Vijlapparaat

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Vijlapparaat

Post by mvdlans »

Bonjour,

Nog een vraagje; maakt het echt veel uit als je je ketting slijpt met een vijlapparaat ten opzichte van uit de hand vijlen? Ik gebruik nu een vijlhouder met de juiste hoekmarkeringen en dat bevalt me prima. Het vergt alleen behoorlijk wat moeite om alle beitels onder de juiste hoek te slijpen.

Als ik nu zo'n goedkoop vijlapparaat van (alweer) Stihl zou gebruiken (Een plastic vijlapparaat, de FG1) wat de vijl onder de juiste hoek houdt, zou dat beter werken? Of moet je dit apparaat voor iedere beitel opnieuw instellen?

Ik weet dat Husqvarna een klein metalen geleidertje heeft wat je op je blad zet en de veil loopt dan over rolletjes en de beitel.

Of geldt hier zoals zo vaak, goedkoop is duurkoop. Dus alleen een te duur vijlapparaat doet z'n werk goed en de rest sucks?

Thx,

Michiel
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by callum-aan »

Vijlen uit de hand gaat het beste (voor mij). Een vijl apparaat heb ik nooit gebruikt. Maar ik kan me voor stellen dat je ketting toch wel een stukje eerder vervangen moet worden omdat je er meer afhaalt dan nodig. Daarbij is met de hand vijlen wel zo handig als je ketting tijdens het werk ff een streepje nodig heeft.
Daarbij denk ik dat als je de vaardigheid aangeleerd hebt je sneller een scherpere ketting hebt.

Mijn advies is dan ook gewoon leren te vijlen met de hand. goedkoper, beter en sneller.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Jur »

Hoe vaker je vijlt hoe sneller 't je lukt. Thuis zet ik de zaal vast en dan gaat t vijlen ook vrij goed. Druk alleen niet te hard op de vijl want anders druk je hem door :oops: :lol:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Vijlapparaat

Post by Freerk »

Ik heb zelf dat dingetje van Husqvarna ook een keertje gebruikt, maar ik kan er absoluut niet mee overweg. Misschien een kwestie van langer oefenen, maar ik heb een bankschroefje achter in mijn bus, en dan gewoon met de hand vijlen
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Steven »

BlueTooth krijgt een andere betekenis! :lol:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by treespotter »

Hebben ze bij jou op school er nooit op lopen hameren dat je het vijlen altijd handmatig moet doen Michiel?
Machinaal vijlen zorgt voor oververhitting van de tand en dus brozer worden van het materiaal. Bij het machinaal vijlen is het risico erg groot dat er altijd teveel materiaal wordt weggenomen. Het is met de slijpschijf machines ook zo dat de hoek van de tand (onder het dak van het scherp) niet correct is afgerond.
Koop het vijltje van Oregon met het metalen geleidertje en ga daar lekker mee stoeien. Let erop dat je regelmatig een nieuw vijltje in je houdertje zet en je zal nooit meer denken aan machinaal vijlen.
O ja, Ik realiseer mij nu dat je helemaal geen opleiding in de vakrichting bos of bomen genoten hebt als ik de vraag nog een keer doorlees. Dus... Zeg ik ook nog maar even dat je natuurlijk wel de juiste diameter vijl moet gebruiken :mrgreen:

Of bedoel jij met een vijlapparaat alleen maar het opzetstukje voor je vijltje en bedoel je helemaal niet een elektrisch vijlapparaat.
Goedkoop is dan echt niet duurkoop. Er zijn heel veel dure opzetstukjes te koop die de plank absoluut misslaan.
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Re: Vijlapparaat

Post by mvdlans »

treespotter wrote:Hebben ze bij jou op school er nooit op lopen hameren dat je het vijlen altijd handmatig moet doen Michiel?
Nope, bij civiele techniek komt het boomkappen niet aan bod.

Ik heb zo'n vijlhouder en heb gister een nieuw vijltje gehaald. De oude zat er al twee jaar in dus ik zal die eens vaker verwisselen. Voor het geld hoef je dat niet te laten.

Ik vroeg de verkoper ook hoe je de diepteaanslag nou moet regelen. Ik woe nl ook zo'n metalen mal om de aanslag te bepalen en eventueel bij te vijlen. Hij had er geen op voorraad en zei; ach, die heb je toch eigenlijk niet nodig. Geef je de beitels drie vijl halen dan doe je hetzelfde met de aanslag. Klopt dit een beetje of is dit teveel?

Greetz,

Michiel
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Vijlapparaat

Post by densmee »

mvdlans wrote:
treespotter wrote:Hebben ze bij jou op school er nooit op lopen hameren dat je het vijlen altijd handmatig moet doen Michiel?
Nope, bij civiele techniek komt het boomkappen niet aan bod.

