slechte luchtfilters

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
jef
Treehugger
Treehugger

slechte luchtfilters

Post by jef »

daarstraks bij mijn stihl-dealer geweest ivm een vraagje over mijn 460.
de orginele luchtfilter (zo van die ovale met een stofdoekje rond) laten een deel van het heel fijne stof nog door :!: , wat ik eigenlijk niet zo graag zie.
dit is nu opgelost door een nieuw soort filter te steken.
ik weet niet of iemand van jullie dat probleem ook al opgemerkt heeft?
(niewe filter kostte €20,- maar een motorrevisie meer denk ik)
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: slechte luchtfilters

Post by -WOUTER- »

Mijn MS880, MS640 en MS360 hebben er allemaal last van, maar het meeste fijne stof wordt wel door het olielaagje op de plastic behuizing vastgelegt.

Dit stof zal in kleine proporties ook weinig tot geen motorschade veroorzaken.
Bij mijn oude 066 had ik een extra voorfilter, maar ook dan kwam er nog fijn stof doorheen.

Ik zou me er niet te druk over maken.
Dit fijne stof zal jezelf (inademen bij zaagwerk) meer schade toebrengen dan je zaagjes.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

ik heb toch een ander luchtfilter gestoken, om zeker te spelen... :wink: :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik denk dat dit een topic is waar Rien (of Patrick) een heeeeel mooi antwoord op weten.
Toen ik met mijn minitjes een fervent racer was gebruikte ik luchtfilters van K&N. Deze filters waren gemaakt van geribbeld gaas met een stoffen tussenlaag. Het filter kon gereinigd worden en na het reinigen moesten ze weer worden ingespoten met een speciale olie (ik weet wat jullie denken, maar nee, dit keer geen koolzaadolie :lol: ). Deze filters waren betere 'schoonmakertjes' en lieten veel meer lucht door.
Misschien is er ook wel zoiets voor onze motorzagen op de markt.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

de orginele filter was er een van zeer fijn gaas met een extra stoflint omheen, maar laat veel fijn stof door
bij de nieuwe soort is het fijne gaas vervangen door het materiaal waarvan ook de luchtfilter van een 200 gemaakt is.
vandaag nogal wat met de 460 gewerkt, ik voel geen verschil in kracht en deze filter houdt wel alle stof tegen.
dus IK vind hem beter... :D
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ik ben ook een stihl fan,maar nou is het filtersysteem van de husq toch wel beter.

Een wekelijkse spuitbeurt met de compressor van binnen naar buiten resulteert dat mijn
zagen al jaren goed schoon blijven. Dat fijnstof daar hoef je je inderdaad geen zorgen over te maken qua zagen. Ik denk dat met verkeerd schoon maken de zaag het meest te lijden heeft.
ik klim liever ... dan werken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Mmmm Dennis,
Ik hoop dat je die luchtspuit ver weg houdt van het filter.
Als er iets is wat de werking van een luchtfilter vernietigd dan is het wel een hogedrukpistool.
Een motorzaagfilter moet vooral zijn werk doen bij 'die laatste zaagsnede' vlak boven het maaiveld. Al dat zaagselstof en zaagsel zal door het standaardfilter echt voldoende worden afgevangen. Het probleem zit hem vooral in het zand en stof wat 'ingeademd' wordt tijdens het vlak afzagen van de stobbe. Ik kan mij voorstellen dat dit stof de cilinderboring en veren zo een maatje weg slijpt.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

treespotter wrote:k hoop dat je die luchtspuit ver weg houdt van het filter.
Als er iets is wat de werking van een luchtfilter vernietigd dan is het wel een hogedrukpistool.
Ik heb nooit anders geweten en geleerd dan dat je een luchtfilter 't best met de compressor kunt schoonblazen. Ik ben enorm benieuwd naar je uitleg hierover en de manier waarop jij je filters dan reinigt. :?:

grtn wouter :wink:
- climb fast, move slow -
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Ik klop de luchtfilters meestal schoon en zet ze dan weer terug. En af en toe maak ik een sopje (met lauw water) en maak ze daar mee schoon.

