bodeminjectie

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Re: bodeminjectie

Post by noel2512 »

en voedingspijlers maken die door de een harde laag gemaakt worden,waardoor je de wortels wat kunt sturen naar een wat meer doorwortelbare ruimte, die er onder kan zitten, waardoor ze wat meer kubieke meters grond ter beschikking kunnen hebben.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wanneer er onder in de grond wat te halen is voor de boom dan hebben 'voedingspijlers' zin.
Wortels, van bomen die 's zomers last hebben van droogtestress, in de buurt krijgen van het grondwater wat eigenlijk net iets te diep zit kan hiermee ook prima lukken. Als het maar even kan dan ga ik liever voor de natuurlijke oplossing. Gras weg en een laagje snippertjes ervoor terug en snippertjes terug in de beplanting. Tussen de beplanting lijkt het bij ons in de regio mode om alle onkruid met vooral veel grond erbij af te voeren. Hierdoor ontstaan hier meer en meer schrale boom- en beplantingsputten in plaats van boom- en beplantingsborders :roll: (is voor mij dan wel weer makkelijk om de snippertjes kwijt te raken :lol: ).
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Kzit hier wat ouwe koeien te lezen , maar brengen jullie alleen maar voeding in de grond of schimmels ter bevordering van bodemleven, in de bodem vast opgeslagen voedingsstoffen, onbereikbaar voor de wortel, worden kleiner gemaakt en daardoor opneembaar voor de boom.
En kunstmest blaast de boel alleen maar op als anabooltjes, slecht voor het bodemleven en kort werkzaam.
Heb je ook een fototje van die mooie dieselplofinjecteeraanhanger?? Ben wel benieuwd. Ben er zelf ook mee bezig. Doe nu alleen voedingskollommen met Terra Fertiel. Heb alleen geen vergelijkingsmateriaal. Bij Innogreen zijn ze ook serieus aan het timmeren over voeding, schimmels e.d. Komen ook graag bij je langs voor deskundig advies.
Zijn volgens mij net zo vakidioot als wij als boomverzorgertjes.
Groet, Hindry
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wees eens heel eerlijk Hindry. Denk je niet dat de sporen van die schimmels misschien niet al aanwezig zijn, maar dat het 'hun' ontbreekt aan een optimale groeiomgeving?

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar snippers in een dun laagje van ongeveer 7 cm over het gazonnetje onder de kroon. Werkt prima in meerdere opzichten.

*De bomen gaan niet harder groeien, maar komen wel weer veel voller in blad te staan.
*Het schaderijden door de grasmaaier wordt veel minder. In het verleden waren de jonge bomen nog wel eens gedoemd tot een vroegtijdig overlijden maar met de mulchlaag rondom de bomen heeft de "turfmaster" daar niets meer te zoeken.
*Door de mulchlaag komen de volop poepende wormenpopulaties weer tot leven en worden de storende lagen op een natuurlijke manier doorbroken en voorzien van een richtingaanwijzer voor de boomwortels.
*Door de overvloed aan wormen komen de mollen de bodem lekker breken waardoor een tropische regenbui niet meer linea recta in de goot verdwijnt.
*En last but not least. De snippers zijn geen afvalproduct meer maar een gewild medium en je hebt iedere 2 jaar weer een plekje om betaald te dumpen, eh ik bedoel, de bodem te verbeteren.
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Hindry »

Helemaal mee eens die optimale groeiplaats, maar als die er niets is en bomen staan te kwarren kan je een combinatie van snipper en een beetje langzaam werkende meststoffen, desnoods ouwe koeiepoep, prima gebruiken om de boom weer een shot te geven ff door de moeilijke periode te komen en toch nog gezond oud te worden. Er zijn nog steeds veel te veel opgeruimde groeiplaatsen. Doe mij maar grote groeiplaatsen ombebouwd ruim buiten de kroonprojectie en zet maar een bankje tegenover de bomen. Prachtig toch?? Genieten!!!!
Groet, Hindry
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

