Taxus stof

Alles over veiligheid en bescherming
Post Reply
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Taxus stof

Post by Tamil »

Toen ik hier op de site het stukje plakte over het nieuwe zaagblaadje van Jeroen Campagne, las ik eens wat rond op het carving forum.
Toen kwam ik dit tegen, en vond het wel van belang hier ook te plaatsen!

Ik heb hier zelf ook wel ervaring meegehad maar dan dat er wat zaagsel in mijn broekzakken terecht kwam en zo ook in mijn shagbuiltje, ik moet zeggen dat het voor de experimenterende types :roll: is af te raden, want je houd daar dus een nacht misselijkheid en hoofdpijn aan over :( !

http://www.carvingtoolshop.eu/forum/index.php?topic=4.0
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Taxus stof

Post by Tamil »

Ohja en kijk ook maar eens op de lijst die er bij staat!

Van beuk, fijnspar, kers etc ga je je dus ook niet echt happy voelen!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Taxus stof

Post by Tamil »

Van daar die taxus,door mn shag :wink: wie weet heb je de goede verhouding :D Nee ff zonder gekheid. Ik ga de volgende keer maar eens in protest als ik naast een snipper machine die stof spuwd in de boom hang!

Hang je daar :mrgreen: :roll: :lol: :lol: :mrgreen: :roll: :mrgreen: :twisted: :lol: :mrgreen:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Taxus stof

Post by treespotter »

Tamil wrote:Hang je daar :mrgreen: :roll: :lol: :lol: :mrgreen: :roll: :mrgreen: :twisted: :lol: :mrgreen:
Hij wel :lol:
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Re: Taxus stof

Post by chestnutnut »

er is wel degelijk een groot verschil tussen het stof dat vrijkomt bij het schuren van droog hout en het zagen (met kettingzaag/lintzaag) van groen hout.
het stof dat vrijkomt bij bewerken met een SCHERPE zaag is veel grover (de diameter is wel honderden malen groter) en de schadelijke gevolgen zijn dan ook navenant kleiner (kleiner contactoppervlak, geraakt veel minder diep of helemaal niet in de longen/huidporiën).
Een extra reden om nooit met een botte zaag verder te werken, maar bij elke beschadiging onmiddellijk te slijpen. zelf heb ik de goede gewoonte om mijn zagen steeds bij te slijpen wanneer ze getankt moet worde.
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Re: Taxus stof

Post by db. »

Heeft iemand die volledige lijst in een mail staan of op pdf ?

Ik krijg hem namelijk niet geheel gekopieerd.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Taxus stof

Post by Joris »

yep,

heb dus deze donderdag steenharde hoofdpijn en misselijkheid ervaren en weet nu waarom!

thx voor de post Tamil!
Mike
Nieuw
Nieuw
Posts: 15
Joined: 26 Mar 2009, 18:57

Re: Taxus stof

Post by Mike »

db. wrote:Heeft iemand die volledige lijst in een mail staan of op pdf ?

Ik krijg hem namelijk niet geheel gekopieerd.
Heb je de lijst ff in excel geïmporteerd.

http://spreadsheets.google.com/ccc?key= ... R3Yyv2jjWA
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Taxus stof

Post by treespotter »

Hé jongens. Volgens mij zijn jullie nu vooral het internet en deze site aan het verzieken.
Door een platform te zijn voor 'dit soort' publicaties zonder bronvermelding zorg je ervoor dat er een heleboel negatieve rommel op het internet komt (maar vooral blijft).
Het zal vast zo zijn dat je van beuk en eik neus en keelkanker krijgt, maar dan wil ik wel weten waarop die aannames gebaseerd zijn.
Het publiceren van deze lijst valt in dezelfde categorie als de publicaties waardoor heel veel meisjes hebben verzuimd om zich te laten inenten tegen baarmoederhalskanker.

Informatie verspreiden is absoluut een goede zaak, maar doe het wel gefundeerd en als het kan met bronvermelding als het om onderzoeksresultaten gaat.
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Re: Taxus stof

Post by db. »

Bedankt
Post Reply