Maar ik sta er echt van versteld dat er nauwelijks stof op mijn luchtfilters zit van de motorzagen (husqvarna). De enigste filter die ik regelmatig moet schoon maken is bij de 200t die zit zo snel vol.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Die huskys halen de lucht van een schonere plaats het blok in en sommige hebben een soort 'dikke stukken wegslinger systeem' oftewel Airinject of zoiets.
Door een filter schoon te blazen met de enorme slagkracht van een perslucht pistool breek je de fijne verbindingen van het oppervlak van het luchtfilter open. Hierdoor is het voor 'het grote fijne stof' ineens mogelijk gemaakt om door het filter heen te ademen.
Vochtig maken met wasbenzine (dus niet met Motomix of Aspen want daar zit olie in) en schoonkloppen die handel. Het sopje van Roel is natuurlijk veel milieuvriendelijker :wink:
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dank je Thijs. Goed om te zien dat er een 'beter' air intake-systeem is. Al moet ik wel zeggen dat ik mijn zaag nog nooit zo 'volgestopt' heb. Wat ik (voor Stihl) wel weer leuk vind van het filmpje is dat het de 'gebruiker' erg veel moeite kost om het filter van de husky te verwijderen zonder dat er rommel in de carburateur valt. Zo heb ik het idee dat Stihl toch iets meer de nadruk legt op gebruiksgemak (moet ook wel natuurlijk als je vaker je filter moet verschonen :wink: ).
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Jep, zo heeft iedere zaag wel een nadeel. Gewoon op tijd een sopje maken en het komt allemaal goed :D Wel iets meer werk als wasbenzine, maarja ook optijd aan het milieu denken.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Even over dat filmpje: het zaagsel wordt bij beide zagen op de plek gegooid waar Stihl er het meeste last van heeft. Waar haalt de Huskey de lucht vandaan, en wordt daar ook zaagsel gestrooid?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Pietje wrote:Even over dat filmpje: het zaagsel wordt bij beide zagen op de plek gegooid waar Stihl er het meeste last van heeft. Waar haalt de Huskey de lucht vandaan, en wordt daar ook zaagsel gestrooid?
Husqvarna haalt de lucht uit het starthuis, maar de lucht blijft zuiver omdat de snippers zwaarder zijn dan de lucht en door centrifugaalkracht gaat de zuivere lucht naar carburateur
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

ik blaas de luchtfilters ook gewoon van binnen naar buiten uit, maar vervang wel minstens eenmaal per jaar de filter door een nieuwe, en deze keer bij de 460 door een beter type.
en dat probleem van het luchtfiltertje van de 200 dat snel vol zit, is redelijk gemakkelijk opgelost.
gewoon na het vijlen ook even het kapje er af halen en zachtjes het vuil van het filter vegen, en 's avonds even doorblazen.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

en omdat de luchtfilters mss iets sneller vuil zijn dan bij andere merken, is voor mij écht geen reden om niet te kiezen voor de geweldige machines van stihl. :wink:
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Patrick »

hallo allemaal

Ik zal jullie een beetje helpen met jullie vragen over het verhaal luchtfilter. Over het schoonmaken van luchtfilter zijn de meningen nog al verdeeld. Wat wolter zegt over het schoonblazen met compressor klopt idd in de auto wereld is het ook niet gebruikelijk om met de luchtspuit je lucht filter te reinigen. Het kan immers wel maar hou de luchtspuit dan wel op gepaste afstand van onge veer 20 cm (en natuurlijk niet compressor op 12 bar zetten :wink: )maar gewoon op werkdruk. De makkelijkste manier is gewoon eind van de dag met stoffer het vuil er af te vegen of af en toe met een sopje filter schoon te spoelen vaak iets van truck cleaner en stihl heeft ook universeel reiniger waarmee het kan. Het is belangrijk dat het luchtfilter grove spaanders tegen houd en het stof. Het kan best eens gebeuren dat het filter wat stof door laat maar zal niet direct merkbare motorschade geven. Dit zul je echt pas op lange termijn merken. En mensen niet met een botte ketting zagen dan heb je een stuk minder stof :wink:. Wat betreft het air injection systeem van Husqvarna die dit al een paar jaar heeft. Dit is gewoon een voor afscheidingsysteem waarbij de aangezogen spaanders ook weer afgevoerd worden door het vliegwiel. Stihl heeft dit sinds de 361 die in 2005 op de markt gekomen is ook toegepast en je zit dit in alle nieuwe stilh modellen terugkomen. Ik hoop jullie meer duidelijkeheid gegeven te hebben en zo niet vraag maar raak!!!

groetjes patrick
SoogeleeHO
Nieuw
Nieuw

Post by SoogeleeHO »

Ik heb zaterdag toevallig onderhoud gedaan aan 6 stihl zagen (026 en 036) en zag dat een aantal luchtfilters in de hoeken van het filter kapot waren (de mazen van het filter waren in de hoeken los aan het laten als het ware) Bekijk het filter eens met een loep en dan zie je meteen of het nog goed is of niet. Ik heb ze ook maar voor de zekerheid vervangen.
Post Reply