eea is natuurlijk geheel afhankelijk van de voorgeschiedenis. Als alle vrachtwagens die geholpen hebben een woonwijk te bouwen over de kluit hebben gereden is dat een ander verhaal dan een enkel verstoord laagje.
Ik moet binnenkort op een bouwproject in Eindhoven (Israellaan) een eik "redden" waar over de kluit gereden is met een paar shovels. In zoń geval helpen een paar regenwormen, snippers of een grondboor gewoon niet... En ik zeg niet dat ploffen/beluchten een ultiem middel is, maar ik denk wel dat het in dit soort gevallen wel het snelst resultaat geven, en dat snelle is in deze gevallen het belangrijkste. Belangrijker dan wat er in de grond geblazen wordt en zo.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:In zoń geval helpen een paar regenwormen, snippers of een grondboor gewoon niet...
Mmmm. Blijf jij dan maar lekker ploffen. Dan doen wij het wel op de snelle betrouwbare natuurlijke manier. Er zijn blijkbaar altijd mensen die denken dat zij het beter kunnen dan de dieren die er al miljoenen jaren voor aan het leren zijn. Het enige wat zij nodig hebben is een beetje groen om hun schimmelkwekerijtje op poten te kunnen zetten.
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Mollen doen ook prima werk, die komen af op de wormen die de mulch naar beneden aan het trekken zijn en zo is in no time de bodem weer los.
Je kunt ploffen blazen zuigen en schimmels toevoegen wat je wil maar zolang er geen organische stof en zuurstof is is er ook geen bodemleven.

Om een groeiplaats te verbeteren zullen er altijd diverse manieren en methodes gecombineerd moeten worden.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Harrie wrote:Om een groeiplaats te verbeteren zullen er altijd diverse manieren en methodes gecombineerd moeten worden.
... ook dat ligt geheel aan de situatie...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

en met het ploffen krijg je die mol ook uit zijn pijp. :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:en met het ploffen krijg je die mol ook uit zijn pijp. :lol: :lol:
Als ploffen zinvol is, dan ligt de mol platgedrukt in de bodem en is tie hardstikke blij met wat verse lucht en ruimte om weer te kunnen bewegen... :lol:
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

even een vraagje stellen...
Ik zit met een probleempje.
namelijk een tamme kastanje van een 60 tal jaar oud, deze staat al een paar(3 a 4) jaar na elkaar echt te min in het blad (geen dichte kruin meer) niet overdreven veel dood hout er in en geen zware "deffecten" waar te nemen aan de boom.
wel heeft er vroeger een toegangsweg naast de boom gelopen (15 jaar geleden buiten gebruik geraakt) en is er een jaar of 7-8 geleden een terras aangelegd onder de boom, wel in hardhout, slechts steunend op bepaalde plaatsen en lucht- en waterdoorlatend, waarbij er natuurlijk wel stevig is rondgereden met een klein loadertje of zo...
en nu recent is er op het perceel naast de boom dan ook nog eens gebouwen met de bijhorende droogzuiging natuurlijk
de tuinman heeft de mensen aangeraden om voortaan geen bladeren meer te ruimen om organisch materiaal bij de boom te houden.
zou het aan te raden zijn om de grond hier te gaan ploffen, en zo ja, in combinatie met welke producten/meststoffen.
en zo nee, op welke manier zou ik het eerst eens kunnen proberen op te lossen?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Jef, zien dat er iets mis is, is niet genoeg om te bepalen wat je wilt gaan doen. Je moet weten WAT er mis is. Dus neem bodemmonsters en probeer een beeld te krijgen waarom de boom het minder goed doet dan je zou verwachten.
Pas als blijkt dat er sprake is van een verdichte laag bovenop een plek waaronder wortels zitten (met blauw/grijsverkleuring er bij wat duidt op een afname van zuurstof) dan heb je redenen om aan ploffen te denken.
Niet eerder... :D
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Pietje wrote:
boomverzorgingbruno wrote:en met het ploffen krijg je die mol ook uit zijn pijp. :lol: :lol:
Als ploffen zinvol is, dan ligt de mol platgedrukt in de bodem en is tie hardstikke blij met wat verse lucht en ruimte om weer te kunnen bewegen... :lol:
Vergeet niet hoe sterk de gang van een mol is op diepte waar hij slecht zn grond kwijt kan, de gang blijft dienen als zuurstof drain!.

Ik denk dat jij na verder lezen beter af bent met kolommen boren en volstorten met grind peter! of iig je blauw grijze laag verstoren zodat er weer wat in mag gaan leven.

Of beter schraap er een laag grond af en laat de blauw grijze laag weer composteren door zuurstof van boven toe te voegen! is je directe oppervlakte gelijk ook veel groter! kijk maar eens naar een pas gegraven sloot, eerst blauwe grond en na een paar weken kijkt het al een stuk beter, althans hier op de klei werk dat zo!
Wortel schade is er dan toch al! door afstervende wortels!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:Ik denk dat jij na verder lezen beter af bent met kolommen boren en volstorten met grind peter!
Dat klopt helemaal, Tamil, ook boren heeft grote positieve invloed. Alleen al het losser maken van van grond in de vorm van kokers maakt de weg vrij voor bodemleven naar diepere lagen.
Dat grind storten zou ik dan weer niet doen; grind houdt de boel maar heel tijdelijk open want er spoelt snel zand en leem tussen de korrels. En grind hoort daar gewoon niet...