Ik heb zo'n vijlhouder en heb gister een nieuw vijltje gehaald. De oude zat er al twee jaar in dus ik zal die eens vaker verwisselen. Voor het geld hoef je dat niet te laten.

Ik vroeg de verkoper ook hoe je de diepteaanslag nou moet regelen. Ik woe nl ook zo'n metalen mal om de aanslag te bepalen en eventueel bij te vijlen. Hij had er geen op voorraad en zei; ach, die heb je toch eigenlijk niet nodig. Geef je de beitels drie vijl halen dan doe je hetzelfde met de aanslag. Klopt dit een beetje of is dit teveel?

Greetz,

Michiel
dat is veel te veel
leg een liniaal op de tanden aan de bovenkant en de diepte steller moet minder dan 1mm dieper zijn
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by callum-aan »

Als je teveel van de diepte steller afhaalt wil je echt niet meer ermee zagen. Dat werkt gewoon niet.
Als je zacht hout moet zagen is een wat dikkere spaan (extra streepje van de diepte steller) wel fijn. Maar als je met die ketting dan weer eiken gaat zagen wordt je ook niet blij.
Overigens heb je malletjes waarmee je de diepte steller en de vijlhoeken kunt controleren.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by treespotter »

Ja, zo'n malletje is erg handig, maar je hoeft er niet de halve wereld voor om te rijden. Gewoon bestellen en rustig wachten. Ik vijl over het algemeen de dieptestellers één streekje met een fijn plat vijltje wanneer de tand ongeveer 1/4 versleten is. Als jij vind dat de zaag, ook al is hij in jou ogen scherp, minder hout wegneemt dan is het tijd voor een volgend streekje over de dieptestellers. Voorzichtigheid is geboden. Neem je teveel weg dan komt dat niet ten goede van de zaagsnelheid en al helemaal niet ten goede van je ketting en zaag.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Pietje »

mvdlans wrote:Ik vroeg de verkoper ook hoe je de diepteaanslag nou moet regelen. Ik woe nl ook zo'n metalen mal om de aanslag te bepalen en eventueel bij te vijlen. Hij had er geen op voorraad en zei; ach, die heb je toch eigenlijk niet nodig.
:roll:

Een Dealer is geen zager. En die weet dus niet waar 'ie het over heeft.... Een malletje (kaliber) is onmisbaar om je ketting goed te slijpen. Als er verschil zit in de dieptesteller-hoogte tussen de verschillende schakels merk je dat DIRECT aan het trillen van de zaag.

Ik kocht die kalibers per 10 in de maat 0.45 voor 3/8"P, onze dealer vroeg waar ik die voor nodig had, ik was de enige die ze kocht. Nou, die verkocht ik door (met vijlhouder) aan al die klanten die bij hem een hobbyzaag gekocht hadden en mij vervolgens vroegen hoe de ketting geslepen moet worden :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Vijlapparaat

Post by Roel »

[quote]Een Dealer is geen zager. En die weet dus niet waar 'ie het over heeft.... [/quote]

Nou dan zou ik niet blij zijn met z'n dealer :?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Pietje »

Roel wrote:
Een Dealer is geen zager. En die weet dus niet waar 'ie het over heeft....
Nou dan zou ik niet blij zijn met z'n dealer :?
Sinds januari heeft zijn knecht de zaak overgenomen, en daar is het al enorm mee verbeterd, kun je nagaan...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by callum-aan »

Pietje wrote: Sinds januari heeft zijn knecht de zaak overgenomen, en daar is het al enorm mee verbeterd, kun je nagaan...
Ik dacht dat sinterklaas een knecht had en een hond een baas :lol:

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Vijlapparaat

Post by densmee »

Pietje wrote:
Roel wrote:
Een Dealer is geen zager. En die weet dus niet waar 'ie het over heeft....
Nou dan zou ik niet blij zijn met z'n dealer :?
Sinds januari heeft zijn knecht de zaak overgenomen, en daar is het al enorm mee verbeterd, kun je nagaan...
Ja de dealer in someren is er keihard op vooruit gegaan
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Pietje »

densmee wrote:Ja de dealer in someren is er keihard op vooruit gegaan
:D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Vijlapparaat

Post by Roel »

Nou dan nog een kecht laten overnemen en het zaakje is perfect :D

Een beetje motorzaag verkoper moet toch wel weten hoe een ketting werk, toch?
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Vijlapparaat

Post by Pietje »

Helaas, zijn achtergrond is autotechniek...
Maar hij is tenminste geïnteresseerd als het gaat over hoe een ketting snijdt en hoe 'ie geslepen moet worden.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply