bereikt is.
Op elke hoek van de straat staat wel ergens een waarschuwingsbord.
Voor elke scheve stoeptegel staat wel iemand in de rij om tegen de gemeente een rechtzaak aan te spannen.
Heeft iemand blad of een tak op de weg zien liggen dan wordt de gemeentelijke website bezocht om een 'klachtenformulier' in te vullen zodat een gemeentemedewerker hem kan komen verwijderen.
Wees blij met dode bomen in een park. Deze zorgen (ook al is het minimaal) voor een beter microklimaat in de stad. Ook al zie je niemand lopen, neem van mij aan dat zelfs die dode bomen worden gecontroleerd door de gemeente.

Beoordeel het volgende eens en ga dan bij jezelf te rade Mike.

Een paar jaar geleden sta ik tijdens een vliegende storm bij de ingang van een park een scheefgewaaide dode berk te vellen. De berk hing niet over het pad, maar als deze in tweeën zou breken dan zouden de bovenste delen van de top wel op het pad terechtkomen.
Achter mij langs loopt een man met zijn hond het park binnen. Als ik hem aanspreek of het wel zo'n goed idee is dat hij op dat moment het bos inloopt krijg ik als antwoord "Waar bemoei jij je mee".
Stel dat deze man een paar honderd meter verderop een dode boom in zijn nek zou krijgen wie is er dan verantwoordelijk. Ik wed dat jij zegt de gemeente. Die hadden de dode bomen moeten opruimen. Toch?
Waar is die eigen verantwoording gebleven?
Bij een zebrapad staat toch ook geen waarschuwingsbord dat wanneer de auto met meer dan honderd kilometer per uur aan komt rijden je maar beter niet het zebrapad kan betreden? Gelukkig niet. Het duurt waarschijnlijk niet lang meer in deze aankomende 'sue' maatschappij.

Om een lang verhaal kort te maken.

In een park staan meer (voor het oog van de leek gezonde) bomen waarvan het zogenaamde schaderisico groter is tijdens een mooie zomerdag dan tijdens een stormachtige dag. Ik zou met mijn Drentse boerenverstand zeggen dat een gemeente tijdens die mooie zomerdag een groot probleem heeft wanneer hier letsel ontstaat, maar wanneer iemand tijdens een storm het in zijn botte kop haalt om in een park te gaan lopen en letselschade oploopt door een omwaaiende dode boom.... Die persoon mag alle revaliatiekosten zelf (dus niet zijn verzekering) betalen wegens onverantwoord gedrag.

Om een kort verhaal nog lager te maken.

Maak je niet zo druk over die mooie dode bomen in een park. Grote kans dat er nu meer leven in zit dan ten tijde dat hij groen was.

Pfieuw :roll: :mrgreen:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: high die ha die ho

Post by Freerk »

[quote="treespotterStel dat deze man een paar honderd meter verderop een dode boom in zijn nek zou krijgen wie is er dan verantwoordelijk. Ik wed dat jij zegt de gemeente. Die hadden de dode bomen moeten opruimen. Toch?
Waar is die eigen verantwoording gebleven?

Pfieuw :roll: :mrgreen:[/quote]

Een paar weken terug hebben we voor de provincie Flevoland zo'n 550 populieren moeten verwijderen langs de weg Dronten-Lelystad (s'nachts). De hele weg afgezet met borden en schrikhekken, alles goedgekeurd door een "bordendeskundige" van de provincie. Komt er vrijdag op zaterdagnacht tegen 4 uur iemand door de bebording heen rijden. Ik zie dit gelukkig op tijd, en adviseer de man om terug te rijden omdat hij anders wel eens een boom op zijn dak kan krijgen met als gevolg een nieuw model auto. (De man had volgens mij ook ietwat teveel gedronken van dat goedje waar ik er ook wel wat van lust op een vrijdagavond, maar dat doet er niet toe) Volgens hem stond er geen bord op de weg. Ik rij voor de zekerheid nog even naar het begin van de omleiding en alles stond nog netjes op zijn plek, met een paar bandensporen door de berm!! Ik vertel dit s'morgens aan iemand van de provincie, en wat blijkt nu? Op het moment dat deze persoon gewond was geraakt, of wij hadden zijn auto beschadigd door het vellen van een boom oid. waren wij aansprakelijk geweest voor de schade!! Dit doordat de persoon in kwestie geen idee heeft wat voor gevaar er dreigt als hij de borden negeert!

Hoezo omgekeerde wereld :?
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: high die ha die ho

Post by treespotter »

Ja jongen en zo blijven wij altijd verantwoordelijk (niet dat dat erg is hoor, het houdt je lekker scherp).
Eigen verantwoordelijkheid van medeweggebuikers gaat de komende jaren compleet uit onze maatschappij verdwijnen. Maak je maar alvast op voor je eerste rechtzaak. :roll:

Volgens mij gaan wij hier een beetje off topic.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: high die ha die ho

Post by Freerk »

treespotter wrote:
Volgens mij gaan wij hier een beetje off topic.
Je hebt helemaal gelijk: Welkom Mike en trek je maar niks aan van al die enge verhalen over aansprakelijkhedenen dergelijke. Ga eerst maar lekker leren klimmen, en gan zoveel mogelijk vlieguren maken. Ga ook eens langs bij andere boomverzorgers, en loop een paar dagen met hun mee. Kun je ook heel veel van leren.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

