Bout zaaggeleider zit los

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Jan Groen
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 16 Apr 2009, 23:00

Bout zaaggeleider zit los

Post by Jan Groen »

Ik heb van de week een boom klein gezaagd met mijn Dolmar PS-43. Omdat deze nog bijna nieuw is, moest ik de ketting na afloop even opnieuw spannen.

Ik draai de twee moeren aan de zijkant een beetje los, span de ketting en wil de beschermkap aan de zijkant weer vastzetten met de twee moeren. Merk ik dat ik de voorste moer niet vast krijg. Ik draai heel de draadeind uit de machine! M.a.w.: ik weet niet hoe dit kan, want ik heb de moer alleen maar losgedraaid en niet vastgedraaid, maar ik denk dat of die bout is afgebroken of er is iets anders aan de hand (de bout draait niet mee, anders draai je deze niet uit de machine, maar draait hij met de moer alleen maar rond). Is dit (simpel) zelf te repareren?

Het gaat om de in blauw omringde moer / draadeind / bout:
Image
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Thijs »

ik denk dat het allemaal wel mee valt.
bij sthil kun je die dingen vervangen. dus beetje locktite er op en weer vast draaien. je kan het draad ook nog een beetje opruwen maar daar maar daar moet je mee oppassen.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by treespotter »

Vast is vast.
Je hoeft echt niet op de sleutel te gaan hangen om de deksel over de kettinggeleider vast te laten zitten. Maar als het dan toch mis is gegaan dan heeft jou dealer daar wel een reparatiesetje voor. Nieuw tapje plaatsen en de volgende keer niet met zoveel geweld je ketting vast draaien. Je kan niet oneindig doorgaan met nieuwe draad tappen. :wink:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Roel »

Nog een tip over het spannen Jan. Als je klaar bent met zagen en je ketting hangt los, moet je op letten met het spannen, de ketting is warm dus krimpt ook weer wat. Het is beter om de ketting weer te spannen als je hem gaat gebruiken.

gr roel
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Pietje »

treespotter wrote:Vast is vast.
Je hoeft echt niet op de sleutel te gaan hangen om de deksel over de kettinggeleider vast te laten zitten.
Het zou in principe ook een mogelijkheid zijn dat het hier wellicht misschien om een produktiefoutje gaat, en dat die bout gewoon nooit goed in het kunststof heeft gezeten. Bijvoorbeeld omdat er een luchtbelletje in de matrijs zat of zo. Dus dat Jan helemaal niet met zijn volle gewicht is gaan hangen op dat arme boutje...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Jan Groen
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 16 Apr 2009, 23:00

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Jan Groen »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inderdaad niet met mijn volle gewicht op de sleutel gehangen bij het vastdraaien van de bout. Dat is ook praktisch gezien onmogelijk met het korte sleuteltje dat Dolmar bij de zaag leverde. Met een dergelijk kort hefboompje draai je de moer net iets vaster dan met de hand.

En wat betreft het spannen van de ketting: goede tip om dit te doen na afkoeling van de ketting / zaaggeleider / enz. Ik controleer de kettingspanning altijd achteraf en ook vooraf bij de volgende klus. Ik ga dus nooit met een te strak gespannen (door het krimpen) ketting zagen. Wel kan ik 'm dan misschien te iets te strak gespannen opbergen? Ik zorg er altijd voor dat de ketting net niet uit de zaaggeleider kan trekken qua spanning.
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Jan-Sietze »

Volgens mij gebruikt Dolmar draadeinden (?)

Wil je de zaag weer goed hebben dan zou ik
de draadeinden er beide uitdraaien, schoonmaken/ontvetten en er weer indraaien met borgmiddel (loctite).
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by treespotter »

Pietje wrote:Het zou in principe ook een mogelijkheid zijn dat het hier wellicht misschien om een produktiefoutje gaat, en dat die bout gewoon nooit goed in het kunststof heeft gezeten.
Pardon?????
"in het kunststof" Dat zal toch niet echt Pietje. Is dat gewichtsbesparing ten top bij Dolmar?
Jan Groen
Nieuw
Nieuw
Posts: 10
Joined: 16 Apr 2009, 23:00

Re: Bout zaaggeleider zit los

Post by Jan Groen »

Ik denk wel dat de moer waar het draadeind aan de ene kant in vast zit in het plastic gegoten is. Dat is geen gewichtsbesparing hoor.
Post Reply