callum-aan wrote:Ik heb mijn plan iets aangepast.
De versnipperaar komt niet op de dissel maar in een gesloten hok voor op de (verlaagde) wagen.
Ik heb een aanhanger besteld van 3,5 m op de eerste meter komt een 'hok" van 1 meter en 1,4 meter hoog van zwaar zeildoek afgescheiden van de resterende 2,5 meter door een aluminium schot. De zij schotten worden 30+60 cm ook in aluminium. En boven de bak komt een semi permanent afdek doek. (Schaduw doek zware kwaliteit)
Als ik dan de snippers (4,2 m3 max) moet kiepen gaat de versnipperaar mee de lucht in. (slim vastzet systeem) De 5 tons hef cilinder kan dat makkelijk aan. De versnipperaar kan ik via de zijkant laden. Ik heb dan ook nog ruimte voor brandstof en bezems, harken enz. En op de achter rongen kan ik een opklapbaar actie bord monteren als die behoefte ontstaat.
Ik heb ingezien dat snipperen vanaf de dissel waarschijnlijk niet zo vaak zal gebeuren ivm de ergonomie.
Maar nu heb ik ook de mogelijkheid om het "hok" eenvoudig te verwijderen om een grotere laadbak te hebben als de versnipperaar niet mee zou hoeven of als ik grote ladingen wil vervoeren. Bij komend voordeel is dat de versnipperaar binnen staat en niet smerig wordt door opspattende modder van de achterbanden van mijn auto. En ook uit het zicht.
De gehele wagen is nu ook wat korter als in het eerste plan.
Wat ook een overweging is dat als ik ooit de aanhanger wil verkopen dat met een dissel constructie minder makkelijk zal zijn.
Ik ben blij met de input van jullie waardoor ik nu overtuigd ben dat ik een fijne uitbreiding van mijn uitrusting tegemoet kan zien.
gr Paul
Hallo Paul,
volgens mij heb je mijn eerdere bijdrage niet gelezen of niet goed begrepen. Het plan zoals je hierboven omschrijft, heb ik al geprobeerd en werkt helaas niet.
Je aanhanger moet nagenoeg in evenwicht zijn, dwz 50kg kogeldruk minimaal. Dat meter hok voorop met je hakselaar erin weegt veel minder dan je 'conta-meter' achterop waar je snippers liggen. Maw: je aanhanger slaat achterover oftewel je krijg een negatieve kogeldruk waardoor je kar gaat slingeren als je ermee zou rijden.
Ik heb nog meer methoden geprobeerd, zoals de snipperaar links op de kar in een hok van 70 cm over de gehele lengte, rechts houd je dan 1.30m x 3.30m over in mijn geval. Ook dit gaat niet omdat je aanhanger nu rechts veel te zwaar wordt en schuin gaat hangen.
Uiteindelijk werkte maar één ding: twee bakken over de lengte van de kar links en rechts van 65 cm breed voor je snippers. In het midden houd je dan 70 cm over om je snippermachine in te rijden na afloop. Je kunt nu ook kippen met de hakselaar op je kar.
Verre van ideaal natuurlijk, want je verliest vrij veel volume voor je snippers; echter je kar is in balans en je kan kippen op deze manier.
mijn advies dus: koop een zo breed mogelijke kar, minimaal 2.00 m
gr Marc