Tjonge...

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Tamil
Site Admin
Site Admin

Re: Tjonge...

Post by Tamil »

He Pietje, ik zou graag even je reactie willen horen van de rest van mijn verhaal.

Ben zeer benieuwd naar jou hoe het niet moet foto's!

ohnee jij werd boomverzorger en deed het meteen perfect toch!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Niemand doet het direct perfect... Zeker niet diegenen die er mee zijn begonnen toen er nog helemaal geen opleidingen of wat dan ook voorhanden waren.
In belgië lijken 99% van de opleidingen helemaal nergens op. Integendeel, er wordt aangeleerd hoe het zeker echt NIET moet.
Op kampioenschappen krijg je bijvoorbeeld idiote blikken op je rug omdat je een werpzakje twee meter omhoog gooit zonder een helm op je kop... en die mensen huur je dan later in om aan te zien dat ze dan staan te klooien zonder helm en 10.000 keer moeten gooien... net zoals met de 200t... IEDEREEN gebruikt dat ding zeker 1 keer per dag met 1 hand, en zonder bril, en zonder oorkappen...
iedereen doet wel es iets waar je van denkt "fuck als iemand dit zou zien krijg ik vast op m'n kop...."
Last edited by KIMME on 27 Nov 2009, 20:07, edited 1 time in total.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Oja, ik zie staan dat je me vraagt te antwoorden... :?

Nou, ik kocht bewust geen 020T om mezelf te beschermen tegen in me hand zagen... Ik was tevreden met een MS180 met achtergreep, jaren mee gezaagd.

Effe serieus, ik was in het begin zo veilig bezig dat er amper werk gedaan werd, en ben pas door Willy wat gaan minderen in overdreven veiligheid. Dus zal je van mij geen foto's aantreffen van onveilige handelingen. Daar was ik te bang voor.
Bril? Beschermkap met grondman-helm en oorkleppen. Te warm? Klus verzetten. Of water mee naar boven.

Guy hamerde er altijd op dat je veilig moest werken, en Guy heeft echt twee jaar op mijn schouder meegekeken en commentaar gegeven. Wat een watje ben ik toch, he! Maar ik leef nog!

Wacht, ik zoek een typische foto op. Hm, toen had ik "al" een echte klimhelm...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:Je bent jong, een boom aan het slopen voor een baas en je wilt je job houden, wat doe je dan PIETJE???
Tja, je baan verlies je ook als je naar beneden lazert. Kun je altijd je baas de schuld geven natuurlijk :lol:

Wat moet ik zeggen? Foute baas? Maar hij zaagt niet in jouw hand, toch ... :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Onveilige acties verrichten is eigenlijk not done, peter... dat weten we allemaal.
Ik zie en hoor vooral veel jongens waarvan de baas de kosten voor een helm of broek niet wil doen wegens te duur. Er is nog een lange weg te gaan, zeker in de bedrijven die jongens in dienst hebben die onveilige acties MOETEN begaan om hun werk te behouden.
Nog geen twee uur geleden zie ik een jongen bij een bedrijf buitengaan met een "klimlijn" van touw waar ik m'n hond nog nie mee vastleg. Baas was erbij en vertelde me dat ie echt geen 200 euro uit zou geven voor een deftige klimlijn omdat hij toch niet zo veel moest klimmen. Hij vond dat voor werk in het bos meer dan voldoende, want de eigenaar van het bedrijf had gezegd dat die lijn zeker 1000 kilo moest aankunnen... die jongen had helemaal geen opleiding en was op stage in het bedrijf. Ik heb tegen die eikel even gezegd dat hij dan maar ZELF in de boom moest klimmen met zijn "klimlijn"... lange weg te gaan... lange weg te gaan....
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Ten eerste ging t hier over pbm's niet over onveilig klimmen!

Gelukkig dat toen jou te grote jas nooit in je klimknoop kwam, of je je materiaalhaak en D ringen niet goed meer kon onderschijden door slecht zicht. veilig toch :mrgreen:
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:He Pietje, ik zou graag even je reactie willen horen van de rest van mijn verhaal.

Ben zeer benieuwd naar jou hoe het niet moet foto's!

ohnee jij werd boomverzorger en deed het meteen perfect toch!!!
Nee, natuurlijk ik deed het niet perfect. Maar ik ben aan de paranoide veilige kant begonnen en langzaam naar veilig en werkbaar toegegaan. Anderen beginnen aan de onwetende onveilige kant en schuiven naar een veilig en werkbare methode. En dat laatste heeft als nadeel dat er soms eerst dingen fout moeten gaan tot een werkmethode wordt aangepast.

Ik heb wel eens mijn oordoppen vergeten, en dan ga ik naar huis of een winkel om oordoppen te kopen. Zonder die doppen gaat (zeker in mijn eerste klimjaren) de zaag gewoon niet aan. (Inmiddels liggen er 4 paar reservedoppen in de auto, handig als er buurkinderen willen helpen)

Zo voldoende uitgelegd, tamil?
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Kijk, dat er overal wel eens dingen gebeuren die niet helemaal verantwoord zijn geloof ik best. Al doe ik (al zeg ik het zelf) persoonlijk èrg m'n best om die acties aan een ander over te laten. En dat daar dan foto's van gemaakt worden is dan jammer (of juist leuk voor later, op één of ander bomenforum), maar het lijkt mij niet erg wijs om die foto's als reclamemiddel op je www te zetten...
Hoewel, het is wel zo eerlijk, kunnen ze gelijk de werkwijze zien.
En als je zelf niet beter weet kan je er natuurlijk niets aan doen...
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Dankje Peter!

Earplugs nooit iets gevonden? Die hang je met touwtje aan je binnen spiegel en je legt ze niet op elke stoel tafel, stronk rand van een hek etc, als je ze af doet en ze vervolgens weer mag gaan zoekken door de helevtuin. Misschien ben ik de enige :?

Pascal, je moet niet alleen plaatjes kijken, ook ff lezen!

Het gaat er mij om dat als iedereen hier maar andere bedrijven gaat lopen afzeiken, zonder dat deze mensen, zich kunnen verweren, Treehugs niet eens kennen.

Die mensen willen het misschien wel anders doen, maar weten niet beter!
Stuur ze een mailtje met kom eens meekijken op Treehugs en wees dan ook zo stoer wand ik vind en waarschijnlijk meer boomverzorgers dat je levens gevaarlijk bezig bent.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

ho :oops: oeps een beetje ter overvloede, Pascal

Later zag ik dat je de foto´s van trapman bedoelde!

sorry.
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Dank je, wou al zeggen dat ik niemand hier (incl jou) bedoelde, maar welke boomklevert dan ook met een eigen website. Ik moet de mijne nog gaan bouwen, maar ik kijk wel héél goed mijn foto's na voordat ze op het net zullen verschijnen. En zeker nu, na deze discussie haha!! :mrgreen:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Ik heb wel eens twee ribben gebrokken op een stompje die ik handig en nuttig achte.
Kheb in mijn leven wel meer gehad maar die pijn is echt vresselijk. Nooit laat ik meer een stompje staan en kan het iedereen aanraden zich zelf aan te wennen de stam schoon te veggen op je weg omhoog.
ik klim liever ... dan werken
Post Reply