Boom is blijven staan. Duur rapport gemaakt door bomenexpert en vervolgens een behandeling met Trichoderma....helaas niet gebaat voor de boom dabwel
Een andere klant van mij heeft een Noot fors in de honingzwam staan en die is verleden jaar ook behandeld. Dadelijk in het groeiseizoen ga ik 'm weer bekijken en ik hoop echt dat het zou lukken. Maar ergens heb ik de boom net als bij het eerste geval al afgeschreven...
Blijkt als je een beetje in deze materie verdiept dat er mierenkolonies zijn die op deze manier een boom kunnen helpen en ik begreep van de boomtechnisch adviseur die deze trichoderma aan het testen en gebruiken is dat het ook de bedoeling is om dit middel te integreren in een mierenkolonie en deze in te zetten als redmiddel bij bepaalde schimmels. Sommige schimmels zijn er niet mee te bestrijden en andere wel....en soms ook weer niet.
Vind het vaag, maar vind dat de wetenschap ook belangrijk en hou resultaten in het oog. Klanten vertel ik wel altijd dat er geen enkele bewijzen en of garanties zijn en het om een test gaat die wellicht positief kan uitpakken.
Behandeling is niet duur en dan is het proberen ook wat aanrekkelijker.
maar wie weet komt er vroeg of laat wel iets boven water wat wel zou helpen om bepaalde bomen die het "verdienen" wat extra bescherming en weerstand te kunnen geven.
reeds
wouter