jobeau M400/kipper

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Tamil »

Jep, zet me iid wel aan het denken wolter!

Maar volgensmij heeft Paul een echte terrein auto! alhoewel mijn caddy me vandaag echt heeft verbaast :P (Ik noem hem gewoon mijn nieuwe berlingo :mrgreen: )

Maar Paul als je nou eerst eens gaat hobyen met je hanger zoals hij is, en je zet daarop een nieuw neuswiel met kogeldruk meter kosten +-100 euro ofzo. dan ga je je snip op alle mogelijke manieren aan je hanger maken/hangen en vind je de meest voordelige manier! Ik denk dat als je hem als kooiaap gebruikt toch het meest makkelijk is. mischien in combi met een rezerve wiel met beton als tegen gewicht. Moet je alleen geen lekke band krijgen! :?
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Tamil wrote: Maar Paul als je nou eerst eens gaat hobyen met je hanger zoals hij is,
Mijn huidige aanhanger is erg groot maar kan niet kiepen.
De oude aanhanger is niet zwaar genoeg (2,5T) om een versnipperaar aan te hangen en er niet voor ontworpen. Dit gaat dus RDW technisch niet goed komen. En met een voertuig die niet aan de RDW eisen voldoet mag je de weg niet op. Verder vindt ik een kieper ergonomisch eigenlijk wel een hele stap voorwaarts.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: jobeau M400/kipper

Post by bigbird »

waarvoor niet een grote schamel wagen.
met daarop een kiepbak en voor op kan je dan je snip kwijt.
zit je nooit met kogeldruk alleen toegestaan gewicht van de aanhanger,
dat je auto dat mag trekken en nee een caddy mag dat niet die mogen maar 1200 kilo achter de kont aan.
en ja als ze je aanhouden dan kan je fikse bon krijgen(ervaring)

mvg raphael
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Tamil »

Op mijn papieren staat 719kg ongeremd en 1500Kg geremd! Dus 1000kg hanger 150 kg jobeau 300kg kiepbak, :? 50kg snippers uhh nee gaat m niet worden.
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Ik mag 750/3500 trekken.
dus 2050 kg snippers.
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by treespotter »

Tamil wrote:Maar volgensmij heeft Paul een echte terrein auto! alhoewel mijn caddy me vandaag echt heeft verbaast :P (Ik noem hem gewoon mijn nieuwe berlingo :mrgreen: )
Ha ha. Die caddy van jou is dan wel geen 4x4 maar wel een heel echte tereinauto met enorm grote makkelijke laadruimte.
Wout
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 103
Joined: 21 Jun 2007, 21:47
Location: BE

Re: jobeau M400/kipper

Post by Wout »

'k weet niet of het hier al opgemerkt was, maar dit kan je ook verkrijgen voor je jo beau :

http://www.jobeau.eu/fotomateriaal/jpge ... gwagen.jpg

:wink:
Suuske
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 17 May 2009, 20:28

Re: jobeau M400/kipper

Post by Suuske »