Re: high die ha die ho

Post by Mike »

Hoi allemaal,

Wij komen al vanaf onze geboorte in het Imstenrader bos, de afgelopen 10 jaar hebben wij dat bos echt achteruit zien gaan.
Vroegah, toen wij als kind ( 8 / 12 jarige) in het bos speelden zagen wij al dode takken in bomen. Die zitten er nu nog, ze zijn alleen nu zo afgetakeld dat ze bij een zuchtje wind naar beneden kunnen vallen. (of ze steunen al op ondergelegen takken)
Mijn familie heb ik bepaalde paden afgeraden om te bewandelen (ja ook sommige geasfalteerde paden!)
Tegenwoordig liggen er ook dikke omgevallen bomen over paden heen waar menig mens wandelt. Het is zelfs al zo gek geworden dat ik mensen met beugelzagen aan de gang heb gezien om de paden weer begaanbaar te maken. Volgens die personen lagen die bomen al dik 2 maanden over de paden.
Wij, jonge gezonde mensen stappen er zo overheen, alleen het oude beestje(hond) van 12 jaar oud niet, die moet je optillen. Lekker is dat, als hij/zij vol modder zit :oops:
En dan heb ik nog niet gesproken over de oudere mensen wat er wandelen.
Maar dat terzijde, mijn beklag heb ik bij de gemeente Heerlen en de boswachter neergelegd.
Verder zal ik jullie daar ook niet meer me lastig vallen :D

@ Freerk & Treespotter;
Zulke mensen zou je toch #$%^&* (de nek om willen draaien)

Afgelopen week heb ik bij Inverde het cursus boekje over 2009 aangevraagd, maar wat een breed aanbod van cursussen hebben die!
Fenomenaal gewoon.
Heeft iemand ervaring met de cursussen van Inverde en kan mij het e.e.a aanraden omtrent het klimmen / snoeien zoals ik in mijn 1e post omschreven heb?
Wie o wie weet (toevallig) of er nog instituten dichter bij huis zijn (regio Parkstad) waar ze hetzelfde geven ?

Bij deze wens ik jullie alvast een prettig en veilige werkweek toe.

Time to fish :mrgreen:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: high die ha die ho

Post by treespotter »

Mike wrote:Het is zelfs al zo gek geworden dat ik mensen met beugelzagen aan de gang heb gezien om de paden weer begaanbaar te maken. Fenomenaal gewoon. :mrgreen:
Heerlijk toch die zelfredzaamheid :lol:

:oops: Zo zie je maar dat je ook te vluchtig kan lezen Mike. Ik zie nu ineens staan dat het hier om Heerlen gaat :oops: Ik dacht toch echt dat je het over HAArleM had. Ik wist namelijk zeker dat daar regelmatig boomveiligheidscontroles op het programma staan (dit was één van de gemeentes die dit soort zaken als eerste op orde had).
Mike, er blijven altijd gemeentes waar eerst echt iets vreselijk mis moet gaan voordat er geld voor boomonderhoud/-onderzoek vrijgemaakt zal gaan worden.
andijo
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 25 May 2008, 19:08
Location: vijlen

Re: high die ha die ho

Post by andijo »

Wolter, Het Aanbos is formeel niet van de Gemeente!!!

Mike, Bel eens met het citaverde college Heldevierlaan , vragen naar Ceril Lenvers.

Gruss JOHN
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

Re: high die ha die ho

Post by Mike »

treespotter wrote:
Mike wrote:Het is zelfs al zo gek geworden dat ik mensen met beugelzagen aan de gang heb gezien om de paden weer begaanbaar te maken. Fenomenaal gewoon. :mrgreen:
Heerlijk toch die zelfredzaamheid :lol:

:oops: Zo zie je maar dat je ook te vluchtig kan lezen Mike. Ik zie nu ineens staan dat het hier om Heerlen gaat :oops: Ik dacht toch echt dat je het over HAArleM had. Ik wist namelijk zeker dat daar regelmatig boomveiligheidscontroles op het programma staan (dit was één van de gemeentes die dit soort zaken als eerste op orde had).
Mike, er blijven altijd gemeentes waar eerst echt iets vreselijk mis moet gaan voordat er geld voor boomonderhoud/-onderzoek vrijgemaakt zal gaan worden.
Dat kan gebeuren treespotter :shock:

Ondertussen heb ik verschillende brieven naar de gemeente Heerlen, boswachter en naar nog een instantie (kom ff niet meer op de naam komen) geschreven en heb tot heden nog geen reactie terug gekregen.
Dat zou ik toch wel mogen verwachten na ~1 maand :mrgreen:
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

Re: high die ha die ho

Post by Mike »

andijo wrote:Wolter, Het Aanbos is formeel niet van de Gemeente!!!

Mike, Bel eens met het citaverde college Heldevierlaan , vragen naar Ceril Lenvers.

Gruss JOHN
Bedankt John,

Heb contact gezocht met Ceril en hij heeft me aan een gepast programma geholpen zodat ik mijn huidige baan + opleiding kan combineren.
En we doen niet aan avond school :shock:

Groetjes,

Mike
Post Reply