Vezelknik

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Nelis
Treehugger
Treehugger

Re: Vezelknik

Post by Nelis »

sorry sorry,.. verkeerd gekeken,.17e
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Klopt Nelis, ik begin zo een idee te krijgen dat ik jou dan ook weer zie. Heeft even geduurd maar ik heb er een gezicht bij.
Kunnen we het samen vragen.

Gr. Harrie
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

dennis wrote:Je bedoeld op de 12de of heb je een cursus?
Ik ben begonnen met de cursus Treehugging Technician.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Wauw, de opleiding lijkt me intressanter dan het behalen ervan trouwens. Maar uh vet hoor. Aan jou de man dan om de uitleg van de beste man in kwestie te vertalen aan allen die meer duidelijkheid willen omtrent het vezel-mysterie en draaiende kronen. :D
ik klim liever ... dan werken
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

De heer Koppinga werkt trouwens voor alterra, nu kan ik de bibliotheek van wagening en alterra ook in met mijn Larenstein account.
Het vreemde is alleen dat de heer Koppinga nog nooit iets gepubliceerd heeft onder alterra.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Wat ik me vanavond heb laten vertellen, hoop dat ik het nog goed kan overbrengen is dat torsie ontstaat doordat vezels gewoon in een andere (gedraaide) richting liggen waardoor de zo kenmerkende ''Torsie groei' ontstaat. En dit is genetisch vastgelegd dat de boom zo groeit, als er een scheur ontstaat dan heeft de boom een windvlaag in de tegengestelde richting gekregen van de torsie groei, vergelijk het met een touw dat je de verkeerde kant op draait (Mattheck).

En een vezel knik is meer een verschuiving van vezels over of langs elkaar door compressie, het walletje wat je gaat zien is het nieuwe gemaakte reactie hout om de verschoven vezel te repareren.Die verschuiving kwam (maakt de verschuiving makkelijker) door een bepaalde stof (ben de naam kwijt) die op dat moment in de primaire celwand zit.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

zei ik toch :D
ik klim liever ... dan werken
Post Reply