Met belangstelling volg ik al een paar dagen het idee van je om een aanhanger om te bouwen .
Maar ik denk dat een aanhanger met koets en paard (en) wel werkt en jou idee niet.
De paarden en koets gaan altijd samen op pad dus met een vaste combinatie en verdeling van het gewicht.
Bij jou idee denk ik dat je toch regelmatig problemen gaat ondervinden met de juiste verdeling van het gewicht.
Het zal elke keer verschillend zijn met je lading als je bijv een keer tussentijds wilt gaan lossen bij de compostering rij je zonder versnipperaar op je dissel en of je aanhanger dan nog stabiel op de weg ligt daar twijfel ik toch wel aan.
Ook lijkt het mij zonde van het gedeelte van je aanhanger waar je de versnipperaar op wilt zetten .
Deze ruimte kun je nergens anders voor gebruiken dan voor je versnipperaar.
Zelf zou ik voor een dichte kipper aanhanger kiezen en het voorste deel gebruiken voor je versnipperaar .
De versnipperaar kun je dan langs de zijkant laden (zie foto met pijlen dit is een hapert met lage schotten hoge is ook verkrijgbaar )met een oprijplank en lier
De versnipperaar doe je dan in het voorste vak( tussen de pijlen )gemaakt met een tussenschot dat schot kan je ook weghalen zodat je je aanhangwagen ook volledig kunt gebruiken .
Voordeel is dat je een gewone standaard aanhanger kunt gebruiken en niet naar de RDW keuring hoeft.
Als je leeg bent kun je het tussenschot weg halen( bij rode pijl) en zet je de versnipperaar (gewicht)op de middelste as.
Heb je veel te snipperen haal je het tussenschot weg en gebruik je de volledige aanhanger.
Het enigste nadeel is wanneer je gaat kiepen dat de versnipperaar mee omhoog gaat en dat de kipper topzwaar is dus je moet vlak staan en rustig lossen anders ga je misschien met heel het zooitje om en dat is ook weer niet de bedoeling .
Toch denk ik dat dit mogelijk is de M400 weegt maar 150 kg en een kipper aanhanger weegt toch al gauw 500 kg .
Daarbij heb je nog het voordeel dat het zwaartepunt van de versnipperaar laag is dus goed vastgemaakt zal hij zeker niet naar beneden komen (omvallen)
Attachments
bl-serie.jpg
bl-serie.jpg (20.51 KiB) Viewed 7725 times
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: jobeau M400/kipper

Post by bigbird »

Suuske wrote:Met belangstelling volg ik al een paar dagen het idee van je om een aanhanger om te bouwen .
Maar ik denk dat een aanhanger met koets en paard (en) wel werkt en jou idee niet.
De paarden en koets gaan altijd samen op pad dus met een vaste combinatie en verdeling van het gewicht. (knip)

jij zegt dat die paarden en koets altijd samen gaan maar dat is niet zo.
wij zijn ook in het bezit van zo'n trailer en soms alleen de koets of alleen paarden,
en de kogeldruk is altijd goed ook al heb ik er een koets van 500 kilo op staan en geen paarden.
een paarden trailer staat expres lager op z'n wielen dan een kieper,
bij een kieper zitten ze eronder en bij een trailer ernaast.
dus als je de wielen ernaast zet zal het zeker al een stuk beter gaan.

mvg raphael
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: jobeau M400/kipper

Post by densmee »

ik zou er niet zo een probleem van maken denk ik,
als je de snipperaar een tijdje niet nodig hebt kun je er ook makkelijk een aluminium kist opzetten voor brandstoffen, spanbanden en zeilen en dergelijke.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Interessante gedacht. Grotere bak met extra schot. Mogelijk is dat goedkoper? Morgen ochtend heb ik bij 2 wagenbouwers een afspraak om de offertes door te nemen en de details te bespreken.

Ik denk nog steeds dat ik bij mijn oorspronkelijke idee moet blijven. Technisch hoeft het geen probleem te zijn volgens de wagenbouwers.

Alvast bedankt voor jullie meedenken. Ook de PM's die ik gekregen heb. En is zal de combinatie wel eens meenemen naar een KPB dag oid.

Ik hou jullie op de hoogte.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Marc »

