GRCS winch

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

GRCS winch

Post by treespotter »

Deze post is een vervolg op een vraag over de GRCS in een ander onderwerp (over de MS 880).

Het voordeel van deze winch, Kimme, is dat er spanning op een LIJN gezet kan worden.

In het verleden gebruikte ik altijd een Tirfor om scheefstaande bomen te vellen. Het grote voordeel van de Tirfor is het feit dat je iets onder 'grote' spanning kan zetten en houden. Het nadeel is dat het apparaat erg langzaam werkt en dat het werkt met 'zware' staalkabels (20 meter) waaraan mogelijk scherpe haken op de draad zitten.

Het voordeel van de GRCS is dat het werkt met alle soorten en maten lijnen, waardoor het niet meer nodig is om kabel/lijn verbindingen te maken.

Stel, je hebt een boom of tak die om wat voor reden dynamisch moet worden opgevangen maar de 'klap' in de lijn moet minimaal zijn (bijvoorbeeld omdat de ruimte onder de boom of tak minimaal is). Hierbij gebruik je de GRCS als afvangbolder.... Maar voordat je de tak afzaagt hijs je hem eerst gedeeltelijk 'onder spanning'. Door dit op spanning zetten van het afvangsysteem zal de tak niet in de lijn vallen, maar blijven hangen op de plaats totdat hij wordt neergelaten.

Door de grote lierkracht (ongeveer 900 kg) is het mogelijk om takken omhoog te laten vallen om ze daarna direct gedoseerd af te laten zakken.

Het is ook erg makkelijk om boompjes (laat je niet verleiden om te grote bomen te nemen) die niet kunnen vallen op te hijsen i.p.v. te vellen. Als ergens een grotere boom naast een kleine staat en de kleine moet weg, dan hang je een katrol in de grote boom en bind je de vanglijn in de top van de kleine. Je velt dan de kleine boom richting katrol in de grote boom terwijl je de lijn aanhaalt. Hierdoor is het dan letterlijk mogelijk om en boom van beneden naar boven te vellen.

Over dit stuk gereedschap moet je niet te lang nadenken. Koop het zo snel mogelijk. Het voelt het zelfde als een nieuw blaadje zetten op je handzaag. Dan denk je ook telkens weer "dat had ik weer veel eerder moeten doen".

Ik moet je wel waarschuwen. KOOP WEL HET ORIGINEEL.

Let in de foto niet op de helm (of beter het niet dragen ervan). Wij hebben deze GRCS al vele jaren en toen was het dragen van een helm in de boom nog geen issue.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Tirfor versus Winch

Post by Pietje »

Hee Wolter!

Natuurlijk vel ik ook boompjes door ze op te hangen in andere bomen, maar ik doe dat in combinatie met een 15mm polyester (=statische) lijn (kernmantel), een Tirfor 800Kg (kleine boompjes dus!), een afvangacht en een ascender. Met de acht kun je de boom laten zakken, met de Tirfor kun je de 15mm lijn onder spanning brengen (of oplieren: valkerf in de richting van de katrol) door de ascender in deze lijn te zetten, met de staalkabel in de ascender. Naarmate er meer opgelierd moet worden, kun je de ascender steeds naar boven verschuiven, als de acht het gewicht van de boom vasthoudt. (Dit is trouwens ook met een ascender op te lossen). Mooi van de Tirfor is de mogelijkheid onder spanning lijn te geven.

Dit soort "boom-ophang-technieken" zijn geen grapjes, en de prijs van een GRCS winch + toebehoren zijn ook geen grapje. :wink:

Ik denk dat je hiermee moet beginnen met kleine boompjes, en dan is een Tirfor een prima gereedschap. Pas als je het leuk begint te vinden (en ervaring hebt met de krachten die vrijkomen) lijkt me het moment aangebroken om een winch aan te schaffen. Maar dan kan het ook echt leuk worden!

Groetjes,

Peter Simons
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tirfor versus Winch

Post by treespotter »

Pietje wrote:Mooi van de Tirfor is de mogelijkheid onder spanning lijn te geven.
Het mooie van de GRCS is dat het hiermee oooooook kan. Maar je hebt wel gelijk hoor. Als de spanning op de lijn te hoog wordt bij de GRCS, dan wordt het voor de grondman ook wel een beetje spannend. En die spanning heb je niet bij de tirfor. Daar heb je alleen maar inspanning :D
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

HELL YEAHHHHHH!!!

We hebben de GRCS al een week nu en we hebben hem al verdomme 15 keer ingezet. We hebben al jaren ervaring met tirfor en nemen ze alledrie nog altijd mee. Kwestie van als het ECHT zware takken en bomen zijn.
De GRCS is SCHITTEREND!!!Inderdaad weer zo'n geval dat ik al lang had moeten hebben. De grondman zag de leveringsdatum van de winch als een tweede kerstmis... en dat is het dan ook geworden. Vandaag hebben we boompjes en ook bomen gehesen. Dat gaat echt prima. ook volledige populieren boven een huis afgebroken door de takken tegen de stam te trekken. De controle die je hebt met die bolder en die capstan is enorm. Verleden maandag hebben we langs een spoorlijn 30 accacia's geveld en ergens in het midden van de site de GRCS tegen een dikke boom geplaatst en dan van daaruit ze allemaal omgetrokken... Het is een schitterende aankoop.

1 nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden...
Op de tand die de as van de gele opspanband tegenhoud had een veertje moeten staan...Zodat ie als het ware vanzelf tegen die tandbekken word gedrukt.
Wat vinden jullie...

