bliksem inslag in populier

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

bliksem inslag in populier

Post by honda_power »

uit de krant hier in bergen nh

'Alsof er een bom ontplofte !'. Zo omschrijft Hans Haring de bliksem die insloeg in twee oude populieren aan de overkant van zijn woning aan de Kogendijk. 'Ik stond in de huiskamer en had de donkere wolken al aan zien komen. Het begon hevig te regenen en toen kwam die enorme knal. Bij de drie bomen die voor mijn woning in het weiland staan zag ik een enorme vuurbal'. De bliksem sloeg in twee bomen en vernielde één daarvan. Grote stukken hout lagen in een straal van 100 meter her en der verspreid. Hans belde meteen 112, omdat hij bang was dat de bomen op de openbare weg zouden kunnen vallen. De Bergense brandweer kwam ter plaatse en constateerde geen gevaar voor het verkeer. De gemeente zal de bomen verwijderen.

Image

Image

Image

Image
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: bliksem inslag in populier

Post by Freerk »

Komt mij bekend voor. Ik heb een paar weken terug een populier moeten verwijderen met een stam van plm 150 cm doorsnee. Deze was ook door de bliksem getroffen.Stukken hout idd 80 meter verderop, mansdikke takken onder de boom, en aan de buitenkant kon je zien dat deze was opgescheurd tot zo'n 3-4 meter boven de grond, dus inwendig kun je er vanuit gaan dat dit nog verder gaat (beroerd zagen!!!)

Deze boom stond alleen in een weiland langs de weg, en was plm 25 meter hoog, dus het was eigenlijk wel een beetje voorspelbaar dat het een keertje kon gebeuren.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: bliksem inslag in populier

Post by honda_power »

vandaag nog ff wezen kijken en nog wat foto`s gemaakt

Image

Image

Image

Image

andere die geraakt is alleen een spoor over de lengte

Image

Image

Image
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Post Reply