Suuske wrote:.....
Bij jou idee denk ik dat je toch regelmatig problemen gaat ondervinden met de juiste verdeling van het gewicht.
Het zal elke keer verschillend zijn met je lading als je bijv een keer tussentijds wilt gaan lossen bij de compostering rij je zonder versnipperaar op je dissel en of je aanhanger dan nog stabiel op de weg ligt daar twijfel ik toch wel aan.
Ook lijkt het mij zonde van het gedeelte van je aanhanger waar je de versnipperaar op wilt zetten .
Deze ruimte kun je nergens anders voor gebruiken dan voor je versnipperaar.
Zelf zou ik voor een dichte kipper aanhanger kiezen en het voorste deel gebruiken voor je versnipperaar .
De versnipperaar kun je dan langs de zijkant laden (zie foto met pijlen dit is een hapert met lage schotten hoge is ook verkrijgbaar )met een oprijplank en lier
De versnipperaar doe je dan in het voorste vak( tussen de pijlen )gemaakt met een tussenschot dat schot kan je ook weghalen zodat je je aanhangwagen ook volledig kunt gebruiken .
Voordeel is dat je een gewone standaard aanhanger kunt gebruiken en niet naar de RDW keuring hoeft.
Als je leeg bent kun je het tussenschot weg halen( bij rode pijl) en zet je de versnipperaar (gewicht)op de middelste as.
Heb je veel te snipperen haal je het tussenschot weg en gebruik je de volledige aanhanger.
Het enigste nadeel is wanneer je gaat kiepen dat de versnipperaar mee omhoog gaat en dat de kipper topzwaar is dus je moet vlak staan en rustig lossen anders ga je misschien met heel het zooitje om en dat is ook weer niet de bedoeling .
Toch denk ik dat dit mogelijk is de M400 weegt maar 150 kg en een kipper aanhanger weegt toch al gauw 500 kg .
Daarbij heb je nog het voordeel dat het zwaartepunt van de versnipperaar laag is dus goed vastgemaakt zal hij zeker niet naar beneden komen (omvallen)
Suuske,
zoals hierboven beschreven heb ik dus zelf ook geprobeerd maar dat werkte helaas niet met mijn kar. (maar misschien met bovenstaande wel) Het soortelijk gewicht van de snippers is veel te hoog waardoor er veel te veel gewicht achterop komt. Je kunt ook stellen dat de snipperaar te licht van gewicht is voor deze verdeling. Ik moet er wel bijzeggen dat mijn boden ook 100cm hoog zijn.

Hetzelfde principe maar dan met de snipperaar achterop zou wel gaan, alleen moet je dan zorgen dat je een zijwaardse kieper hebt (anders moet je 'm er nog afrijden), plus als je zonder snippers rijdt, moet je je snipperaar voorop je aanhangwagen vastbinden. Deze combi heb ik nog niet uit kunnen proberen maar lijkt me tot zover de enige.
Image
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Ik heb mijn plan iets aangepast.
De versnipperaar komt niet op de dissel maar in een gesloten hok voor op de (verlaagde) wagen.
Ik heb een aanhanger besteld van 3,5 m op de eerste meter komt een 'hok" van 1 meter en 1,4 meter hoog van zwaar zeildoek afgescheiden van de resterende 2,5 meter door een aluminium schot. De zij schotten worden 30+60 cm ook in aluminium. En boven de bak komt een semi permanent afdek doek. (Schaduw doek zware kwaliteit)
Als ik dan de snippers (4,2 m3 max) moet kiepen gaat de versnipperaar mee de lucht in. (slim vastzet systeem) De 5 tons hef cilinder kan dat makkelijk aan. De versnipperaar kan ik via de zijkant laden. Ik heb dan ook nog ruimte voor brandstof en bezems, harken enz. En op de achter rongen kan ik een opklapbaar actie bord monteren als die behoefte ontstaat.
Ik heb ingezien dat snipperen vanaf de dissel waarschijnlijk niet zo vaak zal gebeuren ivm de ergonomie.
Maar nu heb ik ook de mogelijkheid om het "hok" eenvoudig te verwijderen om een grotere laadbak te hebben als de versnipperaar niet mee zou hoeven of als ik grote ladingen wil vervoeren. Bij komend voordeel is dat de versnipperaar binnen staat en niet smerig wordt door opspattende modder van de achterbanden van mijn auto. En ook uit het zicht.
De gehele wagen is nu ook wat korter als in het eerste plan.
Wat ook een overweging is dat als ik ooit de aanhanger wil verkopen dat met een dissel constructie minder makkelijk zal zijn.