Een mol moet wel iets te makken hebben wil 'ie ergens gangen graven. Als er geen bodemleven is, komt er ook geen mol. Onderaan beginnen dus: bodem toegankelijk maken en voorzien van voedsel voor bodemleven. Dat doet daarna de rest.

En in mijn ogen kan ploffen/beluchten hier heel zinvol werk verrichten. De installatie van Willy (welke ik geregeld gebruik) kan niet echt ploffen, maar wel beluchten en tilt op verschillende hoogten de grond wat op, Biovin er tussen en klaar.

Ik weet niet hoeveel wortelschade er ontstaat bij beluchten, maar het eindresultaat is vaak verbluffend positief: enorme conditieverbetering meteen in het eerste jaar. Ik vermoed dat de grens tussen opgetilde grond en vaste grond (dus de plek van scheuren) op die hoogte ontstaat waar de haarwortels de minste structuur geven.

Maar even terug naar Jef: eerst de oorzaak vinden van de conditie-teruggang!
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

jef wrote:even een vraagje stellen...
Ik zit met een probleempje.
namelijk een tamme kastanje van een 60 tal jaar oud, deze staat al een paar(3 a 4) jaar na elkaar echt te min in het blad (geen dichte kruin meer) niet overdreven veel dood hout er in en geen zware "deffecten" waar te nemen aan de boom.
wel heeft er vroeger een toegangsweg naast de boom gelopen (15 jaar geleden buiten gebruik geraakt) en is er een jaar of 7-8 geleden een terras aangelegd onder de boom, wel in hardhout, slechts steunend op bepaalde plaatsen en lucht- en waterdoorlatend, waarbij er natuurlijk wel stevig is rondgereden met een klein loadertje of zo...
en nu recent is er op het perceel naast de boom dan ook nog eens gebouwen met de bijhorende droogzuiging natuurlijk
de tuinman heeft de mensen aangeraden om voortaan geen bladeren meer te ruimen om organisch materiaal bij de boom te houden.
zou het aan te raden zijn om de grond hier te gaan ploffen, en zo ja, in combinatie met welke producten/meststoffen.
en zo nee, op welke manier zou ik het eerst eens kunnen proberen op te lossen?

Ik vermoed dat onze Nederlandse vrienden niet goed doorhebben dat een 'droogzuiging' naar het Ollands vertaald kan worden als een 'bronbemaling'.

Misschien is het een goed idee om de beworteling van de boom eens nader te bekijken. Het zou me niet verbazen moest door die droogzuiging er wortelsterfte zou kunnen zijn. Dan kan je ineens ook vaststellen of er sprake is van verdichte lagen in de bodem.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

okliedoklie!
eerst even met de spade op pad dus! :D
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

en misschien een grondboor, kan ook handig zijn
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

da's hetzelfde voor de Jef :wink:
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

als dat zo is dan zou ik niet graag een plantgat willen graven met die ''spade'' :lol:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

toevallig kwam vandaag uitgebreid op de opleiding o.a. het 'ploffen' aan de orde als een methode voor bodemverbetering door een gastcollege van Erwin van Herwijnen van de Bomenbank. Hij zegt dat de resultaten daarvan op de korte termijn groot zijn. veelal na 2 maanden al een zichtbare verbetering van de boom. Hij gaf wel ook duidelijk aan dat het een tijdelijke maatregel is. Nu is het makkelijk laat aansluiten op een discussie, maar kan het niet gewoon een effectieve methode zijn? Hoe belangrijk is niet ZUURSTOF voor ieder levend wezen ? Als je naar adem snakt is tijdelijke behandeling met zuurstof levensreddend. Evengoed zal je daarna (-ast) nog wat meet moeten doen aan structurele verbeteringen.... of bepaalde problemen aanpakken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Nu is het makkelijk laat aansluiten op een discussie, maar kan het niet gewoon een effectieve methode zijn?
Voor alle duidelijkheid Ludo, het IS een effectieve methode (punt). Vaak zelfs de enige methode wanneer opbreken en herinrichten van het straatprofiel geen optie MAG zijn.

Dat neemt niet weg dat er meer (en vaak duurzamere) oplossingen zijn.
Bij structuurbederf is het een mooie oplossing, maar daar helpt een (smalle) grondboor ook. En neem van mij aan dat een grondboorgat een langduriger oplossing is.
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Dat met die grondboor wil ik wel geloven....heb mooie foto's gezien van opengemaakt boorgaten na een jaar...daar duiken gigantisch veel haarwortels in !
Post Reply