Ik heb nummer 128 en hij komt van bij Drayer.Binnenkort wat actiefoto's...

Misschien leuk om eens te zien...

Geef bij youtube.com eens grcsvshobbs in. lekker volvo's afvangen en dat allemaal American style....
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

KIMME wrote: 1 nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden...
Op de tand die de as van de gele opspanband tegenhoud had een veertje moeten staan...Zodat ie als het ware vanzelf tegen die tandbekken word gedrukt.
Wat vinden jullie...
Je zal er vanzelf achterkomen dat dit ontzettend onhandig is.
Het vastzetten vraagt een beetje oefening, maar na een paar keer monteren lukt dit prima in je eentje (wel altijd met een 'wijzend' vingertje het palletje inleggen).
Maar het demonteren zou onvoorstelbaar lastig worden als er een veertje op zit.

Kimme, ik vind het geweldig dat jij zo enthousiast reageert. Toen Jelte en ik het apparaat wilden kopen dachten wij "het is toch wel erg veel geld". Toen wij hem de eerste week hadden dachten wij; hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat wij veel geld uitgeven voor een 'grote' zaag die wij maar één keer per jaar gebruiken terwijl de GRCS zich bij wijze van spreken in de eerste week al had terugverdiend.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

hey kimme,

FF iets anders. Jij bent een boomklimster. Ik ook. ik heb alleen een probleem. Ik ben zo eenzaam tijdens de wedstrijden (LB en NK). Ned. kampioen worden in je eentje is geen eer aan te behalen. Zou jij het leuk vinden om je eens tussen de nederlandse (&LB) wedstrijd klimmers te begeven zodat wij de mannetjes eens een poepie laten ruiken.
GRRRR Zjoske
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

Het laatste bericht geldt natuurlijk voor alle klimmende vrouwen. Doe mee!!!!!
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

En hoeveel berichten moet ik nou nog posten voor zo'n mooi groen blaadje?

Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Zjoske wrote:En hoeveel berichten moet ik nou nog posten voor zo'n mooi groen blaadje?

Zjoske
Ik denk iets meer dan zes berichten Zjoske. Goed idee trouwens om de andere dames persoonlijk te benaderen. Misschien is het ook wat om berichtjes op het Belgische en eventuele Duitse forum te plaatsen.
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

He wolter,
weet jij dan welke site's want technisch hoogstandje als ik ben met enorme computergerelateerde interesses heb ik al moeite genoeg om één site bij te houden
ent het zijn er inmiddels acht; maar de 50 haal ik ook nog wel

GRRR Zjoske
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Het Belgische

http://tech.groups.yahoo.com/group/Boomverzorging/

En een Duitse

http://www.haymarket.de/forum/forumdisp ... 7d13d2&f=3

Tsjong Zjoske, Die Belgische had toch zelfs jij wel op mijn site kunnen vinden......
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Sorry zjoske... Maar ik ben wel degelijk een boomklimMER. :D De naam misleid wel eens, en ik krijg enorm veel post in de bus waarop staat Mevr. Kim Jacobs. Ik kan altijd wel eens aan m'n vriendin vragen of ik haar eens de boom in mag winchen zodat je je niet alleen zou voelen, maar het zal dan bij winchen blijven en niet echt klimmen. Binnenkort als ik aan de cursussen begin, denk ik eraan een cursus te starten exclusief voor meisjes en vrouwen.Wel een goed initiatief denk ik, maar het staat nog in z'n kinderschoenen. Eer er nog een vrouw is hier in de buurt van jouw niveau zal er nog veel water naar de zee vloeien denk ik.
Attachments
144_4449.jpg
144_4449.jpg (112.79 KiB) Viewed 13259 times
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

:oops: oopsie; hehe Kimme is een kerel. en zJOSke is een nederlands meisje. Sorry voor de omwisseling. Ikheb het regelmatig andersom dat ze denken dak een vent ben. Maar Kimme veel plezier en succes cursussen geven hopelijk mag je veel vrouwen trainen.

Tsjong Zjoske, Die Belgische had toch zelfs jij wel op mijn site kunnen vinden.....[quote][/quote]

UUHHHM wolter sorry maar die ene site die ik bij hou is niet die van jou

GRRRR Zjoske
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

JAAAHOEOEOE
:D mijn eerste blaadje!!!! :lol:
Zjoske
Miss Vuurpijl
Miss Vuurpijl
Posts: 76
Joined: 12 Feb 2007, 17:42
Location: Overal en nergens

Post by Zjoske »

UUhhmmm
Ik ben ech heel erg slecht in Duits. Kan iemand (Aart bijvoorbeeld dan weet ik ook dat je nog op treehugs komt....)mij helpen met het plaatsen van een oproep op de Duitse site (waarvan wolter hier boven de link heeft geplaatst)om de duitse dames te motiveren om naar de NK te komen. :roll:

zodat ik fatsoenlijk door vrouwen in de pan gehakt kan worden :!:

en mochten er mensen moe worden om de hele tijd mannen en vrouwen te schrijven etc. laat toch zitten joh, ik voel me toch wel of niet aangesproken. Ik heb ballen genoeg om voor man versleten te worden.
en mochten er vrouwen zijn die het hier niet mee eens zijn spreek dan nu of zwijg voor altijd

GRRRRR Zjoske
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

Goed nieuws Zjoske...

De eerste (vrouwelijke) cursiste heeft net ingeschreven voor de volgende klimcursus.
Of ze je op termijn in de pan zal hakken weet ik niet, maar het ziet er alvast veelbelovend uit.

greetz

Kimme
Post Reply