Ik ben blij met de input van jullie waardoor ik nu overtuigd ben dat ik een fijne uitbreiding van mijn uitrusting tegemoet kan zien.

gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Marc »

callum-aan wrote:Ik heb mijn plan iets aangepast.
De versnipperaar komt niet op de dissel maar in een gesloten hok voor op de (verlaagde) wagen.
Ik heb een aanhanger besteld van 3,5 m op de eerste meter komt een 'hok" van 1 meter en 1,4 meter hoog van zwaar zeildoek afgescheiden van de resterende 2,5 meter door een aluminium schot. De zij schotten worden 30+60 cm ook in aluminium. En boven de bak komt een semi permanent afdek doek. (Schaduw doek zware kwaliteit)
Als ik dan de snippers (4,2 m3 max) moet kiepen gaat de versnipperaar mee de lucht in. (slim vastzet systeem) De 5 tons hef cilinder kan dat makkelijk aan. De versnipperaar kan ik via de zijkant laden. Ik heb dan ook nog ruimte voor brandstof en bezems, harken enz. En op de achter rongen kan ik een opklapbaar actie bord monteren als die behoefte ontstaat.
Ik heb ingezien dat snipperen vanaf de dissel waarschijnlijk niet zo vaak zal gebeuren ivm de ergonomie.
Maar nu heb ik ook de mogelijkheid om het "hok" eenvoudig te verwijderen om een grotere laadbak te hebben als de versnipperaar niet mee zou hoeven of als ik grote ladingen wil vervoeren. Bij komend voordeel is dat de versnipperaar binnen staat en niet smerig wordt door opspattende modder van de achterbanden van mijn auto. En ook uit het zicht.
De gehele wagen is nu ook wat korter als in het eerste plan.
Wat ook een overweging is dat als ik ooit de aanhanger wil verkopen dat met een dissel constructie minder makkelijk zal zijn.

Ik ben blij met de input van jullie waardoor ik nu overtuigd ben dat ik een fijne uitbreiding van mijn uitrusting tegemoet kan zien.

gr Paul
Hallo Paul,

volgens mij heb je mijn eerdere bijdrage niet gelezen of niet goed begrepen. Het plan zoals je hierboven omschrijft, heb ik al geprobeerd en werkt helaas niet.

Je aanhanger moet nagenoeg in evenwicht zijn, dwz 50kg kogeldruk minimaal. Dat meter hok voorop met je hakselaar erin weegt veel minder dan je 'conta-meter' achterop waar je snippers liggen. Maw: je aanhanger slaat achterover oftewel je krijg een negatieve kogeldruk waardoor je kar gaat slingeren als je ermee zou rijden.

Ik heb nog meer methoden geprobeerd, zoals de snipperaar links op de kar in een hok van 70 cm over de gehele lengte, rechts houd je dan 1.30m x 3.30m over in mijn geval. Ook dit gaat niet omdat je aanhanger nu rechts veel te zwaar wordt en schuin gaat hangen.

Uiteindelijk werkte maar één ding: twee bakken over de lengte van de kar links en rechts van 65 cm breed voor je snippers. In het midden houd je dan 70 cm over om je snippermachine in te rijden na afloop. Je kunt nu ook kippen met de hakselaar op je kar.

Verre van ideaal natuurlijk, want je verliest vrij veel volume voor je snippers; echter je kar is in balans en je kan kippen op deze manier.

mijn advies dus: koop een zo breed mogelijke kar, minimaal 2.00 m

gr Marc
Image
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

De wagenbouwer heeft al 2 van dergelijke aanhangers afgeleverd. In beide gevallen was de klant/hovenier tevreden. Het onderstel is niet standaard maar word speciaal aangepast. Overigens heb ik de garantie gevraagd/en gekregen dat het een functionele oplossing is. Bij paarden trailers werkt het ook. Een koets op de dissel weegt al gouw 400kg en toch zijn die trailers zo gebouwd dat ze door de RDW goed gekeurd zijn.
Mijn trailer is ook speciaal bouw en moet derhalve verplicht naar de RDW om een type goedkeuring te krijgen. En als het niet veilig zou zijn krijg je die echt niet.

De maximale kogeldruk is trouwens per type auto verschillend. Bij mijn auto 100kg. En omdat mijn auto verzwaarde vering heeft gekregen zou ik hem kunnen laten keuren bij de RDW naar volgens zeggen 150 kg. Net als de nieuwe Discovery 3 die standaard 150 kg maximale kogeldruk heeft.

Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Daarbij maakt het wel verschil bij een dergelijke combinatie of je er een Caddy of een zware terrein auto voor hebt. Dat scheelt 1000 kg in massa van het trekkend voertuig. En dat maakt echt heel veel verschil in wegligging.

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Marc »

callum-aan wrote:De wagenbouwer heeft al 2 van dergelijke aanhangers afgeleverd. In beide gevallen was de klant/hovenier tevreden. Het onderstel is niet standaard maar word speciaal aangepast. Overigens heb ik de garantie gevraagd/en gekregen dat het een functionele oplossing is. Bij paarden trailers werkt het ook. Een koets op de dissel weegt al gouw 400kg en toch zijn die trailers zo gebouwd dat ze door de RDW goed gekeurd zijn.
Mijn trailer is ook speciaal bouw en moet derhalve verplicht naar de RDW om een type goedkeuring te krijgen. En als het niet veilig zou zijn krijg je die echt niet.

De maximale kogeldruk is trouwens per type auto verschillend. Bij mijn auto 100kg. En omdat mijn auto verzwaarde vering heeft gekregen zou ik hem kunnen laten keuren bij de RDW naar volgens zeggen 150 kg. Net als de nieuwe Discovery 3 die standaard 150 kg maximale kogeldruk heeft.

Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Daarbij maakt het wel verschil bij een dergelijke combinatie of je er een Caddy of een zware terrein auto voor hebt. Dat scheelt 1000 kg in massa van het trekkend voertuig. En dat maakt echt heel veel verschil in wegligging.

Gr Paul
Paul ik ben benieuwd en kom graag kijken als ie klaar is. Misschien dat het inderdaad wel werkt als de assen iets naar achter geplaatst worden. Waar het om gaat is dat je aanhangwagen met je hakselaarbox voorop + ramvol met snippers achterop een kogeldruk geeft van tussen 50 en 150kg, maar dat dit nog steeds binnen die waarden ligt als je je hakselaarbox er af haalt en je je kar dan belast met 2000kg snippers. Heb je ook een verlaagd onderstel besteld?

Ik heb zelf een discovery TD automaat overigens, dat loopt als een trein met een zware kar in trekhaak.

gr Marc
Image
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

MAL wrote: Paul ik ben benieuwd en kom graag kijken als ie klaar is. Misschien dat het inderdaad wel werkt als de assen iets naar achter geplaatst worden. Waar het om gaat is dat je aanhangwagen met je hakselaarbox voorop + ramvol met snippers achterop een kogeldruk geeft van tussen 50 en 150kg, maar dat dit nog steeds binnen die waarden ligt als je je hakselaarbox er af haalt en je je kar dan belast met 2000kg snippers. Heb je ook een verlaagd onderstel besteld?

Ik heb zelf een discovery TD automaat overigens, dat loopt als een trein met een zware kar in trekhaak.

gr Marc
Snippers wegen ongeveer 350 kg/m3. 2,50x1,90x0,90=4,2 m3 (laadruimte) x 350kg/m3=1,5T En dan zit ie tot aan het randje vol. Wat bij mijn werk niet elke dag zou gebeuren denk ik. Want dan had ik wel een grote snipperaar moeten hebben.
En het onderstel is verlaagd.

Marc, jij hebt zelf geprobeerd om het voor elkaar te krijgen. Ik kan me voorstellen dat het met een standaard onderstel niet zou lukken. En als je het daar onder niet aanpast krijg je een wagen waar je inderdaad mogelijk niet mee de weg op mag/kan.

Mijn Disco is een TD5 en ja een geweldige trekauto. 3,5 ton is het door de RWD toegestaan. Maar de auto kan makkelijk veel meer trekken. Een vriend van mij heeft met zijn disco ooit een geladen trekker-oplegger (20-40T afhankelijk wat de lading was) een paar kilometer versleept naar een parkeerplaats. En hij haalde naar zijn zeggen 60 km.

En je bent van harte welkom.
Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by Pietje »

.. of een bochtje moet maken ...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: jobeau M400/kipper

Post by bigbird »

een trekker + oplegger dat is dus een complete combinatie en ja dat wil wel lukken
maar alleen een oplegger gaat niet lukken omdat ie niet kan rijden op z'n steun poten.
en een trekker + oplegger ga ik ook niet doen,
want als er iets mis is met de motor of dergelijke heb je ook geen lucht om te remmen dus kan de chauffeur de rem intrappen de 1e 2 keer zal je nog wat lucht hebben maar op een gegeven moment is het op omdat de compressor niet draait.
en er dus geen lucht in de ketels wordt geblazen.
oftewel gewoon laten slepen door een vrachtwagen berger. en als je dat soort dingen vaak genoeg doet wordt je auto ook wel een paar centimeter langer.

mvg raphael
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: jobeau M400/kipper

Post by densmee »

bigbird wrote:een trekker + oplegger dat is dus een complete combinatie en ja dat wil wel lukken
maar alleen een oplegger gaat niet lukken omdat ie niet kan rijden op z'n steun poten.
en een trekker + oplegger ga ik ook niet doen,
want als er iets mis is met de motor of dergelijke heb je ook geen lucht om te remmen dus kan de chauffeur de rem intrappen de 1e 2 keer zal je nog wat lucht hebben maar op een gegeven moment is het op omdat de compressor niet draait.
en er dus geen lucht in de ketels wordt geblazen.
oftewel gewoon laten slepen door een vrachtwagen berger. en als je dat soort dingen vaak genoeg doet wordt je auto ook wel een paar centimeter langer.

mvg raphael
of het verstandig is een vrachtwagen te slepen weet ik niet.
Maar de remmen van een vrachtwagen werken zo dat deze bij druk los zijn en zonder druk vast.

Een vrachtwagen die zijn luchtslang kapot rijdt, zal met rokende banden tot stilstand komen omdat de remmen dan direct vastslaan
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: jobeau M400/kipper

Post by paskal »

precies ja, dus als de lucht op raakt moet je nòg harder trekken en wordt je autootje nog langer! :lol:
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Update:
Gisteren mijn Jo-Beau M400 binnen gekregen. Is een nieuw model met wat verbeteringen.

De brandstof tank is tegenwoordig een stalen jerrycan. Deze kan je zo meenemen om te vullen. De can zit netjes gemonteerd op de machine. Een 2de verbetering is dat er een rem op zit. Met invoeren en op ongelijke grond blijft de machine mooi op de plaats staan.

Aanhanger zal eind januari komen.
Uiteindelijk heb ik een aanhanger besteld waar de machine op de eerste meter van bak komt. Met een huif om hem te beschermen tegen weer en wind. De 4,5 m3 bak voor de snippers is van 3 zijden te vullen. Maar niet vanaf de aanhanger zelf. Met kiepen gaat de Jo-beau gewoon mee de lucht in. de 5 tons hef cilinder heeft hier geen moeite mee maar het is wel nodig om een deugdelijk vastzet systeem voor de versnipperaar te maken.
De huif is ruim genoeg voor bezems en harken en ander spul.
Hoofd reden om af te stappen van het dissel vervoer idee is de verkoopbaarheid van de aanhanger als ik ooit grote of iets anders zou willen. Het beschermen van de machine. En hij staat nu ook uit het zicht. En ik kan vrij eenvoudig de bak met een meter vergroten als ik dat nodig heb.

gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: jobeau M400/kipper

Post by Roel »

Let dan wel op dat de motorolie niet te veel ''verplaatst'', bij onbeveiligde machines kan dit een duur grapje worden...

roel
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by -WOUTER- »

Bij honda blokje komt ie dan gewoon door 't luchtfilter eruit gelopen :lol: :lol:
heb ik al 's gehad met een benzine klover die op z'n kant ging.

Dus wel effe opletten de eerste kiep-ronde.
- climb fast, move slow -
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: jobeau M400/kipper

Post by callum-aan »

Daar had ik niet bij nagedacht. Het is een Vanguard motor. Honda wordt niet meer geleverd op de Jo-beau M400 in Nederland omdat er problemen mee waren en Honda erg moeilijk doet met garantie/reparatie aldus mijn leverancier.

Hij snippert trouwens als een tierelier.

Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Post Reply